وزیر ارشاد:

تشکیل دبیرخانه دایمی جایزه کالاهای فرهنگی ضروری است

کدخبر: 2086565

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین جایزه مصرف کالاهای فرهنگی بر ضرورت تشکیل دبیرخانه دایمی جایزه کالاهای فرهنگی در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی دومین دوسالانه جایزه مصرف کالاهای فرهنگی در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی با تاکید بر این مطلب گفت: این دبیرخانه تا پایان سال جاری شکل خواهد گرفت و در سال ٩٦ باید فعال تر و سازمان یافته تر شود.

وی افزود: این دبیرخانه با ٣ هدف سیاستگذاری، حمایت و نظارت از سوی وزارت ارشاد و واسپاری امور به صنوف تشکیل خواهد شد.

صالحی امیری در ادامه با اشاره به اهمیت سبک زندگی و فرهنگ سازی در این زمینه، افزود: بین زیست فرهنگی و مصرف فرهنگی رابطه معناداری وجود دارد. به هر میزان مصرف فرهنگی در جامعه افزایش یابد به همان اندازه هم جامعه ای اخلاقی تر، فرهیخته و سازگارتر خواهیم داشت.

وی با تاکید بر توجه به افزایش سرانه مصرف فرهنگی در جامعه ادامه داد:توجه به این موضوع باید در دستور کار قرار بگیرد زیرا جامعه ای که از میزان مصرف فرهنگی بالایی برخوردار باشد به همان میزان هم از ظرفیت های فرهنگی، معرفتی، اخلاقی و انسانی بالاتری برخوردار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: توجه به معرفت و فضیلت در بستر مصرف فرهنگی شکل می گیرد. این مصرف می تواند فیلم، انیمیشن، موسیقی، کتاب، اسباب بازی و ... باشد.

وی ادامه داد: آموزش سبک زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است. این حوزه دارای عرصه گسترده ای است که ما در این زمینه نیازمند اقدامات جدی هستیم و لازمه آن داشتن برنامه مدون، راهبردی و ارایه راهکارهای کاربردی با هدف جهش ملی برای آینده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عزم و اراده ملی برای جهش ملی در این حوزه ضروری است. دوران پوستر، بنر، همایش و سخنرانی گذشته است و عزمی ملی در حوزه کالاهای فرهنگی نیازی ضروری است.

وی با اشاره به توجه بر برخی ملزومات در تولید آثار و کالاهای فرهنگی ادامه داد: ذائقه و اصل تنوع بسیار مهم است. نیاز سنجی و ایجاد جذابیت در آثار ضروروی است.

صالحی امیری گفت: تنوع از دیگر ملزومات مورد توجه در تولید کالاهای فرهنگی است. تنوع حق انتخاب ایجاد می کند و در مسیر حرکت و تصمیم گیری بسیار تعیین کننده است. امروز ذائقه ها در حوزه کالاهای فرهنگی موثر است و توجه به آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی توجه به زیبایی شناختی در تولید کالاهای فرهنگی را الزام دیگر در افزایش مصرف برشمرد و گفت: ارزش آفرینی نیز در تولید مصرف کالاهای فرهنگی باید مورد توجه تولید کنندگان این آثار باشد. درتولید کالای فرهنگی باید به ارزش اقتصادی و فرهنگی آن توجه شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کالایی که هم دارای ارزش مادی و سودآوری و اشتغال زایی است، می تواند ارزش معرفتی را نیز به مخاطب خود انتقال دهد.

وی با اشاره به استفاده عروسک باربی در بین کودکان کشور ادامه داد: این عروسک نماد یک گفتمان است. در نوع ساختار، پوشش، حجم، تنوع، رنگ، و ... آن مفاهیم فرهنگی نهفته است که باید به آن توجه اشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتن نگاه بلند مدت، توجه به رقابت، تقویت بخش خصوصی، اقناع سازی و ... را از دیگر ملزومات مورد توجه در تولید آثار و کالاهای فرهنگی دانست.

وی افزود: نگاه کوتاه مدت در تولید، یکی از آسیب های جدی در حوزه کالاهای فرهنگی است. باید در حوزه کالاهای فرهنگی به سمت نشان سازی برویم.

عضو کابینه تدبیر و امید در ادامه سامان یابی در جامعه را ضروری دانست و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پدیدآورندگان تولیدات فرهنگی با هدف افزایش سرانه مصرف فرهنگی در جامعه حمایت می کند.

در پایان این آیین برگزیدگان دومین دوسالانه جایزه مصرف کالاهای فرهنگی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شدند.

ارسال نظر: