نگاهی به فیلم‌های دومین روز برگزاری جشنواره فیلم رویش؛

تلاش برای رسیدن به استانداردهای سینمایی

کدخبر: 2083455

ویژگی مشترک همه فیلم‌های جشنواره رویش، بخصوص در حوزه فیلم های داستانی، رسیدن به یک سطح استاندارد از تکنیک بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »؛ روز دوم جشنواره رویش، از ساعت ده صبح و با نمایش شش فیلم در بخش داستانی، سه فیلم در بخش مستند و سه فیلم در بخش پویانمایی آغاز شد، یعنی باز هم غلبه فیلم های داستانی بر بقیه گونه های فیلم. البته این مشکل جشنواره رویش نیست، وقتی به مشکلات انبوهی که پیش روی تولید فیلم های انیمیشن و مستند است فکر می کنی، به فیلمسازان حق می‌دهی که کمتر به سراغ این گونه فیلم بروند و در عوض، زمینه ها و علاقمندی های حوزه سینمای داستانی را دست یافتنی تر ببینند.

ویژگی مشترک همه این فیلم ها، بخصوص در حوزه فیلم های داستانی، رسیدن به یک سطح استاندارد از تکنیک بود. همه فیلم ها، دغدغه تصویربرداری خوب، تدوین مناسب، استفاده هوشمندانه از موسیقی و به کارگیری درست از رنگ را داشتند و خیلی خوب هم از بس ارائه این دغدغه برآمده بودند. این اتفاق، قدم بلندی در حوزه فیلم کوتاه است و باید هم اینچنین باشد، زیرا اگر فیلمساز ما، در یک اثر کوتاه نتواند به استانداردهای حداقلی سینما دست پیدا کند، مطمئنا در قدم بعدی که ساخت فیلم بلند خواهد بود، نخواهد توانست به نتیجه مطلوب برسد.

ویژگی دیگری که در مجموع آثار به نمایش در آمده امروز به چشم می آمد، دقت و توجه فیلمسازان به مقوله فیلمنامه و تلاش در پرداخت درست و مناسب آن داشت. همیشه فیلمنامه، چه در فیلم کوتاه و چه در فیلم های بلند به عنوان یکی از نقاط ضعف فیلم معرفی می شود و تمرکز فیلمسازان کوتاه در رسیدن به یک فیلمنامه قوی و محکم و قابل اتکا، آن هم قبل از شروع به کار ساخت و تولید فیلم شان، نشان از شناخت آنان از اهمیت این مساله دارد و امید می رود که همچنان این دغدغه در فیلمسازان جوان باقی بماند و هر روز شاهد فیلم هایی قدرتمندتر در حوزه سینمای کوتاه باشیم.

اما نکته مهمتر از همه، استقبال خوب فیلمسازان و علاقمندان سینمای کوتاه از فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره دهم رویش است. سالن های نمایش فیلم ها، خیلی زودتر از انتظار پر می شوند و سانس های نمایش فیلم ها، معمولا شاهد حضور علاقمندان ویژه خوداند و این اتفاق، مساله کوچکی نیست، بخصوص آنکه بدانی سینمای کوتاه در این سرزمین، متاسفانه هیچگاه، جایگاه و محل مناسبی برای عرضه محصولات خود نداشته است و اینکه با وجود نداشتن ویترینی برای عرضه محصولات خود، همچنان مخاطبان خاص و پر و پا قرص خود را دارد، شایسته تقدیر و احترام است.

ارسال نظر: