حاشیه‌های روز چهارم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر؛

از حضور کارتن‌خواب‌ها در برج میلاد تا صحبت از تصادف مشهور تهران در حضور عوامل فیلم "فراری"

کدخبر: 2085676

چهارمین روز از جشنواره فیلم فجر در حالی به پایان رسید که بیش از ۲۵۰ نفر از اعضای موسسه طلوع بی‌نشان و یا به عبارت بهتر کارتن‌خواب‌های بهبود یافته مهمان برج میلاد شدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، چهارمین روز از جشنواره فیلم فجر که با حاشیه هایی همراه بود نیز پایان رسید، چرا که روز گذشته بیش از 250 نفر از اعضای موسسه طلوع بی نشان و یا به عبارت بهتر کارتن خواب های بهبود یافته که در مستند «آوانتاژ» محمد کارت، حضور داشتند، برای تماشای این مستند به کاخ اصلی جشنواره فیلم فجر آمده بودند تا با هم و در کنار اهالی رسانه و منتقدان به تماشای این مستند بنشینند، اتفاقی که در طول سال های گذشته نظیر آن در جشنواره فیلم فجر رخ نداده بود.

البته این همه حاشیه های روز گذشته جشنواره نبود، چرا که در زمان اکران «کوپال» ساخته کاظم مولایی، بسیاری از اهالی رسانه و مخاطبان برای تماشای این اثر صف کشیده بودند، صفی که چندان دوام نیاورد و بعد از نمایش حدود 20 تا 30 دقیقه اولیه این فیلم، افراد حاضر در سالن شروع به ترک سالن کردند، و حتی در نشست نقد و بررسی نیز اهالی رسانه کمتر از تعداد انگشتان دست اقدام به سوال پرسیدن از عوامل فیلم کردند، تا به نوعی اعتراض خود از این فیلم را نشان دهند.

دومین فیلمی که برای برای اهالی رسانه در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد، «آباجان» هاتف علیمردانی بود، «آباجان»ی که ذهنیات مخاطبان بسیار فراتر از آن چیزی بود که تماشا کردند تا کم کم به این نتیجه برسند که سطح آثار سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نسبت به سال گذشته، پایین است و جز یکی و دو تا از آثار تا این لحظه، مابقی حرفی برای گفتن ندارند.

البته نشست نقد و بررسی «آباجان» با حاشیه هایی همراه بود، از طرز عجیب آب خوردن فاطمه معتمدآریا تا صحبت های وی درباره اولین حضورش در برج میلاد و شرکت در جشنواره فیلم فجر. صحبت هایی که با واکنش های اهالی رسانه همراه بود. از سوی دیگر گبرلو برای اولین در طول چهار روز جشنواره، اسم سعید آقاخانی، بازیگر فیلم «آباجان» را به اشتباه آقاجانی صدا زد که هر بار نیز با واکنش جالب این بازیگر همراه بود، سعید آقاخانی خطاب به گبرلو عنوان کرد: «آقای گبرلو» من را که می شناسید، اسمم هم در روی کاغذی در جلویم نشسته شده است، چرا به اشتباه آقاجانی صدا می زنید».

تداخل در برگزاری نشست های نقد و بررسی و همزمانی آنها با اکران فیلم ها که دیگر به جزئی جدا نشدنی از روزهای جشنواره تبدیل شده است، باعث اعتراض بسیاری از اهالی رسانه شده است، اتفاقی که هر سال در برج میلاد رخ می دهد و اعتراضی که هیچگاه به نتیجه نمی رسد، روز گذشته نیز برای هر 3 نشست نقد و بررسی رخ داد، البته گویی اهالی رسانه عادت کرده اند که همیشه دیرتر از سایر افراد وارد سالن نمایش آثار شوند و حتی چند دقیقه ابتدایی فیلم ها را نیز از دست بدهند.

شاید بتوان یکی از جالب ترین اتفاقات روز گذشته جشنواره را اکران فیلم «فراری» علیرضا داوودنژاد دانست، فیلمی که به خاطر عدم آمادگی و اکران آن در جشنواره سی و چهارم، یک سال اکران نشد تا حتما به جشنواره برسد و انصافا هم باید گفت که فیلم تقابل دو نسل جامعه را به خوبی به تصویر کشیده بود، البته نشست نقد و بررسی این فیلم نیز خود حاشیه های جالبی را داشت، از انتظار کشیدن عکاسان و خبرنگاران برای ورود عوامل فیلم تا صحبت از تصادف مشهور پورشه ای زرد رنگ در تهران.

انتظار طولانی مدت عکاسان و خبرنگاران برای ورود عوامل فیلم «فراری» به محل نشست نقد و بررسی اینقدر طولانی شد که گبرلو، مجری نشست ها خطاب به اهالی رسانه عنوان کرد: تاخیر در ورود به سالن به ضرر خودشان است؛ چرا که ما نشست را 3 دقیقه مانده به شروع فیلم بعدی به پایان می رسانیم، البته که این مهم تنها در حد حرف باقی ماند و بعد از نشست باز هم فیلم «سوفی و دیوانه» آغاز شده بود.

از سوی دیگر علیرضا داودنژاد نیز در نشست نقد و بررسی این فیلم گفت: « به طور جدی برای آینده نسل جدید جامعه مان نگران هستم و با سکانس تصادف در فیلم، در حقیقت نگرانی ام از آینده نسل جوان را به تصویر کشیدم.»

البته در این نشست پای تصادف مشهور تهران و تشابه اسمی افراد حاضر در آن تصادف با شخصیت های فیلم «فراری» هم به میان آمد ولی علیرضا داوودنژاد در پاسخ به این سوال گفت: «افرادی که در آن تصادف حضور داشتند را اصلا نمی شناسم و تنها خبر تصادف پورشه ای در تهران را شنیده بودم.»

یکی دیگر از حاشیه های هر شب جشنواره فیلم فجر، برگزاری نشست نقد و بررسی آخرین سانس جشنواره است، تا جایی که اهالی رسانه از این مسئله گله مند تا جایی حتی برخی از اهالی رسانه حاضر نیستند این نشست را پوشش دهندف مسئله ای که باز هم مسئولی حاضر به پاسخگویی و رفع آن نیست.

ارسال نظر: