گزارش «نسیم آنلاین» از ملاحظات انتخاباتی دولت در معطل گذاشتن اصلاح تعرفه ناعادلانه برق و گاز؛

هدیه ۲۰۰ هزار تومانی دولت یازدهم به مشترکین پرمصرف گاز و برق !

کدخبر: 2086528

ملاحظات انتخاباتی دولت در اصلاح نکردن تعرفه‌های ناعادلانه برق و گاز باعث شده است که مشترکین پرمصرف تنها در حوزه گاز و برق ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان یارانه پنهان دریافت کنند.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: ملاحظات انتخاباتی دولت در اصلاح نکردن تعرفه‌های ناعادلانه برق و گاز باعث شده است که مشترکین پرمصرف تنها در حوزه گاز و برق ماهیانه 200 هزار تومان یارانه پنهان دریافت کنند.

به گزارش «نسیم آنلاین»، تعرفه فعلی برق و گاز مشترکین به گونه ای است که تنها بخش کمی از قیمت تمام شده تولید آن توسط مردم پرداخت می شود و قسمت اعظم آن به صورت یارانه از طرف دولت پرداخت می گردد. این اتفاق باعث شده است که مصرف بیشتر برق و گاز معادل با دریافت یارانه پنهان بیشتر باشد که عادلانه نیست.

مشترکین پرمصرف نه تنها با مصرف خارج از عرف خود از یارانه پنهان بیشتری برخوردار هستند بلکه فرصت صادرات برق و گاز و درآمدزایی برای عموم مردم را از بین برده اند. کارشناسان عقیده دارند که قیمتهای گاز و برق مشترکین باید به گونه‌ای تعیین گردد که مشترکین کم مصرف تشویق و مشترکین پرمصرف برای مصارف خارج از عرف خود هزینه تمام شده و حتی بالاتر را برای اصلاح شیوه مصرف خود بپردازند.

اما دولت نه تنها به این ادبیات ساده تعرفه گذاری اعتنایی نداشته بلکه در اقدامی غیرکارشناسانه تصمیم گرفته بر اساس مصوبه‌ای که در 3 مهرماه 95 از سوی هیات وزیران ابلاغ شده، هشت ماه ابتدای سال را به عنوان فصل گرم لحاظ کند و قیمت گاز به صورت تصاعدی افزایش نیابد. در این رویه افزایش تصاعدی در هشت ماه ابتدایی سال که گرم است، لغو شده و با رقم ثابت 150 تومان محاسبه می‌شود.

این اقدام دولت بدین معنی است که مشترکین پرمصرف گاز که عموما از قشر مرفه جامعه هستند و احتمالا مصارف خارج از عرف آنها برای گرم کردن سونا و جکوزی و یا آب گرم برای استحمام بیش از حد است به جای 430 تومان برای هر مترمکعب گاز الان باید با تخفیف 65% مبلغ 150 تومان برای هر مترمکعب گاز خود پرداخت کنند. به عبارت دیگر این اقدام دولت معادل با کاهش ماهیانه 80 هزار تومان قبض گاز مشترکین پرمصرف است. در مقابل مشترکین کم مصرف که تا پیش از این 108 تومان برای هرمترمکعب پرداخت می کردند شاهد قبض‌هایی با قیمت 2 برابر خواهند بود.

در حوزه برق نیز قیمت تمام شده تأمین هر کیلووات ساعت برق بدون احتساب هزینه سوخت بیش از 100 تومان است، در حالی که قیمت فروش آن به مصرف کنندگان به طور متوسط 60 تومان در هر کیلووات ساعت است. این در حالی است که اگر قیمت سوخت را در محاسبات لحاظ نماییم هزینه تولید هرکیلووات ساعت برق به حدود 400 تومان خواهد رسید. این در حالی است که در پلکانهای فعلی تعرفه گذاری برق برای بالاترین پلکان مصرف قیمت 293 تومان برای هرکیلووات ساعت در نظر گرفته شده است که از قیمت تمام شده تولید برق نیز کمتر است. محاسبات نشان داده است که مشترکین پرمصرف برق ماهیانه حدود 130 هزار تومان یارانه پنهان برق دریافت می کنند.

با وجود واضح بودن بی عدالتی در تعرفه‌گذاری برق چیت چیان وزیر نیرو اثرات اجتماعی را علت نادرست بودن تعرفه برق دانسته است. حمید چیت‌چیان در 31 مرداد 95 به مناسبت هفته دولت به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزارت نیرو جدیداً پیشنهادی برای افزایش قیمت آب و برق به دولت ارائه کرده است یا خیر، گفت: تمامی مردم و مسئولان وضعیت اقتصاد برق را به خوبی می‌دانند و می‌دانند که قیمت برق در شرایط غیرپایداری قرار دارد ، اما آنچه که در دولت مدنظر است، اثرات اجتماعی ناشی از تغییر قیمت برق است.

به نظر می رسد که برنامه انتخاباتی دولت اجازه اصلاح تعرفه‌های ناعادلانه برق و گاز را نداده است و همچنان مشترکین پرمصرف تنها در حوزه برق و گاز ماهیانه بیش از 200 هزار تومان یارانه پنهان دریافت می‌کنند.

ارسال نظر: