اختصاصی «نسیم آنلاین»:

بانک مرکزی "اقتصاد نوین" را از عاملیت خرید هواپیما کنار گذاشت!

کدخبر: 2084905

خروج اقتصادنوین از چرخه خرید، صلاحدید بانک مرکزی بوده است. فقط بانک صنعت و معدن مسئولیت عاملیت پرداخت خرید هواپیما را عهده دار شده و اضافه کرد که قرار نیست بانک دیگری به این چرخه افزوده شود.

مدیرعامل بانک اقتصاد نوین خبر داد که بانک متبوع او از چرخه قرارداد عاملیت صندوق توسعه ملی برای تامین منابع مالی خرید هواپیماهای جدید خارج شده است.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) دوم دی ماه قرارداد نهایی خرید یکصد فروند هواپیمای میان‌ برد و دوربرد را با شرکت ایرباس به صورت اجاره به شرط تملیک منعقد کرد.

از قرار معلوم، هر چند ارزش اسمی قرارداد خرید 118 فروند هواپیما از ایرباس 25 میلیارد دلار اعلام شده اما با حذف هواپیماهای 380 از این قرارداد، رقم قرارداد ایران با ایرباس بیش از 10 میلیارد دلار نخواهد بود. براساس این قرارداد، هواپیماها از اوایل سال۲۰۱۷ میلادی در یک پروسه زمانی ۱۰ ساله، طبق مفاد قرارداد تحویل ایران‌ایر خواهند شد.

۴۶ فروند از این هواپیماها از خانواده A۳۲۰ است، ۳۸ فروند هواپیما از خانواده خانواده A۳۳۰ و ۱۶ فروند از خانواده A۳۵۰ هستند.

کمی بعد تر هم قرارداد خرید 80 فروند هواپیمای بوئینگ به ارزش 16 میلیارد دلار بین ایران و کمپانی بوئینگ به امضا رسیده که بر اساس آن طی 10 سال این تعداد هواپیما تحویل ایران خواهد شد.

گفته می شود که بانک عامل پرداخت های قرارداد ایرباس،بانک صنعت و معدن و بانک عامل قرارداد بوئینگ، بانک اقتصاد نوین تعیین شدند. رقم این دو قرارداد از محل حسابهای صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود.

در همین راستا "علی اصغرسفری" در گفتگو با «نسیم آنلاین» در توضیح چرایی خروج بانک اقتصاد نوین از چرخه قرارداد عاملیت صندوق توسعه ملی برای تامین منابع مالی خرید هواپیماهای جدید گفت که این مهم طبق صلاحدید بانک مرکزی صورت گرفته است.

به گفته وی، فقط بانک صنعت و معدن مسئولیت عاملیت پرداخت خرید هواپیما را عهده دار شده و اضافه کرد که قرار نیست بانک دیگری به این چرخه افزوده شود.

ارسال نظر: