حاشیه‌های روز ششم جشنواره فیلم فجر؛

تشویق بی‌امان برای "ماجرای نیمروز" در برج میلاد/ خنده‌هایی از ته دل به "خوب، بد، جلف"

کدخبر: 2085878

ششمین روز از جشنواره فیلم فجر را شاید بتوان یکی از بهترین و شلوغ‌ترین روزهای جشنواره تا به امروز قلمداد کرد؛ روزی که اهالی رسانه، یک دل سیر خندیدن و بعد از آن هم با واقعیت‌های تاریخی دهه ۶۰ روبه رو شدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، ششمین روز از جشنواره فیلم فجر را شاید بتوان یکی از بهترین و همچنین شلوغ ترین روزهای جشنواره تا به امروز قلمداد کرد؛ روزی که اهالی رسانه و مخاطبان، یک دل سیر خندیدند و بعد از آن هم با واقعیت های تاریخی دهه 60 روبه رو شدند.

«خوب، بد، جلف» اولین فیلمی بود که روز گذشته ساعت 15:30 دقیقه برای حاضران در کاخ جشنواره به نمایش در آمد، فیلمی که پیمان قاسم خانی برای اولین بار در مقام کارگردان در آن حاضر شده بود و اتفاقا توانسته بود اولین فیلمش را یک کمدی تجاری به معنای واقعی بسازد، فیلمی که قطعا در سال آینده یکی از پرفروش ترین ها لقب خواهد گرفت.

اولین اثر قاسم خانی، روز گذشته توانست تقریبا تمام مخاطبان را تا آخرین لحظه با خود همراه کند، فیلمی که باعث شد در نشست نقد و بررسی آن، بسیاری از اهالی رسانه، از این کارگردان برای ساخت آن تشکر کرده و بگویند: «بالاخره بعد از چند روز یک دل سیر خندیدیم» و انصافا هم باید گفت که قاسم خانی به خوبی مخاطب را می شناسد و می داند که برای ساخت یک فیلم تجاری، نیازمند چه مولفه هایی است.

این همه ماجرا نیست، چرا که «خوب، بد و جلف» 3 تهیه کننده داشت، ولی تنها عبدالله اسکندری و محسن چگینی به عنوان تهیه کنندگان آن در نشست حضور داشتند و محمد امامی، تهیه کننده دیگر این فیلم به خاطر پرونده قضایی اش و اختلاس بزرگ صندوق فرهنگیان، در حال حاضر در زندان به سر می برد و اجازه حضور در نشست را نداشت.

محسن چگینی، تهیه کننده این فیلم درباره میزان شراکت امامی در روند تولید و آینده این فیلم گفت: امامی 50 درصد در این فیلم شریک هستند و باید منتظر تعین تکلیف پرونده قضایی وی باشیم تا بعد درباره آن صحبت کنیم.

یکی دیگر از سوالات حاشیه برانگیز خبرنگاران، درباره دیالوگ های اروتیک و اعمال ممیزی بر فیلم بود، پرسشی که قاسم خانی با خنده در پاسخ به آن گفت: حتما فیلم بعدی ام را با دیالوگ های اروتیک می سازم، با این حال معتقدم که باید متناسب با فیلمنامه صحنه ها و دیالوگ های اروتیک در فیلم وجود داشته باشد، مسئله ای که در طبقه حساس شاهد آن بودیم، ولی چون «خوب، بد، جلف» فیلمی کمدی و معمایی است، نیازی به این دیالوگ ها نداشت.

بعد از پایان نشست، نمایش فیلم «آذر» اولین ساخته محمد حمزه ای، آغاز شد، فیلمی که شیرینی های خنده مخاطبان از «خوب، بد، جلف» را تلخ کرد و باز هم به معضلات اجتماعی آن هم با نگاه و رویکردی تکراری پرداخته بود، فیلمی که نتوانست برخی از مخاطبان را تا پایان با خود داشته باشد، البته نه به خاطر ضعیف بودن، بلکه به خاطر تکراری بودن سوژه و دلزدگی مخاطبان از تماشای چندین سوژه تلخ و تکراری پشت سر هم در طول 6 روز برگزاری جشنواره.

البته این همه حواشی روز گذشته جشنواره نبود، در حقیقت هر ثانیه ای که عقربه های ساعت به 20:30 دقیقه نزدیک می شدند، بر تعداد جمعیت ایستاده در صف برای تماشای «ماجرای نیمروز»؛ شاهکار سینمایی ایران، افزوده می شد، جمعیتی که شاید بتوان گفت نظیر آن برای تماشای «بادیگارد» ابراهیم حاتمی کیا در جشنواره قبلی، آمده بودند، فیلمی که سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، صادق زیباکلام ، ابراهیم حاتمی کیا و بسیاری از هنرمندان شناخته شده کشور به تماشای آن نشستند.

«ماجرای نیمروز» را شاید بتوان تنها فیلمی دانست که تنها به تعداد انگشتان دست، ناراضی داشت، البته آن هم نه به خاطر نوع روایت، فرم و داستانش، بلکه به خاطر زمان تقریبا طولانی اش. آخرین ساخته مهدویان بعد از پایان نمایش هم با واکنش های جالبی همراه بود، از تایید بسیاری از هنرمندان تا این عبارت حسین یاری: «نه تنها امشب دیگری فیلمی را نخواهم دید، بلکه شاید تا 2 حتی 3 روز آینده هم فیلمی نبینم؛ چرا که نمی خواهم حس خوب تماشای این فیلم به این زودی ها از بین برود.»

نشست نقد و بررسی «ماجرای نیمروز» نیز حاشیه های خاص به خود را داشت؛ از درگیری لفظی گبرلو با عکاسان بر سر جایگاه مخصوص به عکاسان، تا واکنش هادی حجازی فر به این مهم با گفتن جمله «اگر لازمه الان وارد عمل بشم!».

نشست این فیلم، تنها نشستی بود که همه اهالی رسانه در آن به تمجید از فیلم پرداخته و آن را شاهکار سینمایی دانستند، البته برخی سوالات امنیتی نیز پرسیده شد، سوالاتی که محمود رضوی، تهیه کننده فیلم برای تک تک آنها پاسخ های دقیق داشت و خبرنگاران را قانع کرد.

یکی دیگر از اتفاقات جالب روز گذشته، شلوغی بیش از حد کاخ جشنواره بود تا جایی که نه تنها پارکینگ های در نظر گرفته شده برای مهمانان جوابگوی حجم ماشین ها نبود، بلکه در کنار مسیر منتهی به کاخ نیز جایی برای پارک خودروها وجود نداشت، هر چند که تعطیلات آخر هفته یکی از دلایل مهم برای این شلوغی محسوب می شد، ولی نباید همزمانی اکران «خوب، بد، جلف» و «ماجرای نیمروز» را هم در آن نادیده گرفت.

ارسال نظر: