بشار اسد در گفتگو با شبکه خبری TBS ژاپن:

دولت انتقالی در سوریه وجود ندارد/ از آمریکا و ترکیه انتظار مبارزه صادقانه با داعش را نداریم

کدخبر: 2083731

رئیس جمهور سوریه با اشاره به اینکه چیزی به نام دولت انتقالی در این کشور وجود ندارد، ابراز امیدواری کرد که واشنگتن این بار برای مبارزه با تروریسم ائتلاف واقعی تشکیل دهد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: بشار اسد رئیس جمهور سوریه تأکید کرد که دمشق پیش بینی خاصی در خصوص نشست آستانه ندارد، ولی امیدوار است که این نشست به تریبونی برای مذاکره میان طرفهای مختلف سوریه بر سر همه چیز بدل شود.

اسد در گفت و گو با شبکه خبری TBS ژاپن که نخسیتن مصاحبه با رسانه های این کشور از آغاز بحران سوریه است، اعلام کرد که در نشست آستانه اولویت با دستیابی به آتش بس برای حمایت از زندگی مردم خواهد بود تا بدین ترتیب کمکهای بشردوستانه به مناطق مختلف سوریه برسد.

وی همچنین ابراز امیدوار کرد که دولت آتی آمریکا در تشکیل یک ائتلاف راستین و واقعی برای مبارزه با تروریستها در منطقه صادق باشد.

در قانون اساسی سوریه چیزی به نام دولت انتقالی وجود ندارد

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این پرسش که آیا دمشق در این نشست تشکیل دولت انتقالی را خواهد پذیرفت یا خیر گفت: «هر چیزی که [در این نشست] بررسی شود با ید بر اساس قانون اساسی باشد؛ زیرا این مسئله به دولت یا معارضان یا دولت و گروههای تروریستی ارتباطی ندارد... بلکه مربوط به شهروندان سوریه است که بخواهند آینده سوریه را رقم بزنند... در قانون اساسی ما چیزی به نام دولت انتقالی وجود ندارد... ولی می‌تواند دولت عادی وجود داشته باشد که نماینده احزاب و جریانهای مختلف سیاسی در سوریه باشد... اگر شخصی بخواهد وارد این دولت شود... که آن را دولت وحدت ملی مینامیم... این گزینه در دسترس هر طرف خارجی و داخلی سوری وجود دارد... پس از تشکیل این کابینه، میتوان درباره انتخابات پارلمانی سخن گفت که پس از آن دولت دیگری تشکیل خواهد شد که بر اساس نتایج انتخابات باشدL.

گروههای فشار آمریکا مانع از تغییر سیاست آتی این کشور میشوند

اسد با اشاره به تمایل رسانه های اصلی و نهادهای مختلف و گروههای فشار در آمریکا برای عدم تغییر سیاستهای مخرب این کور، تأکید کرد که «این سیاستها حداقل از 17 سال گذشته یعنی از زمان ریاست جمهوری «جورج بوش» آغاز شده است... ما [در این سالها] فقط شاهد آغاز جنگهای مستقیم و غیر مستقیم از سوی آمریکا هستیم... گروههای فشار در این نوع از مشکلات منافعی دارند... که معمولا منافع مالی است...از این روی اینها موانعی را برای مانع تراشی بر سر سیاست رئیس جمهور جدید [آمریکا] ایجاد خواهند کرد؛ چه در زمینه مبارزه با تروریسم یا احترام نهادن به حاکمیت سایر کشورها یا آرام کردن اوضاع سایر مناطق از رهگذر برقرای روابط خوب با روسیه یا کشوری مانند چین».

از آمریکا و ترکیه انتظار مبارزه صادقانه با داعش را نداریم

وی درباره احتمال هماهنگی سوریه با ترکیه و آمریکا برای مبارزه با داعش خاطر نشان کرد: «اولا... داعش تحت نظارت آمریکا و در سال 2006 در عراق ایجاد شد... آن زمان "دولت اسلامی" نام داشت... وقتی جنگ سوریه آغاز شد به "دولت اسلامی در عراق و شام" تغییر نام داد... سپس ترکیه حمایت از آن را بر عهده گرفت؛ زیرا آن (داعش) از میادین نفتی سوریه برای صادرات و به دست آوردن مبالغ مالی و جذب بیشتر نیرو استفاده می‌کرد... ترکیه نیز مستقیما در قاچاق نفت [سوریه] با داعش همدست بود... از این روی نمی‌توانیم انتظار جنگ صادقانه ای از سوی ترکیه یا آمریکا با داعش داشته باشیم... به عنوان مثال چند هفته پیش [عناصر داعش] از طریق صحرا آمدند و تدمر را اشغال کردند... اکنون نیز داعش به دیرالزور حمله کرده است... آمریکاییها برای متوقف کردن آنان هیچ اقدامی انجام ندادند... آنان در مبارزه با داعش جدی نیستند... اردوغان نیز با داعش و القاعده ارتباط دارد... زیرا آنان نیز همان ایدئولوژی [اردوغان] را دارند».

رئیس جمهور سوریه با انتقاد از اتهامات واهی حامیان تروریست به مسکو و دمشق مبنی بر بمباران افراد غیر نظامی، تصریح کرد که این کشورها حق ندارند بر شهروند سوری اشک بریزند؛ «زیرا آنان طی 6 سال گذشته علت اصلی کشتار افراد غیر نظامی سوری بودند... ولی کسانی که به ظاهر بر این غیر نظامیان اشک میریزند آیا تا کنون دلیلی برای برای کشتار افراد غیر نظامی توسط سوریه و روسیه ارائه کرده اند؟... چگونه یک دولت از نظر اخلاقی می‌تواند ملت خود را بکشد؟... ما اکنون در اینجا هستیم؛ زیرا از حمایت مردم برخورداریم».

تلاش آمریکا در سال 2013 برای سرپوش نهادن بر استفاده تروریستها از سلاح شیمیایی در سوریه

وی درباره اینکه آیا دولت سوریه از گاز کلور در این کشور استفاده کرده یا خیر، تأکید کرد: «سخن از سلاح شیمیایی به معنای کشتن هزاران نفر در یک بازه زمانی کوتاه است... این مسئله از آغاز بحران در سوریه رخ نداده است... از نظر اخلاقی، به عنوان یک دولت نمی‌توان ملت خود را کشت و از سلاح کشتار دسته جمعی استفاده کرد... ما در سال 2013 معاهده منع گسترش تسلیحات شیمیایی امضا کردیم... ولی تروریستها در بهار همان سال از سلاح شیمیایی استفاده کردند. در آن زمان ما خواستیم که سازمان ملل هیئتی برای تحقیق اعزام کند، ولی آمریکاییها مانع تراشی کردند؛ زیرا آن زمان می‌دانستند که اگر هیئتی به سوریه بیاید پی خواهد بود که تروریستها علیه سربازان ما از گاز کلور استفاده کرده‌اند».

حضور تروریستها و تحریمهای غرب علت اصلی آواره شدن مردم سوریه است

اسد درباره آوارگان سوری و ظیفه وی در قبال آنها به عنوان رئیس جمهور اظهار داشت: «کودکان و جوانان بی گناه هستند و هیچ ارتباطی با جنگ ندارند... ولی آنان پیش از هر گروه دیگری تاوان جنگ را پس می‌دهند... تو درباره فاجعه ای سخن میگویی که ما روزانه با آن سرو کار داریم... این مسئله برای ما مسئولان انگیزه ای می‌شود که نهایت تلاش خود را برای نجات از دست تروریستها به کار بندیم؛ کسانی که این مشکل را به وجود آورده اند... مسئله مهمتر دیگری که در غرب وجهان حرفی از آن به میان نمی آید این است که بخشی از مشکل آوارگان فقط منحصر به تروریستها نیست... بلکه به خاطر تحریمهای غرب و همپیمانان آن علیه ملت سوریه است... از این روی بسیاری از آوارگان کشور خود را نه فقط به خاطر تروریستها بلکه به سبب عدم تأمین نیازهای اولیه زندگی ترک کردند».

ماندن یا رفتن رئیس جمهور سوریه فقط مربوط به مردم این کشور است

اسد درباره احتمال کناره گیری خود از ریاست جمهوری در روند احتمالی صلح در این کشور، تصریح کرد: «استعفا یا ابقای رئیس جمهور در منصبش یک مسئله ملی است که به مردم سوریه ارتباط دارد.. و حق هر سوری است... در نتیجه صندوقهای رأی تنها تصمیم گیرنده در این زمینه هستند... لذا این مسئله را نه با معارضان و نه با هیچ کشور دیگری مناقشه نخواهیم کرد... من علت این مشکل نیستم... و به عنوان رئیس جمهور در بحران به کشورم کمک میکنم... من فرار نکردم... در بحرانها رئیس جمهور باید زمام امور را در دست داشته باشد و بحران را کنترل کند... پس از حل بحران رئیس جمهور می‌تواند بماند یا برود».

ژاپن در راستای سیاست آمریکا و غرب، سوریه را تحریم کرد

رئیس جمهور سوریه درباره نقشی که می‌تواند ژاپن در بازسازی سوریه و برقراری صلح در این کشور داشته باشد گفت: «از زمان استقلال ما و آغاز روابط سوریه و ژاپن، ژاپن نقش مهمی در توسعه کشورهای مختلف از جمله سوریه داشت... و همیشه در خصوص قضایای خاورمیانه جانبدار نبود و تا آغاز بحران سوریه به حقوق بین الملل احترام می‌گذاشت... اما زمانی که گفت رئیس جمهور سوریه باید برود این گرایش نقض شد... اما سوال این است که آیا این مسئله بر اساس حقوق بین الملل است؟...طبیعتا خیر... ما کشور مستقل و دارای حاکمیت هستیم... هیچ کس در جهان حق ندارد تعیین کند که چه کسی برود و چه کسی بماند.. متأسفانه این مسئله در راستای سیاست آمریکا و غرب بود... ژاپن همچنین به تحریم سوریه نیز پیوست... در واقع ژاپن نمی‌تواند هیچ نقشی [در سوریه] داشته باشد؛ زیرا نمی‌داند که چه اتفاقی افتاده... و اطلاعات خود را از کشورهای غربی می‌گیرد... زمانی که سوریه را تحریم می‌کنی نمیتوانی درباره بازسازی آن سخن بگویی... آنان (مسئولان ژاپنی) باید به حقوق بین الملل بازگردند».

وی در پایان درباره طرحهای دمشق برای بازسازی سوریه خاطر نشان کرد: «طرحهایی را در نظر گرفتیم و در شهرکهای اطراف دمشق آغاز کردیم... الان برای حلب و شهرهای دیگر برنامه ریزی می‌کنیم تا شهرکهای جدیدی ایجاد کنیم...منتظر نخواهیم ماند که بحران تمام شود... مستقیما آغاز خواهیم کرد... ملت سوریه مصمم است که کشور خود را مجددا بسازد... ما توانایی بازسازی سوریه را داریم... کمک و حمایت دوستان ما... روسیه، چین و ایران... ما در این خصوص نگرانی نداریم... آنچه ما را نگران میکند این است که چگونه بتوانیم عقل و ذهن مردمی را بازسازی کنیم که چند سال تحت سطره داعش و النصره بوده اند».

ارسال نظر: