در همایش روز هوای پاک

ابتکار: بهبود کیفیت هوا نتیجه برجام بود

کدخبر: 2083360

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اظهار داشت: برجام زمینه‌ساز شد که بعد از بی‌توجهی‌های دولت گذشته به آلودگی هوا بتوانیم امروز آن عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم و حرکت مثبتی را انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست معصومه ابتکار در مراسم "روز ملی هوای پاک گفت: آلودگی هوا یکی از مهمترین مشکلات و علل مرگ و میر می‌باشد طبق آمار سازمان بهداشت جهانی هر ساله در دنیا از هر ٨ نفریک نفر به دلیل آلودگی هوا از بین می‌رود و این موضوع محدود به کشورهای در حال توسعه نیست کشورهایی مثل چین به دلیل توسعه یکسویه درگیر تأثیرات ناشی از آلودگی هوا هستند و این یک مشکل فراگیر است.

وی افزود: ما مسأله گردو غبار را در سطح بین‌المللی بردیم و جریان‌سازی برای حل این مسئله انجام شد. کیفیت هوای شهرهای ما نسبت به سال ٩٢ رو به بهبود بوده ولی به این معنی نیست که تمام مشکلات را حل کرده‌ایم باید گفت: اگر هر بخشی که در این زمینه مسئول است کند حرکت کند و نسبت به هدف‌گذاری‌ها سرعت لازم را نداشته باشد عقب می‌افتیم.

ابتکار ادامه داد: برجام کمک زیادی به استفاده ما از تجربه کشورهای مختلف و شرکت‌های بین‌المللی در سطح دنیا کرد و بعد از بی‌توجهی‌های زیادی که در دوره قبل به بحث محیط زیست شده بود می‌توان گفت به نتایج خوبی رسیدیم. وجود منابع آلاینده ثابت و حضور 8 میلیون و 600 هزار خودرودر سطح شهر تهران که بسیاری از آنها فرسوده و آلاینده هستند به تنهایی مشکل بزرگی برای آلودگی هوا است.

در این مراسم از طرح با کیمیا که توسط مرکز خلاقیت کودکان و نوجوانان برای کودکان مقطع ابتدایی طراحی شده رو نمایی شد این طرح دارای سایت و کارت صد آفرین برای کودکان بوده و جهت فرهنگ‌سازی ارائه شده است.

محمد‌رضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تبریک "روز ملی هوای پاک " گفت: یکی از پنج عنصر موردنیاز برای زیست هواست، انسان می‌تواند هفته‌ها بدون آب و غذا زنده بماند ولی ادامه بقا بدون هوا غیرممکن است. بنابراین اگر این هوای پاک را آلوده‌تر کنیم زندگی سخت و غیر ممکن می‌شود‌. بحث هوای پاک بحث جدی است و خود ما عامل اصلی آلودگی هستیم بشر در حال رفع این مشکل در حال حرکت است.

وی افزود: استانداردهای زیست محیطی زبان مشترک مناسبی با دنیاست و به عنوان فردی که همکاری نزدیکی در پنج دهه گذشته در بخش صنعت داشته‌ام می‌توانم بگویم ما توانایی لازم را داریم در عین بهترین طراحی ساخت، تکنولوژی فرایندها را طوری طراحی کنیم که به محیط زیست آسیب کمتری برسد.

ما در وزارت صنعت معدن و تجارت کارهای نسبتا موثری در بخش سیاست‌گذاری برای نهایی کردن سیاستهای کلی محیط زیست انجام داده ایم. سیاستهای کلی یکی از مواردی است که مورد نظر دوستان ما است و در سه سال اخیر مصوبانی که در دولت تصویب شده راجراکردیم.

نعمت زاده اضافه کرد: برنامه‌های راهبردی، طرح جامع مدیریت اچ اس ای، هدف همگرایی‌، ساختار تشکیلاتی در ستاد استان‌ها و صنایع، آموزش، پایش صنایع بزرگ از جمله برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای سیاست‌های محیط زیست بوده است. ما بحث زیست محیطی را جزو صنعت می‌دانیم همانطور که تولید خوب و رضایت مشتری بخشی از کار ما است.

وی ادامه داد: نوید می‌دهم دو خودروساز بزرگ ما در حال طراحی موتورهای کم مصرف ٣ سیلندر هستند که تا ١٦٠ اسب موتور هم نیروی محرکه دارد.

نعمت زاده گفت: ما برای صنایع شماسنامه زیست محیطی تهیه کردیم با ٢٠ شاخص زیست محیطی و ٦٠ شاخص در کنار آن و سعی می کنیم همگام با محیط زیست اصول صنایع سبز را رعایت کنیم. در همین راستا تا آخر سال چند استاندارد جدید به خودرو اضافه می‌کنیم و تا ابتدای سال ٩٧، ٨٠ مورد استاندارد اجباری در خودروسازی خواهیم داشت.

وی افزود: ما آمادگی کامل داریم خودروهای عمومی کلانشهرها را جایگزین کنیم اما بانکها تسهیلات خود را پرداخت نکردند وگرنه ما می‌توانستیم چهره حمل و نقل عمومی را در تهران و شهرستان عوض کنیم.

همچنین از تیرماه ثبت سفارش موتورهای کاربراتوری را متوفق کردیم و بیش از ١٠٠ نوع موتور انژکتوری طراحی و تولید می‌شود.

نعمت زاده در آخر گفت: با همت خانم ابتکار ما از ابتدای سال ٩٣ سود خودروهای هیبریدی را صفر کردیم و همزمان با کمک تجارب جهانی دستورالعمل ساخت آن را به دولت تقدیم کردیم و واردت آن به صورت غیر رسمی شروع شده است.

امیدواریم بحث تولید خودروهای برقی هم مانند موتورسیکلتهای برقی شکل بگیرد زیرا از اول سال ١٥ هزار موتورسیکت برقی تولید و عرضه شده است.

ارسال نظر: