پیش بینی های یک کارشناس ارشد مسائل ارزی از بازار دلار: آغاز به کار ترامپ در کوتاه مدت تاثیری در بازار ارز ایران ندارد

افزایش نرخ ارز به ۴۵۰۰ تومان در سال آینده/ تک نرخی شدن ارز در دولت یازدهم رخ نمی‌دهد

کدخبر: 2083332

افزایش نرخ ارز برای دولت یک چاقوی دو لبه است که یک لبه آن باعث افزایش انتقادات به دولت و لبه دیگر باعث افزایش منابع دولتی می شود.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »- اباذر نجمی کارشناسی ارشد مسائل ارزی درباره آینده بازار ارز در اقتصاد ایران به خبرنگار قدس آنلاین گفت: نمی توان روی این موضوع تحلیل کوتاه مدتی ارائه داد چرا که این موضوع به مواردی چون تعهدات تجار و موارد مشابه بستگی دارد که کاملا غیرقابل پیش بینی است. وی با اشاره به این موضوع که هر چه قدر به پایان سال نزدیک می شویم نرخ دلار افزایش می یابد خاطرنشان کرد: با توجه به سیاستی که بانک مرکزی بابت تثبیت نرخ ارز روی ۳۶۰۰ تومان دارد به نظر می رسد اگر دولت روی این موضع ایستاده و ارز را با این نرخ عرضه کند دلار روی کانال ۳۹۰۰ تومان باقی خواهد ماند در غیر این صورت نرخ دلار افزایش می یابد.

این کارشناس بازار ارز تصریح کرد: اگر شوک یا اتفاق خاصی در بازار رخ ندهد دلار در همین نرخ باقی مانده و با رئیس جمهور شدن ترامپ به صورت رسمی در روزهای آینده بعید است در کوتاه مدت تاثیری روی بازارداشته باشد. وی در تشریح دلایل این موضوع بیان داشت: فعلا سیاست های اتخاذ شده از سوی ترامپ مشخص نیست و فعلا باید منتظر بود و دید اجرای این سیاست ها چه تاثیری روی مباحث کلان اقتصاد ایران خواهد داشت، که من در مجموع نقش چندانی در کوتاه مدت برای این ماجرا قائل نیستم.

نجمی در ادامه به قدس آنلاین گفت: به نظرم دولت در سال آینده به سمت تک نرخی شدن نرخ ارز رفته و در نهایت نرخ دلار بانکی افزایش پیدا می کند. یعنی به احتمال بالای ۸۰ درصد و با توجه به سابقه قبلی که در این موضوع داریم به نظر می رسد چنین اتفاقی بیفتد. این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: پیش بینی من این است که قیمت دلار در سال آینده در بازار آزاد حداقل به ۴۵۰۰ تومان افزایش یابد. چرا که با توجه به سابقه موجود با تک نرخی شدن نرخ ارز در سال های ۷۴ و ۸۰، قیمت دلار حدود ۷۰ درصد افزایش داشته و هیچ مشکل خاصی هم پیش نیامد و اگر الان این اتفاق بیفتد ما ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت خواهیم داشت که فکر نمی کنم تاثیر آنچنانی در بازار بگذارد.

وی با اشاره به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری و قابل پیش بینی نبودن آن اظهار داشت: من معتقدم نمی توان گفت این افزایش قیمت یکباره یا به صورت پلکانی رخ خواهد داد، اما معتقدم تک نرخی شدن نرخ ارز تا زمان انتخابات ریاست جمهوری رخ نداده و به بعد از انتخابات و آغاز به کار دولت دوازدهم موکول می شود.

این کارشناس بازار ارز با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی و مدیریت نرخ ارز در ۳.۵ سال گذشته خاطرنشان کرد: متاسفانه بانک مرکزی متناسب با افزایش نرخ تورم و تقویت دلار، میزان نرخ دلار را افزایش نداده است. در حالیکه اگر نرخ ارز متناسب با نرخ تورم حداقل ۷ تا ۱۰ درصد افزایش پیدا می کرد در حال حاضر شاهد نرخی حدود ۴۲۰۰ تومان در قیمت هر دلار بودیم و این همه آثار روانی هم وجود نداشت. وی ادامه داد: کاری که بانک مرکزی برای مدیریت نرخ ارز انجام داده است دو دلیل عمده دارد که از نظر من خیلی قابل دفاع نیست. دلیل اول اینکه دولت با ثابت نگه داشتن نرخ ارز مبادله ای یک نوع سیاست تثبیتی را دنبال می کرد تا با این اقدام ثبات در اقتصاد برای سرمایه گذار خارجی تداعی شود تا بتوانند سرمایه گذار خارجی را برای ورود سرمایه به ایران متقاعد کنند. نجمی افزود: دومین نکته این است که دولت با پایین نگه داشتن نرخ ارز، سیاست کنترل تورم را دنبال می کند تا در نهایت منجر به این شود که افزایش ارزش دلار در برابر بقیه ارزها فشار خودش را وارد کرده و باعث شود قیمت ها به این صورت افزایش پیدا کنند.

این کارشناس اقتصادی در خاتمه با اشاره به فشارهای موجود از سوی برخی جناح های سیاسی برای افزایش نرخ ارز خاطرنشان کرد: به هر حال افزایش نرخ ارز برای دولت یک چاقوی دو لبه است که یک لبه آن باعث افزایش انتقادات به دولت و لبه دیگر باعث افزایش منابع دولتی می شود.

منبع: قدس آنلاین

ارسال نظر: