اردوغان:

با نشست آستانه روند جدیدی آغاز شد/ این روند در ژنو نیز ادامه خواهد یافت

کدخبر: 2084673

رئیس‌جمهور ترکیه گفت:‌ با اجلاس اخیر آستانه روند جدیدی آغاز شده است. این اجلاس با حضور ایران ، ترکیه و روسیه برگزار شد و سفیر آمریکا نیز به عنوان نماینده این کشور در اجلاس آستانه حضور یافت. در این اجلاس به نتایجی دست یافتیم و این روند در ژنو نیز ادامه خواهد یافت.

به گزارش « نسیم آنلاین » رئیس جمهور ترکیه در بازگشت از سفر به سه کشور آفریقایی تانزانیا، موزامبیک و ماداگاسکار در گفتگو با خبرنگاران رسانه های ترکیه که وی را در این سفر همراهی کردند ، به سوالات آنان پاسخ داد.

پایگاه اینترنتی روزنامه ینی شفق چاپ ترکیه نوشت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به این سوال که آیا برنامه مشخصی برای دیدار با رئیس جمهور آمریکا دارد یا نه؟‌گفت: من نخستین شب (پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) با وی تلفنی گفتگو کردم. البته ما مایلیم دیدار رسمی هم داشته باشیم. وزارت امور خارجه ترکیه اقدامات لازم را در این باره انجام می دهد. وزیر امور خارجه ترکیه نیز در مراسم تحلیف دونالد ترامپ دیدارهایی انجام داد.

اردوغان ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر با دونالد ترامپ دیدار کند.

وی گفت: ارزیابی دوباره روابط راهبردی ترکیه و آمریکا از مهم ترین موضوعات این دیدار خواهد بود.

اردوغان تاکید کرد، روابط راهبردی میان دو کشور اکنون چندان مستحکم نیست و ما باید آن را مستحکم سازیم.

رئیس جمهور ترکیه گفت: موضوع مهم دیگر مسئله خاورمیانه است. آمریکا و ترکیه به عنوان دو کشور عضو ناتو در مسئله خاورمیانه نیز آنگونه که باید همبستگی ندارند.

اردوغان گفت: ترامپ درباره ناتو نیز مسائلی را بیان کرده است اما اینکه سخنان وی شامل چه چیزی هست و شامل چه چیزی نیست ، اینها موضوعاتی است که در دیدار دوجانبه از نزدیک مطلع خواهیم شد.

رئیس جمهور ترکیه گفت : نیروهای ائتلاف که آمریکا در راس آن قرار دارد، در سوریه و لیبی اقداماتی را که ما انتظار داشتیم انجام ندادند.

وی گفت : با اجلاس اخیر آستانه روند جدیدی آغاز شده است. این اجلاس با حضور ایران ، ترکیه و روسیه برگزار شد و سفیر آمریکا نیز به عنوان نماینده این کشور در اجلاس آستانه حضور یافت. در این اجلاس به نتایجی دست یافتیم و این روند در ژنو نیز ادامه خواهد یافت.

اردوغان افزود: البته نمی توانیم پیش بینی کنیم که این روند به چه نتیجه ای خواهد رسید. اما بر این باوریم که این روند گام مثبتی است.

رئیس جمهور ترکیه گفت: مایلم با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در این باره گفتگو کنم. شاید پیش از دیدار با دونالد ترامپ با وی نیز تلفنی گفتگو کنیم.

اردوغان گفت: تحولات خاورمیانه برای ما بسیار حائز اهمیت است. اوضاع الباب آشکار است. ما با مسئله منبج و الرقه نیز مواجهیم. ما نمی توانیم دست بسته بنشینیم و نظاره گر باشیم. برخی گام ها باید سریعا برداشته شود.

وی گفت: مسئله مهم دیگر، ابعاد اقتصادی روابط ما با آمریکا است. ما گام های مشترک فراوانی با آنان در بخش صنایع دفاعی برداشته ایم. اکنون این سوال برای ما مطرح است که آیا در روند آتی این گام ها با سرمایه گذاری های مشترک ادامه خواهد یافت یا آنکه آنان مایلند تقش تاجر را ایفا کنند و ترکیه نیز بازار آنان باشد؟

رئیس جمهور ترکیه موضوع درخواست ترکیه از آمریکا برای استرداد فتح الله گولن را یکی از مهم ترین موضوعات دیدارهای آتی مقامات ترکیه با مقامات آمریکایی دانست و گفت: امیدواریم این مسئله هر چه زودتر به نتیجه برسد.

وی با اشاره به اینکه دولت ترکیه 85 صندوق حاوی پرونده های مرتبط با فعالیت های فتح الله گولن را به آمریکا فرستاده است، افزود: ما سرنوشت این پرونده را نیز خواهیم پرسید و به ارسال پرونده های دیگر نیز ادامه خواهیم داد.

خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر: