کمیته امور مسلح سنا صلاحیت وزیر دفاع پیشنهادی ترامپ را تایید کرد

کدخبر: 2083590

صلاحیت "جیمز متیس" بعنوان وزیر پیشنهادی رئیس جمهور منتخب آمریکا برای وزارت دفاع این کشور، در کمیته امور مسلح مجلس سنا تایید شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: کمیته امور مسلح مجلس سنای آمریکا امروز (چهارشنبه) صلاحیت «جیمز متیس» گزینه پیشنهادی رئیس جمهور منتخب آمریکا برای تصدی وزارت دفاع این کشور را تایید کرد.

صلاحیت وی اکنون باید در صحن علنی مجلس سنا مورد بررسی قرار بگیرد.

متیس بر خلاف «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا دیدگاهی نسبتا تند به روسیه دارد. وی همچنین هرچند از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند، اما بارها خواستار مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شده است.

از آنجا که وی در هر دو حزب آمریکا از حمایت جدی برخوردار است، انتظار می‌رود که او به سادگی از سوی سنا تائید شود. مهمترین مانع در مسیر رسیدن وی به ریاست پنتاگون، این است که بر اساس قوانین آمریکا، وزیر دفاع باید در هفت سال گذشته خارج از سمت‌های نظامی فعالیت کرده باشد.

متیس در جلسه بررسی صلاحیت در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه عملکرد خود برای حفظ برجام در کنار مقابله با ایران گفت: «برجام یک توافق کنترل تسلیحاتی ناکامل است، این یک پیمان دوستی نیست، اما زمانی که ایالات متحده حرفی می‌زند، باید به آن پایبند بماند و با متحدانش کار کند.»

ژنرال متیس در خصوص رژیم صهیونیستی و رابطه‌اش با ایران گفت: «اسرائیل تنها دموکراسی خاورمیانه و امنیتش برای ما خیلی خیلی مهم است. جنگ‌طلبی ایران در منطقه و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای این کشور، برای آمریکا، اسرائیل و متحدان عرب ما یک تهدید است.»

جیمز متیس از سال 2010 تا 2013 به عنوان یازدهمین فرمانده قرارگاه مرکزی ارتش آمریکا به کشورش خدمت کرد ولی در سال 2013 به ناگاه پس از 44 سال، رخت نظام را از تن بیرون کرد و بازنشست شد.

رسته اصلی این ژنرال چهارستاره در میان تفنگداران دریایی تعریف شده و به واسطه حضور در خطرناک‌ترین نقاط درگیری، احترام و شهرت خاصی در میان تفنگداران دارد اما شهرت ژنرال به این عزت و احترام ختم نمی‌شود.

نشریه فارن‌پالیسی همان روزها نوشته بود که ژنرال متیس در سال 2013 به خاطر داشتن دیدگاه افراطی و تندورانه در خصوص نحوه مقابله با ایران، از سوی «باراک اوباما» به بازنشستگی پیش از موعد مجبور شده بوده است.

ارسال نظر: