رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی:

دولت یازدهم تعمدا واردات دارو را افزایش داد/ ۹۷ درصد از حجم مورد نیاز دارو تولید داخلی است

کدخبر: 2086224

البته یک سری داروهای بیماران خاص یا بیماران صعب العلاج که شاید وارداتش نیز ضرورت چندانی نداشته و نمونه مشابه آن نیز وجود دارد در داخل کشور تولید نمی شود که تعداد این داروها مثلا از ۳ هزار داروی موجود شاید به حدود ۱۰ قلم برسد.

به گزارش « نسیم آنلاین » قدس آنلاین نوشت: پیرمرد جعبه دارو را وارسی کرده و بعد از لحظاتی رو به متصدی داروخانه می گوید: خانم! آقای وزیر چند روز پیش در تلویزیون گفتند: این دارو نمونه گیاهی دارد. بسیارخوب است و هیچ عارضه ای هم ندارد. شما نمونه گیاهی اش را دارید؟

خانم نسخه پیچ، جعبه را گرفته، نگاهی به نام دارو می کند و آرام به سمت قفسه داروها گام بر می دارد.

کمی با جعبه های دارو ور رفته و بعد از چند ثانیه به سمت پیرمرد برگشته و با تکان دادن سرش، می گوید: نه فقط همین یک نوع را داریم. خارجی است، نه مشابه ایرانی و نه گیاهیش را نداریم. متصدی داروخانه دوباره در حالیکه سرش را به نشانه تایید بالا و پایین می کند، تکرار می کند: خارجی است؛ خوبه ... همین ماجرا بهانه ای می شود تا در گفتگویی با مهندس فرامرز اختراعی رئیس سندیکای مواد موثره دارو به این ماجرا بپردازیم.

اختراعی درباره اظهارات ترامپ و تاثیر آن بر بازار جهانی دارو به خصوص ایران به قدس آنلاین می گوید: این صحبت ها هیچ تاثیری بر بازار داروی ایران نخواهد داشت چرا که ما سال های طولانی است که در نظام دارویی خودکفا هستیم. وی ادامه داد: متاسفانه برخی از سوداگران دارو که برخی از مسئولین نظام دارویی نیز با آن ها همراهی و هماهنگی دارند فرهنگ مصرف داروی کشور را از مصرف داروی ملی به سمت داروی خارجی تغییرداده اند وگرنه نظام دارویی کشور به شدت مستقل بوده و اگر هم نیازی وجود داشته باشد مواد واسطه ای یا اولیه ای هستند که عمدتا از بازارهای غیر متخاصم مانند چین و هند تامین می شوند.

وی با اشاره به وابستگی خود آمریکا به این بازارها خاطرنشان کرد: حرف های ترامپ درباره بازار دارو یک حرکت سیاسی مطلق است و آنها صرفا قصد داشتند یک وهمه یا نگرانی برای کشور ایجاد کنند وگرنه خودکفایی ما به دارو قریب به صد در صد است. این فعال صنعت دارو تصریح کرد: البته یک سری داروهای بیماران خاص یا بیماران صعب العلاج که شاید وارداتش نیز ضرورت چندانی نداشته و نمونه مشابه آن نیز وجود دارد در داخل کشور تولید نمی شود که تعداد این داروها مثلا از ۳ هزار داروی موجود شاید به حدود ۱۰ قلم برسد.

رئیس سندیکای مواد موثره دارو درباره سال های گذشته که گفته می شد نظام دارویی کشور به خاطر تحریم ها با مشکلاتی روبه رو شده بود اظهار داشت: حتی در سال های ۹۱ و ۹۲ هم عدم وجود و ورود داروهای خاص به کشور شعاری بود که عده ای قصد داشتند از این طریق راه سوداگران تجارت کثیف دارو را به کشور باز کنند و دارو را با قیمت های چند برابری به مردم بفروشند. وگرنه ما هرگز در کشور بحران دارو نداشتیم. وی ادامه داد: در آن دوره هم چون در عرضه ارز مشکلاتی به وجود آمد ورود دارو به کشور با مشکلاتی روبه رو شد که حتی در آن زمان نیز اگر ارز به خوبی تقسیم شده و صرف واردات مواد اولیه می شد مشکلی ایجاد نمی شد.

اختراعی با اشاره به سهم تقریبا صفر آمریکا در صنعت داروسازی ایران چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی خاطرنشان کرد: حدود ۹۷ درصد حجم مورد نیاز دارو در ایران از سوی داروهای داخلی تامین می شوند اما همان ۳ درصد -به لحاظ حجمی- که تمام بودجه دارویی ما را می بلعد فشار زیادی به کشور تحمیل می کند. حال اینکه امکان تامین این ۳ درصد از منابع غیر برند و تولید داخلی نیز وجود دارد که اگر این اتفاق می افتاد بودجه مورد نیاز نیز به ۱۵ درصد ارقام فعلی کاهش می یافت.

این فعال صنعت دارو تصریح کرد: متاسفانه بلایی به دست سوداگران صنعت دارو و با حمایت برخی از مسئولان نظام دارویی کشور به سر این صنعت آمده است که باید با همکاری مردم و مسئولان اصلاح شود. وی در خاتمه با اشاره به وجود پرونده هایی در این زمینه در برخی محاکم قضایی مانند سازمان بازرسی اظهار داشت: برخی از برندهای داروسازی دنیا ایران را به کریدوری برای صادرات محصولاتشان قرار داده و برندهای خود را با قیمت هایی به طور متوسط ۲۰ برابر نومنه های داخلی در ایران می فروشند.

ارسال نظر: