گزارش «نسیم آنلاین»: رئیس کل بیمه مرکزی فقط نظاره‌گر است!

مدیران خستهِ بازنشسته در ۳۰ شرکت بیمه‌ای!

کدخبر: 2086421

کارشناس ارشد صنعت بیمه مدعی شد که در صنعت بیمه خلاقیت و نوآوری متوقف شده، زیرا مدیران بازنشسته صنعت متکی به دانسته های مکتوب خود هستند.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین» : صنعت بیمه همچنان محصور در دایره بسته، حتی با گذشت یکسال از اجرایی شدن قرارداد برجام، گویی که این صنعت 80 ساله با همه عرض و طول، هنوز هم قصد تحرک جدی در کالبد خویش را ندارد؛ ضریب نفوذ ناچیز دو درصدی، نداشتن یک برنامه مشخص برای دستیابی به اهداف بلند مدت، حاکمیت تفکر سنتی و دست و پا زدن در بستری از عقب ماندگی، سرنوشت این روزهای صنعت بیمه را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

این نگرانی بیش از گذشته، در بین تعدادی از فعالان آن ریشه دوانده که سرنوشت شرکت های کوچک و بزرگ با سود ناچیز و یا زیانهای جدی در نهایت چه خواهد شد!

به صورت مشخص هنوز معلوم نیست که برای گشایش گره های موجود از پای صنعت بیمه، اولویت با کدامیک از عوامل تاثیر گذار بر این صنعت بوده اما هرچه که هست با وجود نزدیکتر شدن عمر صنعت بیمه به یکصد سالگی، آثار بالندگی واقعی در سیمای آن چندان هم مشهود نیست.

"عبدالناصرهمتی" رئیس کل بیمه مرکزی، گفته است که رابطه مستقیمی بین رشد صنعت بیمه و توسعه اقتصادی کشور وجود دارد، بنابراین نمی توان بدون رسیدن به سطح مطلوب اقتصادی، به سطح مطلوب بیمه ای دست یافت و افزوده که دلیل دوم عقب ماندگی صنعت بیمه همچنان ناشی ازعدم توسعه فرهنگ بیمه در کشور است.

ازهمه مهمتر، ساختار صنعت بیمه بوده که تا همین چند سال قبل شرکتهای بزرگ، دولتی بوده و همچنان بسیاری از شرکتها با روحیه دولتی اداره می شوند.

از این منظر میتوان نقش توسعه اقتصادی، گسترش فرهنگ بیمه و اداره شدن صنعت بیمه با تفکر دولتی را به نحوی، در زمره بازیگران اصلی تاثیر گذار بر این صنعت دخیل دانست. اما آیا میتوان در کنار این عوامل، عامل مهمی چون حضور مدیران بازنشسته و کم انگیزه را در راس مدیریت ارشد شرکت های بیمه ای نادیده انگاشت؟

پاسخ آن به طور قطع خیر خواهد بود.

چرا که با وجود تعدد شرکتهای بیمه ای در یک دهه اخیر، گمان میرود تعدادی از مدیران حاضر در شرکتهای بیمه ای، دستکم پیمانه 30 سال خدمت آنها سر ریز شده و به نظر میرسد، به هیچ عنوان انگیزه ای برای جدایی از این صنعت و سپردن امور به نیرویی جوان و با انگیزه ندارند.

در حال حاضر، دستکم 31 شرکت در صنعت بیمه، کم و بیش فعال بوده که به نظر میرسد مدیریت عامل تعدادی از آنها در دست افراد بازنشسته قرار دارد.

بیمه اتکایی ایرانیان، با مدیریت "سید محمد آسوده"، "عبدالمحمود ضرابی، مدیر عامل شرکت بیمه کار آفرین"، "سید محمد عباس زادگان"، "مدیر عامل شرکت بیمه تجارت نو"، "علی موسی الرضا"، "مدیر عامل بیمه میهن" ،"آیت کریمی" نایب رئیس هیات مدیره بیمه آسماری و "جواد سهامیان مقدم" معاون امور شعب و نمایندگان بیمه کارآفرین، تنها قسمت کوچکی است از تعداد بیشتر مدیران بازنشسته حاضر در اتمسفر صنعت بیمه در کشور!

در این راستا، رئیس هیات مدیره شرکت بیمه آسیا، در گفتگو با « نسیم آنلاین» تایید کرد که در شرایط حاضر، تعدادی از مدیران بازنشسته، مدیریت شرکتهای خصوصی بیمه ای را دست به دست می کنند و گفت که صنعت بیمه نیازمند پوست اندازی است.

فضل الله معظمی، از مغفول ماندن صنعت بیمه و انجام رقابتهای عجیب و غریب در این صنعت انتقاد کرد و گفت که این اقدامات به طور قطع به زیان صنعت بیمه است.

وی تاکید کرد که تعدادی از افراد بازنشسته در صنعت بیمه، انگیزه زیادی برای خلاقیت نداشته، که این امر خلاهایی را به وجود آورده است و ادامه داد که در کنار این امر، آموزش درست برای فعالان صنعت بیمه هم کم بوده حال آنکه مشکلات این صنعت بی نهایت زیاد است.

اثرات زیانبار بی اعتنایی به استفاده از جوانان با تجربه در صنعت بیمه

یک عضو هیات مدیره شرکت بیمه آرمان هم در گفتگو با «نسیم آنلاین » از اینکه در ساختارهای کنونی صنعت بیمه، برای جانشین پروری و رشد و نمو نیروهای جوان، با استعداد و توانمند انگیزه کافی به چشم نمی‌خورد، ابراز تعجب کرده و این موضوع را قابل تأمل و تعمق برشمرد.

سعید قربانی، اذعان داشت که بی اعتنایی به افراد جوان اما با سابقه قابل قبول و تجربه مفید در صنعت بیمه ، اثرات زیانباری داشته و خواهد داشت.

وی تصریح کرد که راه حل واقع بینانه، ایجاد ساختارهای لازم برای جانشین پروری مبتنی برشایسته سالاری است که در آن مدیران پیشکسوت بعنوان راهبران نیروهای جوان، هدایت و تربیت آنها را در صنعت بیمه برعهده گیرند و در زمان مقتضی با واگذاری امور و نظارت، ضمن بهره‌مندی از خلاقیت ذاتی جوانان، شرکتها را از پیامدهای تصمیمات ناپخته احتمالی در امان دارند.

قربانی، ضمن قبول این واقعیت که مدیریت ارشد صنعت بیمه کشور، در اختیار مدیران پیشکسوت بوده، اعلام داشت که این موضوع تبعات خاص خود از جمله تعمیم محافظه کاری مختص سن و سال آنها را به فعالیتهای بیمه ای کشور به دنبال دارد.

وی، تاکید کرد که ترمیم شرایط موجود، بدون شک نیازمند برنامه ریزی و ساختارسازی لازم برای حضور جانشینان خلاق، کاربلد و توانمند است.

گردش مدیران عامل بازنشسته در 30 شرکت صنعت بیمه

یک کارشناس صنعت بیمه هم گفت که لایه ای از مدیران ارشد صنعت بیمه افرادی بازنشسته و یا در آستانه بازنشستگی هستند و افزود که تعدادی از مدیران عامل بازنشسته در 30 شرکت صنعت بیمه در حال گردش هستند.

ابوطالب قره چماقلو در گفتگو با «نسیم آنلاین» تصریح کرد که تدوین استاندارد بیمه مرکزی برای بخشی از مدیران مبتنی بر تجربه و سابقه کار است و افزود که برای تبدیل شدن یک فرد به مدیر فنی با توجه به شرایط در نظر گرفته شده، فرد به میانسالی می رسد.

وی خواستار آن شد که مدیران بازنشسته صنعت بیمه به استراحت پرداخته و یا در قالب مشاور به ارایه کمک به مدیران جوان صنعت بپردازند.

قره چماقلو، مدعی شد که در صنعت بیمه خلاقیت و نوآوری متوقف شده، زیرا مدیران بازنشسته صنعت متکی به دانسته های مکتوب خود هستند.

این کارشناس صنعت بیمه، تاکید کرد که مدیران بازنشسته فعال صنعت بیمه دارای دانش آکادمیک بسته هستند، بنابراین، این صنعت چاره ای جز ساختار شکنی و استفاده ازشیوه های جدید و ارایه محصولات جدید ندارد.

ارسال نظر: