در اجلاس داووس مطرح شد

ظریف: دولت اوباما صادقانه عمل نکرد

کدخبر: 2083549

وزیر امور خارجه در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: دولت آقای اوباما صادقانه عمل نکرد و به همین خاطر دیدگاه مردم ایران نسبت به سیاست‌های آمریکا در قبال ایران مثبت نیست.

به گزارش «نسیم آنلاین» به نقل از ایرنا ، محمدجواد ظریف در این نشست که بیشتر به‌صورت پرسش و پاسخ بود، در پاسخ به سؤالی در مورد ارزیابی‌اش از نشست صلح سوریه در شهر آستانه بیان داشت: ما طی 3 سال ونیم گذشته بارها تأکید کرده‌ایم که نباید نتیجه مذاکرات را پیش‌بینی و بر اساس آن قضاوت کرد.

وی افزود: حل بحران سوریه هیچ راه‌حل نظامی ندارد؛ بلکه بایستی به راه‌حلی برسیم که در آن مردم سوریه بتوانند با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

ظریف گفت: این راهبرد مذاکرات ما در نشست آستانه قزاقستان است و کشورهای روسیه، ایران و ترکیه بر همین اساس و چارچوب تلاش می‌کنند و امیدواریم که تمام طرف‌های آتش‌بس در سوریه به مذاکرات آستانه آمده و خشونت‌ها در این کشور پایان یابد.

وزیر خارجه ایران همچنین با اشاره به تلاش‌های سازمان ملل متحد در حل بحران سوریه، تأکید کرد: نشست آستانه مغایر و جایگزین تلاش سایر نهادهای بین‌المللی در حل بحران سوریه نیست.

وی تصریح کرد: همه طرف‌ها بایستی تلاش کنند تا زمینه‌ساز آینده‌ای موفق برای سوریه باشند.

وزیر خارجه ایران همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد ارزیابی اش از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و رویکرد دولتش در قبال ایران، گفت: بایستی منتظر بمانیم و بعد قضاوت کنیم.

ظریف افزود: دولت آقای اوباما هم صادقانه عمل نکرد و به همین خاطر دیدگاه مردم ایران نسبت به سیاست‌های آمریکا در قبال ایران مثبت نیست.

وزیر خارجه ایران همچنین به تغییر معادلات بین‌المللی در دنیا اشاره کرد و بیان داشت: دیگر حکومت‌ها و اتحاد جمعی از کشورها گرداننده تحولات بین‌المللی نیستند. نمی‌شود در کشوری امنیت داشت بدون اینکه در کشور دیگری امنیت برقرار نباشد.

وی در همین راستا افزود: تروریسم، افراط‌گرایی، خشونت همه ما را تهدید می‌کند و بایستی به‌صورت جمعی با آن مقابله کرد.

ظریف اضافه کرد: در جریان حل بحران سوریه، ایران و روسیه بر این مساله تصریح داشته اند که تروریسم حدومرز نمی‌شناسد.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی در رابطه با آینده روابط تهران و ریاض گفت: من دلیلی نمی‌بینم که ایران و عربستان رابطه‌ای خصمانه با یکدیگر داشته باشند. ما می‌توانیم در زمینهٔ های مختلف بین‌المللی از جمله حل بحران سوریه، یمن و بحرین باهم همکاری کنیم.

وزیر خارجه ایران در همین رابطه به همکاری دو کشور در حل بحران ریاست جمهوری لبنان اشاره کرد و گفت: در این جریان دو کشور با همکاری هم عملکرد خوبی را ثبت کردند.

ظریف در همین حال با اشاره به شهادت رسیدن صدها زائر ایرانی در مناسک حج سال گذشته و ادعاهای بی اساس وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه تهران از تروریسم حمایت می‌کند، تصریح کرد: عربستان بایستی واقعیت‌های منطقه را درک کند و متوجه باشد که دامن زدن به اختلافات منطقه‌ای اوضاع را وخیم‌تر می‌کند.

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سؤالی در رابطه با انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران، نقش مردم را در تعیین آینده سیاسی کشور حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: مهم این است که مردم ایران خودشان در خصوص آینده کشورشان تصمیم‌گیری می کنند.

وی اضافه کرد: اما سیاست خارجی ایران فارغ از نتیجه انتخابات در عرصه بین‌المللی شاهد استمرار و پیوستگی خواهد بود. ایران به دلیل جایگاه ژئوپلیتیکش در منطقه خواهان ثبات و آرامش در منطقه است و این‌یکی از شاخصه‌های سیاست خارجی ما است که ادامه پیدا خواهد کرد.

ظریف همچنین با اشاره به بی تاثیر بودن تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، افزود: ایران با اراده قوی مردمش توانست در مقابل این تحریم‌ها ایستادگی کند.

همچنین تسنیم از سخنان وزیر خارجه در حاشیه نشست داووس گزارش داد:

* نشست آستانه نمی‌خواهد جایگزین تلاش‌های سازمان ملل شود

وی در خصوص مذاکرات آستانه گفت: بدترین کاری که می‌شود انجام داد احساس رقابت است. من فکر می‌کنم که تمام تلاش‌های، نه تنها کشورهای حاضر در آستانه بلکه طرفهایی مانند اتحادیه اروپا می‌توانند مکمل هم باشند و نه در رقابت با هم. نشست آستانه نمی‌خواهد جایگزین تلاش‌های سازمان ملل شود.

* دولت اوباما هم در اجرای تعهداتش در برجام پیشقدم نبوده

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره اینکه ارزیابی‌اش از سیاست دولت جدید آمریکا چیست، گفت: با توجه به اینکه قریب به 40 سال است که سیاست آمریکا را رصد کرده‌ام، معتقدم که قبل از اینکه قضاوت کنیم، باید منتظر بمانیم. ما حتی دیده‌ایم که دولت اوباما هم در اجرای بخش مربوط به خودش در توافق خیلی پیشقدم نبوده است. ما باید منتظر باشیم و ببینیم که ترامپ در دوره ریاست جمهوری چه کار خواهد کرد.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تغییری در ائتلاف جهانی می‌بینید یا نه؟، گفت: ماهیت محیط جهانی تغییر کرده است. نه تنها شرکتها و طرفهای حاضر در اینجا (داووس) موثر هستند، بلکه بازیگران غیردولتی هم موثر هستند. ما نمی‌توانیم امنیت داشته باشیم، مادامی که بقیه دچار ناامنی هستند.

* درهای ایران برای رابطه با آمریکا باز است

وزیر خارجه ایران ادامه داد: ما مشتاق به توسعه روابط با اتحادیه اروپا، غرب آسیا، ژاپن، کره جنوبی هستیم. ما با چین شراکت چند جانبه داریم. درحالیکه با آمریکا اختلافات سیاسی داریم، اما درهای ایران حتی در زمینه روابط اقتصادی با آمریکا هم باز است.

وی ادامه داد: آنچه ایران، روسیه و ترکیه را برای یافتن پایانی برای فاجعه در سوریه دور هم جمع کرد، این است که تروریسم حد و مرز نمی‌شناسد. ما باید با هم همکاری کنیم. هیچکس نمی‌تواند با حمایت از افراطی‌گیری حتی سود مقطعی ببرد.

* ایران و عربستان درباره لبنان همکاری کرده‌اند

ظریف درباره چالش بین ایران و عربستان گفت: من دلیلی نمی‌بینیم که ایران و عربستان سیاست‌های خصمانه علیه هم داشته باشند. می‌توانیم برای ثبات در آینده منطقه همکاری کنیم. ایران و عربستان قادر بودند تا موانع در انتخاب ریاست جمهوری در لبنان را برطرف کنند. در خصوص لبنان ما توانستیم به یک راه حل برسیم. ایران و عربستان نمونه موفقیت آمیز (همکاری) در لبنان دارند. بازی حاصل جمع صفر نتیجه منفی دارد. به قیمت نفت هم اگر نگاه کنید، می‌بینید که همه متضرر شدند، اما ما همچنین قادر بودیم که بازار نفت را با ثبات کنیم.

* لفاظی‌های زیادی را از عربستان دیده‌ایم

وی در پایان گفت: ما بسیار گله داریم؛ لفاظی‌های زیادی را از عربستان دیده‌ایم. باید به واقعیت منطقه نگاه کنیم و ببینیم و بفهمیم که بر چه اساسی منطقه در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند.

ارسال نظر: