یک اقتصاددان در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

آخوندی با امتیاز دادن به نمایندگان به دنبال لغو استیضاح خود است

کدخبر: 2084328

یعقوب محمودیان اظهار کرد: در ماجرای تصادف دو قطار و جان باختن تعدادی از هموطنانمان در این حادثه، حداقل انتظار مردم و افکار عمومی این بود که وزیر راه و شهرسازی ضمن عذرخواهی از مردم از سمت خود استعفاء دهد.

یعقوب محمودیان اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج در گفتگو با « نسیم آنلاین » با اشاره به ماجرای تصادف دو قطار در سمنان اظهار کرد: در ماجرای تصادف دو قطار و جان باختن تعدادی از هموطنانمان در این حادثه، حداقل انتظار مردم و افکار عمومی این بود که وزیر راه و شهرسازی ضمن عذرخواهی از مردم از سمت خود استعفاء دهد.

وی افزود: این خواست همانند یک مطالبه عمومی در سطح جامعه مطرح و اجماعی عمومی نیز بر سر آن وجود داشت. به نظر می‌رسد یکی از نکات جالبی که بعدها با تغییر دولت مشخص خواهد شد این است که وزیر راه و شهرسازی بعد از این ماجرا و قوت یافتن احتمال استیضاح وی از سوی نمایندگان مجلس، با تک تک این نمایندگان جلسات خصوصی برگزار کرده است.

این اقتصاددان تصریح کرد: اینجا باید نمایندگان مجلس پاسخگو باشند که چه اتفاقی در این جلسات رخ داده که باعث شده است نمایندگان مجلس از استیضاح وزیر راه و شهرسازی منصرف شده یا دیگر آن اصرار و اهتمام قبلی را نداشته و حتی امضای خود را پس بگیرند؟

محمودیان گفت: نکته جالب این است که در این میان هیچ کس به نمایندگان مجلس نگفت شما که استیضاح وزیر مربوطه را امضا کردید حالا چه اتفاقی افتاده است که از این استیضاح منصرف شدید؟ البته باید اذعان داشت که متاسفانه این یک شیوه مرسوم برای امتیازگیری از وزارت خانه‌ها است که در ابتدا برای استیضاح یک وزیر تلاش هایی صورت گرفته و بعد با امتیازاتی که احیانا آقای وزیر و وزراتخانه تحت مدیریت وی به نمایندگان مجلس می دهد این امضاها پس گرفته می شود!

وی بیان کرد: به هر حال آقای آخوندی یکی از مهره های شاخص دولت است که تغییر آن می‌توانست هزینه های زیادی را برای جناح اصلاح طلب و طیفی از دولت یازدهم داشته باشد، چرا که وی را می توان شاخص ترین عضو کابینه که نزدیکی های قابل توجهی با احزاب منحله‌ای همچون حزب مشارکت دارد دانست. لذا وزارت راه در این راستا سنگ تمام گذاشته و با پرداخت امتیازهایی به برخی از افراد به نوعی این موضوع را فیصله دادند که این هم از خاصیت های عالم سیاست است!

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: این در حالی است که این موضوع نیز مربوط به بحث به روز نبودن سیستم های فنی در نظام ریلی ما است. اگر چه در ماه های گذشته همین آقایان درباره سیستم های موجود در نظام ریلی کشور مدعی بودند در سیستم جدید حتی اگر لوکوموتیوران به خواب رفته یا فوت کند نیز خطری امنیت مسافران را تهدید نکرده و این سیستم جدید به راه خود ادامه خواهد داد.

محمودیان افزود: به هرحال وقتی وزارتخانه یا سازمان های مربوطه چنین ادعایی دارند اما در واقعیت حتی با زنده بودن لوکوموتیوران و تماس با مرکز باز این اتفاق رخ می‌دهد نشان دهنده وجود یک ضعف ساختاری است.

وی با اشاره به ماجرای ساختمان پلاسکو گفت: در روزهای گذشته و بعد از روی دادن اتفاق ناگوار در ساختمان پلاسکو عده‌ای می خواهند تمام قصور این ماجرا را به گردن شهرداری و شخص شهردار بیندازند در حالیکه در ماجرای قطارها، سیستم به رغم هزینه‌های چند ده میلیارد تومانی دچار مشکل شده و به رغم ادعاهای مطرح شده برخلاف آنچه گفته می شده سیستم دچار ایراد فنی بوده است.

این اقتصاددان افزود: اما درماجرای پلاسکو یک سانحه مانند آتش سوزی رخ می دهد، طبیعتا آتش سوزی سانحه‌ای است که قطعا بر اثر یک بی احتیاطی و اشتباه انسانی رخ داده است. چرا که این مجموعه، مجموعه ای تجاری بوده که در حال ادامه فعالیت خود بوده است که در صورت قصور باید افراد ذیربط در عدم رعایت ضوابط و ایمنی پاسخگو باشند. اما در ماجرای تصادف دو قطار در دو ماه پیش، ما شاهد یک موضوع کاملا مدیریتی و سیستمی بودیم که کاملا در حیطه وظایف وزارت راه و شهرسازی بوده است.

محمودیان تصریح کرد: فراموش کردن این ماجرا و دم زدن از ماجرایی دیگر که نهادهای مختلفی در ایجاد آن قصور داشتند، یک موضوع کاملا سیاسی و غیرمنصفانه است. کسانی که امروز با ارسال هشتگ، خواهان استعفای مسئولان شهرداری هستند چرا در حادثه تصادف قطارها سکوت کرده بودند؟

ارسال نظر: