مدیرعامل کنترل کیفیت هوای تهران:

خودروساز کشور به فکر سلامتی مردم نیست/ ۲۶ هزار مرگ ناشی از آلودگی هوا در کشور رخ می‌دهد

کدخبر: 2085379

مدیرعامل کنترل کیفیت هوای تهران گفت: خودروساز و صنعت کشور در حوزه سلامت ضعیف عمل کرده است و اصلا به فکر سلامت مردم نیست.

به گزارش « نسیم آنلاین »، وحید حسینی مدیرعامل کنترل کیفیت هوای تهران در پنجمین همایش آلودگی هوا و صدا که امروز (سه‌شنبه) در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد؛ اظهار داشت: ما در سال‌های گذشته 22 روز پیاپی آلودگی هوا داشتیم که امسال به 9 روز کاهش پیدا کرد، با توجه به اینکه تعداد روزهای آلوده در کشور کاهش پیدا کرده است اما موضوع مهم این است که مردم از این دوره‌های طولانی آلودگی هوا ناراحت هستند، البته باید در نظر داشت که این معضل در کشورهای اروپایی با ناوگان حمل و نقل به روز وجود دارد.

وی افزود: تصویری ماهواره‌ای از آلودگی تهران از ناسا در فضای مجازی منتشر شد که وضعیت بدی را نشان می داد، ابتدا فکر کردم که شاید این تصویر دستکاری شده باشد که با تحقیق متوجه شدم تصویر درست است.

مدیرعامل کنترل کیفیت هوای تهران بیان داشت: طبق آماری که در سال 2012 انجام شد، 26 هزار مرگ ناشی از آلودگی هوا در کشور رخ می‌دهد.

حسینی بیان داشت: اعضای شورای شهر تهران در حال تصمیم‌گیری هستند که از حرکت خودروهای دیزلی جلوگیری کنند، زیرا بیش از 100 هزار خودروی فرسوده داریم.

وی افزود: در شهر تهران 18 هزار میلیارد تومان هزینه آلودگی هوا از جمله سلامت و مرگ و میر می‌شود، در صورتی که 15 هزار میلیارد صرف نگه‌داشت شهر می‌شود.

مدیر عامل کنترل و کیفیت هوای تهران گفت: ما اعتقاد داریم حل معظل آلودگی هوا با راه‌حل علمی میسر است، زمانی می‌گفتند که برای کاهش آلودگی هوای تهران باید کوه‌های شمال شهر را بتراشیم تا باد در شهر جریان پیدا کند، زیرا ما نمی‌دانستیم که علت آلودگی هوا چیست.

حسینی تصریح کرد: بعد از دو سال فشار سرانجام طرح کاهش LEZ به صورت نصفه و نیمه اجرایی شده اما در ابتدا اولویت ما این نبود و سعی داشتیم از تردد خودورهای دیزلی به صورت کامل در مرکز شهر جلوگیری کنیم که با فشارهایی اجرایی نشد.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز آنلاین اندازه‌گیری کربن سیاه، افزود: پیش‌بینی ما این است که با اجرای طرح کاهش میزان کربن سیاه کاهش پیدا کند اما ممکن است که از میزان ذرات 2/5 میکرون کاسته نشود، باید تاکید داشت که آلودگی ناشی از ذرات کربن‌سیاه بسیار مضر است.

مدیر عامل کنترل و کیفیت هوای تهران گفت: آنالیز اندازه‌گیری ذرات 2/5 میکرون یک سال انجام شد که البته ما امکان انجام این آنالیزها را در داخل کشور نداشتیم، نتیجه نشان داد فقط 20 درصد ذرات کوچک‌تر از 2/5 میکرون گرد و خاک هستند و بیشتر آلودگی هوای تهران به ویژه در زمستان ناشی از احتراق و کربن‌سیاه است.

حسینی تصریح کرد: طرح زوج و فرد یک طرح غلط است که ابتدا قرار بود به طور موقت اجرا شود که دایمی شد، امروز چرا باید خودروها بر اساس شماره پلاک در شهر تردد کنند.

وی با اشاره به اینکه 30 هزار خودروی دیزلی نصف آلاینده‌ها را تولید می کنند، گفت: طرح LEZ طرح خوبی است که باید به شدت به دنبال اجرای آن باشیم تا به طور کامل اجرا شود اما ما نمی‌گوییم این طرح یک روزه معضل آلودگی را حل می‌کند بلکه به مرور زمان انجام می‌شود.

حسینی بیان داشت: ما از اجرای طرح‌هایی مانند موتورسیکلت برقی حمایت می‌کنیم و شهرداری تهران به خریداران موتورهای برقی 2/5 میلیون تومان هدیه می‌دهد و افراد می‌توانند موتورهای خود را به صورت رایگان در منطقه 12 شارژ کنند.

وی افزود: یک موتورسیکلت کاربراتوری 15 برابر بیشتر آلودگی تولید می‌کند که همین یک مورد ریشه شهر را می‌خشکاند.

مدیر عامل کنترل و کیفیت هوای تهران گفت: مصوبه‌ای وجود داشت که خودروی دیزلی بدون فیلتر دوده پلاک‌گذاری نشود که خودروساز و وزارت صنعت با آن مقابله کردند .

وی تأکید کرد: باید خودروی فیلتردار را با خودروی بدون فیلتر مقاسیه کرد، میزان آلاینده‌های خروجی آن‌ها بسیار متفاوت است و فناوری می‌تواند میزان زیادی از آلودگی را کاهش دهد.

حسینی افزود: صنعت ما به لحاظ توجه به سلامتی، بسیار ضعیف است و اصلاً به فکر سلامتی مردم نیست، شاید به دلیل لابی باشد و یا پشتیبانی خودروسازهای خارجی باشد.

مدیر عامل کنترل و کیفیت هوای تهران گفت: ابتدا که خودروهای هیبریدی به بازار آمد کسی قبول نمی‌کرد و ما گفتیم هر کسی خودروی هیبردی بخرد، طرح ترافیک رایگان دریافت می‌کند که سال اول فقط 20 نفر مراجعه کردند اما سال بعد تعداد بیشتر شد و ما این طرح را برای خودروهای برقی اجرا می‌کنیم.

حسینی بیان داشت: زمانی بیان کردند که سیم‌های اتوبوس‌های برقی میدان امام حسین(ع) منظر شهر را خراب می‌کند که با این بهانه سیم‌ها را جمع کردند و خودروهای دیزلی فرسوده جای آن‌ها گذاشتند.

ارسال نظر: