معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده:

لایحه "جامع تامین امنیت زنان در برابر خشونت" آماده ارسال به کمیسیون لوایح دولت

کدخبر: 2084980

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: هم اکنون لایحه جامع تامین امنیت زنان در برابر خشونت آماده ارسال به کمیسیون لوایح دولت است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، شهیندخت مولاوردی افزود: مسئله تأمین امنیت شهروندان در برابر خشونت؛ به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر و بالاخص گروه زنان و کودکان در ابعاد مختلف؛ خصوصا جسمی و روانی، از اهم تکالیف هر نظام حکومتی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: از این حیث، تعمیق و گسترش خشونت علیه زنان و کودکان در ابعاد و اشکال مختلف، از چالش‌های عمده‌ای است که پیش روی تمامی کشورها؛ از جمله کشور ما قرار دارد.

وی ادامه داد: لیکن به رغم این مسئله، سازوکار نظام حقوقی ما در برخورد با موضوع با نارسایی‌های ساختاری و ماهوی و عدم انسجام در تعاریف دستگاهی روبرو است؛ به همین منظور این معاونت تدوین لایحه جامع در موضوع تأمین امنیت برای زنان را که متن نخستین آن در دولت دهم تهیه و تدوین شده بود، در دستور کار قرار داده است.

مولاوردی ادامه داد: دیگر بارمتن پیش‌نویس لایحه را با مطالعه درمبانی فقهی، مبانی نظری مربوط، مطالعات تطبیقی نظام‌های حقوقی ملی و بین‌المللی، مطالعات جامعه شناختی، شناسایی فرصت‌ها و بایسته‌های نظام حقوقی کشور، و شناخت نقائص ساختاری و ماهوی در برخورد با موضوع تحت بررسی کارشناسانه جامع قرارداده است.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: اینک متن لایحه در قالب پنج فصل مجزا جهت طی تشریفات قانونی آماده ارسال به دولت است.

وی خاطرنشان کرد: لایحه یادشده ضمن تعریف از خشونت علیه زنان و مصادیقی از اشکال متعدد این مسئله، جرم انگاری و ارائه تعریف دقیقی از هریک از اشکال خشونت علیه زنان و نیز جرم انگاری سوء استفاده از حقوق قانونی و فهرست عوامل شده و نیز به تعیین وظایف مرتبط برای نیروهای پلیس و پزشکی قانونی و سازمان بهزیستی در رابطه با خشونت علیه زنان پرداخته است.

وی اظهارداشت: هم چنین با برجسته سازی حقوق بزه دیده در حوزه حفظ حریم شخصی و حق محرمانگی اطلاعات، حق دسترسی او به اطلاعات در روند دادرسی به رسمیت شناخته شده و با ارائه نوآوری هایی در حوزه ی قرارهای حمایتی و حفاظتی از بزه دیده و نیز ادله اثبات چرخه حمایتی کامل تری فراهم شده است. نیز طراحی ساختار قانونی خانه های امن، کلینیک های بزه دیدگی، واحدهای ویژه خشونت در پلیس و میانجی گری سازمانی در قالب هیئت های تخصصی از دیگر ابتکارات این لایحه حمایتی است.

مولاوردی افزود: همچنین مطابق ماده 54 منشور حقوق شهروندی «حق همه شهروندان؛ به ویژه زنان و کودکان است که از تعرض و خشونت گفتاری و رفتاری دیگران در تمامی محیط های خانوادگی و اجتماعی مصون باشند و در صورت بروز هر نوع خشونت، امکان دسترسی آسان به مکان های امن و نهادهای امدادی، درمانی و قضایی جهت احقاق حق خود را داشته باشند.»

وی اضافه کرد: می توان گفت این لایحه نخستین لایحه ای است که بعد از رونمایی منشور حقوق شهروندی توسط ریاست محترم جمهور و در آن چارچوب ارئه می شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: