همزمان با ایام دهه فجر؛

دومین نمایشگاه بزرگ مشهد فجر آفرین با شعار "مشهد دوست‌داشتنی" برپا می‌شود

کدخبر: 2085175

دومین نمایشگاه بزرگ مشهد فجر آفرین با شعار "مشهد دوست‌داشتنی" همزمان با ایام دهه مبارک فجر برپا می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، نشست خبری دومین نمایشگاه مشهد فجر آفرین با شعار «مشهد دوست‌داشتنی» ظهر امروز دهم بهمن‌ماه در مجتمع فرهنگی کوثر با حضور میثم مرادی بیناباج، قائم‌مقام معاون فرهنگی شهرداری مشهد و هادی حاجی‌زاده، دبیر اجرایی این نمایشگاه برگزار شد.

مرادی در ابتدای این نشست بابیان این‌که یکی از وجوه شاخص نمایشگاه «مشهد دوست‌داشتنی»، وجه هنری و استفاده از متخصصان حوزه هنر در آن است، اظهار کرد: کیفیت آثار و المان‌های هنری قرار گرفته در این مجموعه، کیفیت مطلوب و ماندگار آن‌ها باعث می‌شود تا علاقه‌مندان به تولید آثار انقلابی بتوانند از این شهرک استفاده کنند.

وی ادامه داد: به‌منظور اجرای هرچه بهتر این نمایشگاه، کارگروهی تشکیل شد که به روایت تاریخی، فرهنگی و اجتماعی مشهد بپردازد که حاصل آن، نمایش صحنه‌هایی از چهره‌های آشنا، اسطوره‌های انقلاب و وقایع آن دوران را در این نمایشگاه مشاهده کنند.

قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد تصریح کرد: بالغ‌بر 250هنرمند تئاتر در این نمایشگاه در موقعیت‌های مختلف ایفای نقش می‌کنند که هرکدام از لحظات تاریخی زمان انقلاب را در صحن نمایشگاه اجرا می‌کنند و مردم از نزدیک شاهد وقوع این حوادث هستند.

وی افزود: مشهد فجر آفرین که سال گذشته، نخستین تجربه اجرای آن را با هدف تأکید بر هویت مشهد پشت سر گذاشتیم، با توجه به استقبال بی‌نظیر مردم از نمایشگاه سال گذشته، امسال نیز برای سال دوم این نمایشگاه با شعار «مشهد دوست‌داشتنی» برگزار می‌شود که وجه‌تسمیه آن بر اساس فرازی از زیارت امین‌الله است.

مرادی خاطرنشان کرد: در بخشی از این زیارت زائر با عبارت «محبوبهً فی ارضک و سمائک » از خداوند درخواست می‌کند که به‌واسطه زیارت امام رضا علیه‌السلام، وی را «محبوب زمین و آسمان» قرار دهد و ازآنجایی‌که مشهد گرداگرد حرم مطهر رضوی شکل‌گرفته و توسعه‌یافته است، این شهر را استعاری زائر امام قلمداد کرده و آن را دوست‌داشتنی و محبوب دانسته‌ایم.

«مشهد دوست‌داشتنی»، روایتی بی‌نظیر از روایت تاریخی مشهد است

وی افزود: قصد داریم مشهد دوست‌داشتنی را به‌عنوان شهری که گذشته تاریخی و فرهنگی غنی در کشور دارد، فرهنگ‌سازی کنیم زیرا روند ساخت‌وسازهای بی‌رویه در مشهد و مدرنیزه شدن سریع این شهر موجب شده بسیاری از مردم از داشته‌های تاریخی و فرهنگی خود مغفول بمانند و مشهد از شهری سنتی و زیارتی تبدیل به شهری مدرن با نگاه حداقلی به هویت زیارت شود .

مرادی گفت: در این نمایشگاه، برخلاف عادت معمول از ظرفیت مردم برای برگزاری و اجرای استفاده می‌کنیم، مردم هستند که روایت گر هویت و تاریخ خود می‌شوند و با حضور در محوطه‌های مختلف نمایشگاه، به آن پویایی می‌بخشند.

وی با تأکید بر این‌که این نمایشگاه، نمونه‌ای بی‌نظیر از روایت تاریخی مشهد توسط مردم است، خاطرنشان کرد: کارگروه محتوایی این نمایشگاه متشکل از اساتید تاریخ‌پژوه و مشهد شناسان فرهیخته است که پس از احصا و بررسی بیش از هزار و 700 موضوع گوناگون، در نهایت موارد خاصی را برای نمایشگاه انتخاب کردند.

مرادی ادامه داد: بخش مناطق نمایشگاه، ارتقا یافته نمونه سال گذشته است به‌این‌ترتیب که مناطق شهرداری متناسب با ظرفیت‌های خود، غرفه‌هایی ایجاد کردند و هرکدام در موضوعی اختصاصی سوژه‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند.

فضای فرهنگی شهر نباید تبدیل به ویترین تماشای مردم شود

وی اضافه کرد: آنان از ظرفیت‌های مردمی استفاده می‌کنند زیرا معتقدیم فضاهای فرهنگی ما نباید تبدیل به ویترینی برای تماشای مردم باشد بلکه مخاطب باید در آن نقش‌آفرینی کند.

قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد اضافه کرد: این نمایشگاه نسبت به سال گذشته رشد کیفی قابل‌ملاحظه‌ای داشته است و امیدواریم با توجه به تلاش‌های صورت گرفته، این ظرفیت در سال 2017 نیز فضایی برای بازدید همه مردم مشهد و حتی میهمانان بین‌المللی باشد.

در ادامه این نشست، هادی حاجی‌زاده بابیان این‌که 54 هزار نفر از نمایشگاه مشهد فجر آفرین سال گذشته بازدید کردند، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به گستردگی کار و افزایش کیفیت نمایشگاه، بازدیدکنندگان به بیش از 100 هزار نفر برسد.

وی به تشریح بخش‌های مختلف این نمایشگاه پرداخت و ادامه داد: این نمایشگاه با « گذر تاریخ» آغاز می‌شود که از روایت هجرت امام رضا علیه‌السلام به این شهر آغازشده و با ادامه آن به موضوعاتی همچون دوران مشروطه، پیروزی انقلاب، دفاع مقدس و در نهایت مشهد امروز می‌پردازیم.

دبیر اجرایی این نمایشگاه ادامه داد: به‌جز پرده‌های نقاشی فاخر، بازیگران و هنرمندانی نیز حضور دارند تا مشهد را در گذر تاریخ معرفی نمایند، قصد ما این است که بازدیدکننده مشهدی از ابتدای ورود خود به نمایشگاه احساس افتخار نسبت به شهر خود و مشهدی بودن داشته باشند و از وجود ظرفیت‌های گسترده اجتماعی و تاریخی در مشهد خوشحال باشند.

وی گفت: این نمایشگاه سوژه‌های اجتماعی و رسانه‌ای زیادی در اختیار اصحاب رسانه و هنر قرار می‌دهد و فضای ماندگاری در حوزه فرهنگی و هنری مشهد ایجاد خواهد کرد که برخی ویژگی‌های هنری آن در کشور منحصربه‌فرد است.

حاجی‌زاده بابیان این‌که در بخشی از نمایشگاه، فیلم‌های قدیمی از مشهد پخش می‌شود که تعدادی از آن‌ها تاکنون اکران نشده است، خاطرنشان کرد: فضای نمایشگاه بالغ‌بر 10هزار مترمربع است که به دو قسمت اصلی تقسیم‌شده؛ 17 محوطه نیز پیش‌بینی‌شده که هرکدام روایت گر بخشی از تاریخ مشهد از جمله مسجد گوهرشاد، بازار قدیم مشهد، دادگاه ،ساواک، زندان، مسجد فیل، تکیه‌ها و قهوه‌خانه است.

وی در خصوص موضوعات و ظرفیت‌های مناطق که بخش دوم نمایشگاه مشهد دوست‌داشتنی را تشکیل می‌دهند تصریح کرد: موضوع منطقه یک شهرداری مشهد در خصوص سلامت و پزشکی ، منطقه دو در موضوع کارآفرینی و کتاب‌خوانی ،.منطقه سه ازدواج آسان ، منطقه چهار پشتیبانی از جنگ ، منطقه پنج مدافعان حرم، منطقه شش فعالیت جهادی، منطقه هفت جهاد خدمت به زائران ، منطقه هشت رخ‌دادهای مهم انقلاب، منطقه نه وقف ،منطقه ده جوان انقلابی دیروز جوان انقلابی امروز ، منطقه یازده فرهنگ شهروندی ، منطقه دوازده سبک زندگی و منطقه سیزده رزق حلال و بازار اسلامی است.

حاجی‌زاده به تشریح موضوعات ارائه‌شده مناطق در نمایشگاه مشهد فجر آفرین پرداخت و گفت: از جمله برنامه‌های غرفه منطقه 10 در نمایشگاه‌ «مشهد دوست‌داشتنی» دعوت و تقدیر از خانواده‌های شهدا،‌ فعالان و هنرمندان انقلابی است که در این غرفه به خاطره گویی می‌پردازند.

وی افزود: شهرداری منطقه 11 مشهد نیز به معرفی ظرفیت‌های بوستان ملت و تشکل‌های مردمی می‌پردازد که از جمله برنامه‌های غرفه این منطقه می‌توان به معرفی بوستان ملت،‌ تشکل‌ها و کانون‌های فعال در سطح منطقه، مکان‌های هویت‌بخش، دیوار مفاخر،‌ دعوت و تقدیر از مفاخر، خانواده شهدا و جانبازان، ورزشکاران و هنرمندان اشاره کرد.

دبیر اجرایی نمایشگاه مشهد دوست‌داشتنی، موضوع محوری غرفه منطقه ثامن را معرفی مشاغل دهه 60 و معرفی نحوه کسب رزق حلال در آن دوران عنوان و اظهار کرد: فضا آرایی و طراحی غرفه بازار منطقه ثامن با توجه به شاخص‌ها و نمادهای بازارهای دهه 60 برنامه‌ریزی‌شده که در مساحت دو هزار متر و با حضور 18 شغل ثابت و هشت شغل سیار همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: عنوان اصلی غرفه منطقه هشت، «انقلاب اسلامی» است که در آن به نقش مساجد و کانون‌ها،‌ مردم، شهدا و ارتش در انقلاب پرداخته می‌شود؛ در بخش مساجد و کانون‌ها به فعالیت و برنامه‌های آن‌ها در زمان انقلاب اشاره‌شده که بخشی از فعالیت آن‌ها به‌صورت نمادین در این غرفه فضاسازی شده است.

وی اضافه کرد: در بخش نقش ارتش در انقلاب، با اختصاص دادن فضایی برای استقرار تجهیزات و ادوات جنگی،‌ عملکرد و نقش ارتش در قالب رزم نوازان، نمایش،‌ سرود و مسابقه توسط نیروهای ارتشی برای بازدیدکنندگان معرفی و اجرا می‌شود.

حاجی‌زاده تصریح کرد: منطقه پنج با غرفه «مدافعان حرم» در این نمایشگاه حاضرشده که با توجه به انتخاب این موضوع، ماکت حرم حضرت زینب(سلام‌الله‌علیه) در مساحت 200 متر طراحی و جانمایی شده است؛ در مقابل حرم حضرت زینب (سلام‌الله‌علیه) آدمک‌هایی طراحی‌شده که پرچم کشورهای محور مقاومت از جمله لبنان،‌ سوریه و ایران را به نمایش می‌گذارند.

وی افزود: در منطقه چهار، «خدمات و پشتیبانی جنگ» به نمایش گذاشته می‌شود که یکی از برنامه‌ها آن، معرفی 35 شهید دانش‌آموز مدرسه کاشانی است؛ مساحت غرفه این منطقه 180 متر است که به بافت مذهبی،‌ قیام‌های که توسط طلاب در دوران انقلاب در این منطقه رخ‌داده، سرداران شهید به نامی همچون بابانظر،‌ علیمردانی، ‌ ابراهیمی، شریفی و مهراب حسینی که با نام «چریک پیر» شناخته می‌شد،‌ پرداخته می‌شود.

دبیر اجرایی نمایشگاه مشهد دوست‌داشتنی به موضوعات ارائه‌شده در غرفه منطقه یک پرداخت و گفت: این غرفه به نقش بیمارستان و مسجد قائم و همچنین شخصیت دکتر شیخ در انقلاب اسلامی، شخصیت جهان‌پهلوان تختی و تقدیر از خانواده‌های شهدای مدافع حرم پرداخته می‌شود.

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه منطقه 12 از نظر جغرافیای در دو بخش سکونت‌گاهی شهری قرار گرفته است به طبع موضوع فضا آرایی و طراحی غرفه نیز شامل دو بخش سبک زندگی آپارتمان‌نشینی و سبک زندگی محلات طوس قدیم می‌شود؛ منطقه سه نیز با موضوع اصلی پرداختن به ابعاد مختلف ازدواج آسان در محلات در قالب سازه راه‌آهن و شش بخش دیگر طراحی‌شده است.

وی افزود: «جهاد با محوریت مساجد» نیز موضوع اصلی منطقه شش در نمایشگاه است که در قالب آن به معرفی عملکرد گروه‌های جهادی سطح منطقه پرداخته می‌شود؛ فرهنگسرای حجاب شهرداری مشهد در بخش مشهد قدیم این نمایشگاه به هویت اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی بانوان مشهدی و فعالیت‌های آنان در دوران انقلاب می‌پردازد.

حاجی‌زاده گفت: اجرای برنامه‌های تئاتر به‌گونه‌ای است که مردم به‌صورت کاملاً ناگهانی درگیر آن‌ها می‌شوند بدین شکل که در حین بازدید مردم ناگهان تظاهراتی شکل می‌گیرد و درگیری می‌شود و دقیقاً مردم شاهد وقایع دوران انقلاب خواهند بود

حاجی‌زاده تصریح کرد : اگر بنا بود بلیت ورودی برای این نمایشگاه به قیمت واقعی فروخته شود سرانه هر نفر پنج هزار تومان بود که با توجه به هدف معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد از برگزاری این نمایشگاه که همان حضور حداکثری مردم است به این مبلغ یارانه اختصاص داده‌ایم و شهروندان تنها با پرداخت هزار تومان می‌توانند از این نمایشگاه دیدن کنند هرچند برای مناطق حاشیه شهر، تشکل‌ها و مساجد این بازدیدها رایگان خواهد بود.

این نمایشگاه به مناسبت دهه فجر از 12 تا 22 بهمن‌ماه در دو بخش صبح و بعدازظهر از ساعت 9الی 13و 16 الی 21 دایر است.

ارسال نظر: