گزارش «نسیم آنلاین»: دولت نسخه اصلی خرید هواپیماها را به مجلس و نهادهای نظارتی نداد

ترس دولت از افشای جزئیات قرارداد چند ده میلیارد دلاری با ایرباس و بوئینگ!/ چرا آخوندی و یارانش جزئیات خرید هواپیما از فرانسه و آمریکا را از مردم پنهان میکنند!

کدخبر: 2083257

روز پنجشنبه اتفاقات عجیبی در فرودگاه مهرآباد تهران رخ داد. آخوندی و یارانش برای استقبال از یک هواپیمای مرجوعی فرانسوی مراسمی ترتیب داده بودند که در آن، ذوق زدگی شان بدجوری در ذوق میزد! 

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: روز پنجشنبه اتفاقات عجیبی در فرودگاه مهرآباد تهران رخ داد. آخوندی و یارانش برای استقبال از یک هواپیمای مرجوعی فرانسوی مراسمی ترتیب داده بودند که در آن، ذوق زدگی شان بدجوری در ذوق میزد! به گزارش «نسیم آنلاین»، آن روز فقط یک فروند هواپیمای مرجوعی به تهران رسیده بود، اما خوشحالی وزیر روحانی به قدری بود که انگار ایرانی ها توانسته بودند، خودشان بعد از مدتها چند مدل هواپیمای مسافربری بسازند و قرار شده تا آن روز از آن دستاوردها رونمایی کنند! وزیر راه وشهرسازی آنقدر خوشحال بود که سر از پا نمی شناخت و حتی با خوشحالی وصف ناپذیری کابین‌ها و قفسه‌های داخل هواپیما را به علی اکبر صالحی (معاون رئیس جمهور) و پزشکیان (نائب رئیس مجلس) - مقامات حاضر در مراسم رونمایی از یک فروند هواپیمای مرجوعی- نشان میداد! نکته قابل توجه اینکه، صالحی و پزشکیان نیز در این مراسم سنگ تمام گذاشتند و بدون آنکه اصلا از جزییات قرارداد محرمانه ایرباس و ایران ایر خبر داشته باشند از اهمیت این اتفاق برای حضارسخن گفتند! اما ورای این اتفاقات باید اذعان کرد ممکن است هواپیماهای خریداری شده توسط وزارت راه و شهرسازی قابل توجیه باشد اما جایگاه نظارتی مجلس و نهادهای نظارتی ایجاب می کند که حداقل آنها باید از جزییات این قراردادهای بین‌المللی آگاه باشند. خبرنگار « نسیم آنلاین » کسب اطلاع کرده که تاکنون قرارداد ایران ایر و ایرباس محرمانه بوده و نمایندگان مجلس مفاد نهایی قرارداد اصلی ایران ایر و ایرباس را ندیده‌اند. جالب اینجاست با وجود تکرار ادعای مسئولان وزارت راه مبنی بر محرمانه بودن مبلغ قرارداد خرید هواپیماها، مدیران کمپانی بوئینگ یک نسخه از این قرارداد را برای مراجع آمریکایی همچون وزارت خزانه‌داری آمریکا به منظور تأیید‌ نهایی آن ارسال کرده اند اما در ایران هیچ چیز تاکنون به رویت مقامات ایرانی در نهادهای نظارتی نرسیده است. نهادهای نظارتی در ایران نه قرارداد بوئینگ را دیده اند و نه قرارداد ایرباس را! این درحالی است که قرارداد ایرباس و بوئینگ در صورت طی مراحل قانونی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، موضوعی که مقامات دولتی تاکنون آن را حتی به روی خود نیز نیاورده اند! 1. طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی از سال 94، بار مالی پیش پرداخت این طرح بر دوش صندوق توسعه ملی قرار گرفته است. طبق اعلام ایرباس ارزش قرارداد این شرکت با ایران ایر بالغ بر 25 میلیارد دلار و طبق اعلام بوئینگ ارزش قرارداد با این شرکت بالغ بر 16.6 میلیارد دلار خواهد بود. در این صورت صندوق توسعه ملی مجبور به پرداخت رقمی بالغ بر 10.5 میلیارد دلار خواهد شد که معادل 41.6 هزار میلیارد تومان خواهد شد، رقمی نزدیک به تأمین مالی دو میلیون سیصد هزار مسکن مهر 2. ایران ایر یک شرکت دولتی و زیر مجموعه وزرات راه وشهرسازی است. در صورت عدم توان در پرداخت اقساط و تعهدات، کشور با مشکلات اقتصادی فراوان مواجه خواهد شد. در گذشته نیز وجود چنین قرادادهایی مشکلات فراوانی را برای کشور به همراه داشته است. 3. تجربه نشان داده است که عدم ورود نهادهای نظارتی منجر به خسران و زیان کشور شده است. قراردادهای نفتی بیع متقابل، کرسنت، و بسیاری از قراردادهای نفتی دیگر از جمله این موارد بوده که عدم شفافیت در آنها سبب شده تا طرف‌های مقابل بتوانند مواردی را به ضرر منافع ملت در قرارداد بگنجانند و از آنجا که این قراردادها با طرف‌های دولتی است ضرر نهایی متوجه ملت خواهد شد. 4. البته ممکن است مقامات دولتی در وزارت راه و شهرسازی عنوان کنند که قراردادهای اقتصادی به دلیل ماهیت استفاده رقبا ذاتا "محرمانه" است. هرچند که ایرباس یک نسخه نهایی را در اختیار رقیب اصلی خود یعنی آمریکا گذاشته است، اما بازهم می‌توان قرارداد را با حفظ شرایط "محرمانه بودن" آن، در کمیسیون‎‌های تخصصی مجلس و سازمان‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی مورد بررسی قرار داد که آیا شرایط واگذاری، نرخ سود مورد نظر، تضمین‌ها، کافی و تأمین کننده منافع کشور است یا خیر؟ به نظر می‌رسد که با توجه به دولتی بودن قرارداد و ذات بین‌الملی آن و وجود ابهامات فراوان در آن، هم مجلس شورای اسلامی و هم سازمان بازرسی قراردادهای مذکور با دو شرکت ایرباس و بوئینگ را مورد بررسی قرار داده و نگرانی‌های موجود در این زمینه را مرتفع کنند.

ارسال نظر: