نوبخت در نشست خبری:

افراد فهیم درباره دستاوردهای برجام قضاوت خواهند کرد/ کارشکنی‌هایی از سوی آمریکا وجود دارد

کدخبر: 2084305

سخنگوی دولت گفت: برجام تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را لغو و فروش نفت کشور را آزاد کرد و تحریم صنعت خودرو نیز برداشته شد؛ بنابراین اگر بخواهیم این دستاورد ملی را تحقیر کنیم، در این رابطه افراد فهیم قضاوت خواهند کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری خود ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی و حادثه حریق و فروریختن ساختمان پلاسکو گفت: کشور پشتوانه ای را از دست داد و در حادثه پلاسکو خسارات جانی و مالی فروانی به تعدادی از هموطنان وارد آمد.

وی ادامه داد: ضمن عرض تسلیت به این مناسبت ها، باعث خرسندی است که در این اتفاق هم نمادی از فرهنگ اسلامی - ایرانی در ارائه ایثار و فداکاری از سوی هموطنان آتش نشان فداکار به جهان منعکس شد.

سخنگوی دولت با اشاره به گزارش امیدوار کننده از اصلاح نظام بانکی که در هیات وزیران آیین نامه اجرایی آن به تصویب رسیده است، اظهار داشت: با تصویب آیین نامه اجرایی تبصره 35 قانون بودجه سال 95 کل کشور، 45 هزار میلیارد تومان برای تادیه بدهی دولت به نظام بانکی و افزایش سرمایه 6 بانک دولتی، از سوی دولت فراهم شد.

نوبخت افزود: با این اقدام صورت های مالی بانک ها اصلاح خواهد شد و قدرت تسهیلات دهی آن ها افزایش می یابد.

وی ادامه داد: در این آیین نامه به بانک های عامل دولتی اجازه داده شد نسبت به بخشودگی جرائم کسانی که تسهیلات زیر 100 میلیون تومان دریافت کرده اند، اقدام کنند و دولت موظف شد تا سقف 10 هزار میلیارد تومان نسبت به بخشودگی سود تسهیلات زیر 100 میلیون تومان متقبل شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد اگر افرادی که زیر 100 یملیون تومان تسهیلات دریافت کرده اند اصل پول خود را به بانک بپردازند، بانک ها جریمه را خواهند پرداخت و دولت سود آن را پرداخت خواهد کرد.

**اعطای 14 هزار و 289 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی

نوبخت با اشاره به فعالیت های دولت و برنامه های اقتصادی آن برای رشد تولید ناخالص داخلی گفت: تا تاریخ چهارم بهمن ماه سال جاری، به 20 هزار و 503 واحد تولیدی، جمعا 14 هزار و 289 میلیارد تومان تسهیلات اعطا شده است که بخشی از این واحدها از طریق استانداری و بخشی به صورت مستقیم به بانک ها مراجعه کرده اند.

**اختصاص بیش از 39 هزار و 732 میلیارد تومان به طرح های عمرانی

وی افزود: تا تاریخ چهارم بهمن ماه سال جاری، همچنین 39 هزار و 732 میلیارد تومان به طرح های عمرانی تخصیص داده شد که پیش بینی شده بود جمعا 37 هزار میلیارد تومان پرداخت شود که تا پایان سال قطعا این رقم افزایش خواهد یافت.

**ایران در رتبه 18 اقتصاد جهانی

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه آثار این اقدامات در رشد اقتصادی نمایان می شود، خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش صندوق بین المللی بانک جهانی که روز گذشته منتشر شد، اقتصاد ایران یکی از باثبات ترین اقتصاد های دنیا است و کشور برای نخستین بار به جایگاه هجدهم در اقتصاد جهانی دست یافت.

**خروج 39 هزار تاکسی فرسوده از ناوگان حمل ونقل

رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص برنامه های دولت برای رفع آلودگی هوا گفت: دولت تا چهارم بهمن ماه 39 هزار تاکسی فرسوده را از ناوگان حمل و نقل شهری خارج کرد.

محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پول نفت ایران به کشور باز می گردد؟ افزود: همه درآمدهای نفتی را بدون مشکل می توانیم وارد اقتصاد خود کنیم. 68 هزار و 500 میلیارد تومان از درآمد نفتی تا پایان سال در اختیارمان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مقدار فروش ما بیشتر از پیش بینی است، ( حدود دو میلیون و 500 بشکه نفت و میعانات نفتی پیش بینی کردیم که امسال به فروش برسانیم که خوشبختانه بیش از این عمل می شود) به طوری که ماه گذشته بیش از دو میلیون و 900 هزار بشکه نفت و میعانات گازی صادر کردیم.

سخنگوی دولت گفت: همچنین قیمت هر بشکه نفت که در بودجه سال گذشته حدود 40 دلار پیش بینی کرده بودیم، در حال حاضر بیش از 50 دلار و به طور متوسط 42 دلار به فروش می رسد.

نوبخت افزود: براساس اعلام وزیر نفت، پیش بینی می کنیم تا پایان سال، بیش از 41 میلیارد دلار از محل صادرات نفت و میعانات گازی درآمد کسب کنیم که بخشی از آن طبق قانون در ماه های آینده و اوایل سال آینده به اقتصاد ایران وارد می شود. ما در استفاده از این منابع ارزی و ریالی هیچ مشکلی نداریم.

**واکنش به نامه نماینده درباره حسین فریدون

وی در پاسخ به سوالی درباره تذکر تعدادی از نمایندگان درباره مسایل مالی حسین فریدون به رییس جمهوری اظهارداشت: صرف نظر از اینکه برای بسیاری از افرادی که در مورد اتهام قرار می گیرند، حتی در مورد بابک زنجانی تا چندی پیش «ب ز» منعکس می شد اما در این باره خیلی صریح اتهام وارد می شود، تردید نداشته باشید قوه قضاییه مستقل است و انگیزه کافی برای برخورد با هر کسی که جرمی مرتکب می شود، دارد و با استقلال با آن برخورد می کند.

نوبخت افزود: بنابراین نیاز به زحمت نماینده ای نیست که نامه ای بنویسد و درخواست کند، قوه قضاییه خودش به همه موارد رسیدگی می کند.

وی ادامه داد: اینکه این شکل اتهام افکنی کنیم قبل از اینکه مواردی در دادگاه به اثبات برسد، اگر نتیجه دادگاه بر خلاف آن اتهامات باشد، چه پاسخی به وجدان عمومی خواهند داد. منتظر باشیم قوه قضاییه با استقلال و قاطعیت به همه موارد رسیدگی کند.

**کاهش تعداد کارکنان نهاد ریاست جمهوری نسبت به دولت گذشته

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با کدام یک بانک های دنیا ارتباط داریم؟ گفت: بانک مرکزی گزارش جامعی از ارتباطات بانکی ارایه خواهد کرد.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیت الله هاشمی پیش از رحلت گفته بود در دولت احمدی نژاد استخدام در نهاد زیاد بود که برخی کارمندان جدول حل می کردند این رویه در دولت یازدهم چقدر است؟ گفت: هم در نهاد ریاست جمهوری، هم در بدنه دستگاه های اجرایی و اداری استخدام هایی صورت گرفته بود که باید برای صرفه جویی در هزینه های اداری و چابک سازی ساختار دولتی، هم زمینه محدودتر شدن استخدام ها را فراهم می کردیم و هم تلاش می شد نسبت به جابجایی نیروهایی که به حضور آنان نیاز نیست،‌ اقدام شود.

نوبخت افزود: تلاش کردیم براساس بند ج ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری، استخدام ها را محدود کنیم. البته در چند سال گذشته طبق مجوزهای قانونی تعدادی استخدام انجام شد اما استخدام ها براساس بند ج ماده 24 قانون خدمات کشوری بود.

وی ادامه داد: نهاد ریاست جمهوری زمینه خروج از خدمت تعدادی از افرادی که به خدماتشان نیاز نبود را فراهم کرد و برخی از آنان نیز به دیوان عدالت اداری شاکی شدند. نهاد ریاست جمهوری بر محدود کردن هزینه های اداری تلاش کرد تا بتواند اقدامات موثر انجام دهد. به طور کلی تعداد کارکنان نسبت به دولت قبل کاهش داشته است.

** از بازداشت خبرنگاران بی اطلاعم

سخنگوی دولت درباره دستگیری روز گذشته دو خبرنگار نیز گفت: از این موضوع بی اطلاع هستم و آن را پیگیری می کنم .

**افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان دولت/ میزان عیدی بعدا اعلام می شود

نوبخت درباره میزان افزایش حقوق کارمندان در سال آینده و عیدی کارکنان افزود: عیدی کارمندان بعد از تصویب اعلام می شود. اما درباره افزایش حقوق؛ حدود 10 درصد افزایش حقوق داریم. چون 140 هزار میلیارد تومان مقدار حقوق و دستمزد است.

سخنگوی دولت گفت: 14 هزار میلیارد تومان در بودجه سال 96 بیش از سال 95 پیش بینی شد که بتوانیم 10 درصد افزایش حقوق را پرداخت کنیم؛ البته غیر یک هزار میلیارد تومانی است که در یک ردیف متفرقه برای تعادل بخشی و رفع نابرابری در حقوق بازنشتگان در لایحه بودجه سال آمده است.

محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که به نتیجه رسیدن برجام محصول همراهی اروپا با آمریکا بوده است، درحال حاضر چه ضمانت اجرایی وجود دارد که دولت جدید آمریکا این همراهی را در ادامه مسیر برجام اجرا کند؟ افزود: اجرای برجام از این مراحل عبور کرده است .

نوبخت افزود: امریکایی ها بارها به صراحت اعلام کردند و تصور آنها این بود که دسترسی ایران را به بمب اتمی به تاخیر انداخته اند و برای این منظور جشن گرفتند در حالی که جمهوری اسلامی ایران اصلا فعالیت اتمی در جهت بمب اتمی نداشت و فعالیت های هسته ای صلح آمیز بوده است .

وی ادامه داد: امروز فعالیت های صلح آمیز هسته ای بارها از سوی آژانس انرژی اتمی به تایید رسیده و از طرف دیگر قطعنامه های مرتبط با هسته ای لغو شده است؛ اگر چه در صورتی که در آن زمان یکی از کشورها می خواست آن را وتو کند، می توانست .

رییس سازمان برنامه وبودجه اظهار داشت: درصورتی که امروز امریکا بخواهد نسبت به موضوع برجام نظر مخالفی داشته باشد، در حال حاضر اجماع بین المللی در زمینه صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران شکل گرفته و قطعنامه ها نیز لغو شده و دنیا قبول دارد که یک قرارداد منطقی و درستی را با جمهوری اسلامی ایران برقرار کرده است .

نوبخت گفت: در حال حاضر دنیا با امریکا همراه نیست و شرایطی که امریکا در گذشته به نوعی از اجماع قدرت های بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران داشته، امروز برعکس شده است و این را می توان در اظهار نظر های صریح مسئولان ارشد فرانسه علیه رییس جمهوری جدید امریکا مشاهده کرد.

وی افزود: جهان امروز، امریکائی ها را به عنوان کشوری که از ثبات لازم برخوردار نیست و تجربه کافی برای حکمرانی ندارد، می شناسد. بنابراین باید به ملت بزرگ ایران و مساعدت ها و راهنمائی های رهبر معظم انقلاب تبریک گفت که در فاصله کوتاه، بهره مند شد تا تمام قطعنامه های هسته ای ظالمانه علیه کشور را لغو کند .

سخنگوی دولت با اشاره به گزارش صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در زمینه رشد اقتصادی کشور ، گفت: تصور کنید اگر برجام اجرا نمی شد، در مواضع جدید دولت امریکا می توانستیم قطعنامه ها را لغو کنیم؟ بنابراین در آن زمان سنجیده عمل شد و این موضوع در تاریخ ثبت خواهد شد .

نوبخت در خصوص ضمانت اجرای برجام نیز خاطر نشان کرد: در برجام به این موضوع اشاره شده است که اگر هر کدام از کشورهای مذاکره کننده برخلاف برجام اقدامی انجام دهند براساس ساز و کار های طراحی شده، عمل خواهد شد و اگر امریکا بخواهد خدشه ای به این توافق وارد کند، متخلف است و براساس سازوکارهای تعریفی، از سوی دیگر کشورها عمل خواهد شد .

**افراد فهیم درباره دستاوردهای برجام قضاوت خواهند کرد

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی براینکه برجام چه اثراتی برای کشور داشته است؟ گفت: اولین اقدام برجام رفع اتهام ناعادلانه ای بود که به جمهوری اسلامی ایران وارد کرده بودند ، تحریم های مرتبط با هسته ای را لغو و فروش نفت کشور را آزاد کرد.

رییس سازمان برنامه وبودجه افزود: اگر برجام اجرایی نمی شد همین میزان یک میلیون بشکه را نیز نمی توانستیم بفروشیم؛ بنابراین با چه درآمدی طرح های عمرانی و هزینه های جاری را می خواستیم اداره کنیم . البته کارشکنی و بدخواهی هایی از سوی امریکایی های وجود دارد ولی آنچه وجود دارد این است که محصول مذاکرات، تلاشی است که در فاصله کوتاه، کشور از آن بهره مند شد .

نوبخت اضافه کرد: تحریم صنعت خودرو برداشته شده و صنعت هواپیمایی وخرید قطعات بدون مشکل درحال انجام است بنابراین اگر بخواهیم این دستاورد ملی را تحقیر کنیم، در این رابطه افراد فهیم قضاوت خواهند کر .

** توضیح درباره بودجه مساجد/بیش از 60 بودجه فرهنگی در اختیار دستگاه های غیردولتی

وی در پاسخ به این سئوال که انتقاداتی نسبت به پیشنهادات مطرح شده برای وضعیت مالی مساجد مطرح است مبنی براین که دولت توجهی در این زمینه نداشته است، گفت: با فرض براین که دولت توجهات بسیار زیاد نداشته است، این موضوع در مجلس شورای اسلامی نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

سخنگوی دولت افزود: آنچه مربوط به فصل مذهب در لایحه بودجه سال 96 صورت گرفته است بیش از رشد متوسط بودجه بوده و فکر کنم حدود 12 درصد رشد داشته است. البته عده ای انتقاد می کنند نباید مساجد را دولتی کرد و گرایش های مختلف دولتی کردن مساجد را به نفع دین ومذهب نمی دانند چرا که با وجود هر مشکل در دین ومذهب دولت باید پاسخگو باشد.

نوبخت ادامه داد: در حال حاضر بیش از 60 درصد اعتبارات بودجه توسط دستگاه های غیر دولتی دریافت می شود و اگر امروز فرهنگ جامعه در جایگاه مناسبی قرار ندارد باید پرسید این عزیزان چه کرده اند؟ بنابراین متولیان امور مساجد می توانند دلایل بودجه ای این بخش را از مجلس شورای اسلامی نیز پرس و جو کنند .

**دولت از دریافتی های فعلی بازنشستگان راضی نیست/منتقدان اطلاعات کافی ندارند

وی در پاسخ به اینکه تصمیم گرفته شده بازنشستگان فولاد از این پس زیر مجموعه صندوق تامین اجتماعی قرار گیرند، آیا با این اقدام وضعیت بهتری خواهند داشت؟ گفت:دولت همواره علاقمند به بهتر شدن وضع معیشت بازنشستگان است واز دریافت های فعلی آنان راضی نیست و آنان را مستحق دریافت بیشتر می داند ولی برخی صندوق ها از جمله فولاد زمانی شکل گرفت که از بودجه دولتی کمک دریافت می کرد.

سخنگوی دولت افزود: مشکلات صندوق های بازنشستگی جدی است ونیاز به اصلاح دارند. اگر سازمان تامین اجتماعی با توجه به امکانات این مجموعه این موضوع را برعهده گرفت، امیدواریم وضع بهتر شود .

نوبخت خاطر نشان کرد: دولت برای سال آینده باید در کنار حقوق شاغلین و پاداش بازنشستگان بیش از 51 هزار میلیارد تومان بابت حقوق بازنشستگان به صندوق ها پرداخت کند. حال عده ای انتقاد می کنند که چرا هزینه های جاری دولت افزایش می یابد .

وی گفت: دولت علاقمند است که اعتبارات عمرانی را افزایش دهد بنابراین منتقدین حتما انصاف دارند ولی اطلاعات کافی ندارند؛ چراکه وقتی افراد در واقعیت اجرا قرار گیرند مشاهده خواهند کرد که در چنین شرایطی اداره کردن دشوار است .

**نظر بنیاد شهید بر شهیدخدمت بودن آتش نشانان است

نوبخت در پاسخ به این سوال که یکی از نمایندگان نظر داشت که آتش نشانان حادثه پلاسکو باید شهید محسوب شوند، نظر دولت در این رابطه چیست؟ گفت: صرف نظر از نظرات این نماینده یا نمایندگان؛ رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در جلسه اخیر دولت گزارشی ارایه داد که این آنش نشانان جزء شهدای خدمت هستند و به همین دلیل پیکر آن ها در کنار شهدای مدافعان حرم و شهدای منا دفن خواهد شد.

**هیچ اختلافی در هیات وزیران نیست

وی درپاسخ به سئوال دیگری در رابطه با اینکه وزرای اقتصاد و دارایی و بهداشت و درمان اظهار داشتند که در دولت آینده حضور نخواهند داشت، آیا اختلافی در دولت وجود دارد؟ گفت: شاید خسته شده اند. بالاخره صلاح کار خویش، وزرا دانند.

سخنگوی دولت افزود: هیچ اختلافی نیست وعلت عدم حضور را از خودشان بپرسید. البته روز گذشته علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، خبر عدم حضورش در دولت آینده را که در برخی نشریات منتشر شده بود، تکذیب کرد.

**پیگیری مستمر پرونده دستبرد دو میلیارد دلاری آمریکا

نوبخت درباره آخرین وضعیت پیگیری دستبرد دو میلیارد دلاری آمریکا به اموال ایران، گفت: تیمی در کشور مامور شدند و این موضوع را تعقیب قضایی می کنند که از همه ظرفیت های حقوقی قوانین بین المللی برای استیفای حقوق مردم و برگرداندن این دو میلیارد دلار استفاده می کنند. وی افزود: به طور مستمر به شورای عالی امنیت ملی گزارش می دهند و رییس جمهوری مستقیما این مساله را نظارت می کنند.

**هدفمندی یارانه ها در بودجه 96/افزایش قیمت ها مغایر سیاست مهار تورم است

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در سال 96 در بخش هدفمندی یارانه ها افزایش قیمت را خواهیم داشت یا نحوه پرداخت همان 45 هزار و 500 است؟ افزود: در این زمینه دو وجه منابع هدفمندی و مصارف هدفمندی وجود دارد که منابع هدفمندی در سال جاری از دو محل یعنی محل افزایش فرآورده ها و حامل ها و کمک بودجه عمومی به آن منابع و درآمدهایی که حاصل از افزایش قیمت ها بدست می آید، تامین می شود.

نوبخت ادامه داد: در سال جاری در تبصره 14، 48 هزار میلیارد تومان از این دو محل پیش بینی شد، براساس آمار کارشناسی دولت، پیش بینی ما این است که تا پایان امسال 31 هزار و 400 میلیارد تومان از محل افزایش قیمت ها که از سال 1389 تا به امروز اتفاق افتاد، از سه محل شرکت پالایش و پخش به میزان 21 هزار و 200 میلیارد تومان، شرکت گاز به میزان هشت هزار میلیارد تومان و شرکت توانیر به میزان دو هزار و 200میلیارد تومان تامین شود و بقیه را از بودجه عمومی به آن اضافه می کنیم.

سخنگوی دولت گفت: 42 هزار میلیارد تومان بین خانوارها به طور ماهانه در کل سال توزیع می کنیم، حدود 11 هزار میلیارد تومان باید به 31 هزار و 400 میلیارد تومان اضافه کنیم تا بتوانیم این مبلغ را بین خانواده ها تقسیم کنیم و دیگر پولی نمی ماند که بخواهیم 30 درصد آن را به تولید بدهیم.

نوبخت افزود: تا کنون حدود 96 هزار میلیارد تومان پول از محل افزایش قیمت ها بدست آمده است، طبق قانون این مبلغ باید تقسیم بر دو شود و حدود 45 تا 50 هزار میلیارد تومان بین مردم تقسیم می شد اما عملا 276 هزار میلیارد تومان بین مردم تقسیم شد یعنی مجبور شدیم حدود 68 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی و پنج هزار و 400 میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کنیم و 6 هزار و 500 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداریم.

وی ادامه داد: مجلس 48 هزار میلیارد تومان سال جاری را برای سال آینده نیز در نظر گرفت، ما امسال نیز مجوز افزایش قیمت ها را داشتیم اما اگر گران می کردیم با سیاست ما که مهار تورم است، مغایرت داشت.

سخنگوی دولت گفت: سال آینده همین 48 هزار میلیارد تومان است اما مصارف آن مشخص نیست که منتظریم مجلس شورای اسلامی مصارف آن را مشخص کند.

**اقدامات دولت در مبارزه با آلودگی هوا

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای رفع آلودگی هوا اظهارداشت: آلودگی هوا از دو محل خودروهای نامناسب و ریزگردها به وجود می آید که در خصوص خودرو اقداماتی را شروع کرده ایم که تا کنون 39 هزار و 93 دستگاه تاکسی را ناوگان خارج کردیم.

وی ادامه داد: ما از راه ریزگردها نیز شاهد آلودگی هوا هستیم که به همین جهت دولت علاوه بر اعتبارات جاری 10 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده برای چهار موضوع اساسی گذاشت.

سخنگوی دولت گفت: بیش از دو هزار و 500 تا سه هزار میلیارد تومان برای برقی کردن موتورسیکلت ها، برقی کردن ماشین ها و خارج کردن ماشین های فرسوده اختصاص دادیم. نوبخت افزود: پولی برای ریزگردها گذاشته ایم تا کانون هایی که آلاینده منتشر می کنند را شناسایی و جلوی آن ها بگیریم. وی ادامه داد: دولت به جد معتقد است که باید برای مقابله با آلودگی هوا خرج کرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: