در ششمین دوره شعر "آفتابگردان‌ها" مطرح شد"

عرفانپور: هزینه‌کرد ۹۰ درصد بودجه ادبی برای رویکرد نمایشی شعر/ امینی: در هر مرحله‌ای از شعر نیازمند یادگیری هستیم

کدخبر: 2087060

مدیر دفتر شعر موسسه شهرستان ادب گفت: معمولا مسئله آموزش، در جشنواره‌ها و کنگره‌ها، از مسائل جنبی و کمرنگ است و می‌توان گفت، شاید ۹۰ درصد از بودجه ادبی کشور صرف رویکرد نمایشی شعر می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، آیین افتتاحیه دوره ششم آقایان شعر جوان انقلاب اسلامی «آفتابگردان‌ها»، در مجتمع آدینه شهر تهران برگزار شد. شاعران جوان و اساتید و مسئولان موسسه شهرستان ادب در این مراسم حضور داشتند.

90 درصد بودجه ادبی کشور صرف رویکرد نمایشی شعر می‌شود

میلاد عرفانپور آغازگر مراسم افتتاحیه بود. وی ضمن خوش آمد گویی به شاعران جوان حاضر در اردو، به توضیحاتی در باب دوره های آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی پرداخت. او با اشاره به سال 89-90 که اولین دوره ی آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی بود، اضافه کرد: بعد از انقلاب اسلامی، برنامه های مختلفی در طول سال‌های متمادی در کشورمان برگزار شده ولی خلاء بزرگی که در این برنامه ها به چشم می‌خورد، بحث آموزش است. معمولا مسئله آموزش، در جشنواره ها و کنگره ها، از مسائل جنبی و کم رنگ است و می توان گفت، شاید 90 درصد از بودجه ی ادبی کشور صرف رویکرد نمایشی شعر می شود و ذات شعر و مسئله آموزش سهم ناچیزی از برنامه هاست.

آموزش، هدف اصلی دوره های آفتابگردان ها

مدیر دفتر شعر موسسه شهرستان ادب در ادامه به نیازهای شاعران جوان پرداخت و گفت: برنامه های جامع برای پرورش فکری و ادبی شاعران جوان نیاز است و این شاعران نیاز دارند که با اهل شعر و اساتید این حوزه آشنا شوند. او گفت: موسسه شهرستان ادب با هدف پرکردن کمبود های مسئله آموزش در شعر، دوره های آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی را راه اندازی کرد.

وی در ادامه برنامه های ششمین دوره شعر جوان انقلاب اسلامی را تشریح کرد و گفت: اردوی حاضر اولین اردو از سلسله برنامه های این دوره است و علاوه بر اردوهای آموزشی، نقد تلفنی، نقد مکتوب، کارگاه مختلف نقد شعر با حضور اساتید مطرح کشور برگزار خواهد شد.

وی در پایان گفت: با وجود برنامه های تفریحی در اردوهای آموزشی، ذات این اردوها آموزشی است و امید است شاعران جوان، از این فرصت به دست آمده نهایت استفاده را جهت تعالی شعر خود ببرند.

ثبات هویت، در شرایط سخت و آسان

اسماعیل امینی به نمایندگی از اساتید دوره، در ابتدا خاطره‌ای از استاد دوره دانشگاهش گفت: زمان دانشجوئی، استادی همیشه به ما می گفت، ادب نفس، مقدم بر ادب درس است.

امینی اضافه کرد: اولین چیزی که باید قبل از شعر و شاعری یاد بگیریم این است که که ما انسانیم و هر چه می آموزیم، باید بر این جنبه بیافزاید. او افزود: شعر به آدمی چیزهائی می افزاید، شاعر، نگاه نافذی به جهان پیدا می کند، ممکن است در این راه شهرت هم پیدا کند و احترام مردم را در پی داشته باشد ولی این نکته را نباید فراموش کند که قبل از هر چیزی او یک انسان است.

این استاد دانشگاه گفت: بزرگی می گفت هر شرایطی که برایتان پیش آمد، یادتان باشد که هویت خود را گم نکنید و مسائل بنیادی خود را در تحولات از یاد نبرید. تجربه ثابت کرده که برخی، در سختی ها و آسانی ها خیلی از بدیهیات را زیر پا گذاشته اند.

ایفای نقش لازم در جایگاه‌های متعدد

این شاعر طنز پرداز گفت: شاعران در جامعه و در موقعیت های مختلف نقش متفاوتی به خود میگیرند برای مثال ما در خانواده فرزند یا پدر هستیم و باید در مقام یک پدر یا فرزند ایفای نقش کنیم، این در حالیست که برخی از شاعران، موقعیت های مختلف را تحت الشعاع نقش شاعری خود قرار می‌دهند. امینی در ادامه اظهار داشت: بیشتر شاعران روزگار دارای برخی بی نظمی هایی هستند و فکر می‌کنند اینها لوازم شاعری ست در صورتی که این مسائل ناهنجار، از عوارض شاعری ست. وی در آخر گفت: این موضوع هم یادمان نرود که ما در هر مرحله‌ای که از شعر باشیم نیازمند یادگیری هستیم.

آخرین برنامه از روز اول اردوی ششمین دوره ی شعر جوان انقلاب اسلامی، شب شعر آفتابگردان ها بود. این شب شعر در واپسین ساعات روز پنج شنبه مورخ 21 بهمن ماه در مجتمع آدینه ی شهر تهران برگزار شد. در این شب شعر شاعران مطرح کشورمان و همچنین شاعران جوان ششمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی حضور داشتند.

از شاعران مطرح حاضر در شب شعرآفتابگردان ها، می‌توان به حمید درویشی، سید رسول پیره، سید وحید سمنانی، محمد حسین نجفی، سعید پورطهماسبی، میلاد عرفانپور، سید جواد شرافت، مبین اردستانی، سید مهدی موسوی، قادر طراوت‌پور و عباس احمدی اشاره کرد.

حمید درویشی، اولین شاعر این شب شعر شعری با مطلع زیر را خواند:

بغض جنون، حنجره ها را گرفت

بارش خون، پنجره ها را گرفت

سید رسول پیره، شاعر دیگر این شب شعر، پنج شعر سپید خواند. در زیر قسمتی از این اشعار را با هم میخوانیم:

در صدایت

دم کرده ی نعنا پنهان کرده بودی

دردهانت شعری از فروغ

و در قلبت، کبوتری که مدام به پنجره می کوبد

من همه را پیدا کردم

...

مبین اردستانی، مسئول دوره ی تکمیلی دوره های آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، دیگر شاعری بود که در این شب شعر به شعر خوانی پرداخت. دو بیت از غزل اردستانی را باهم بخوانیم:

این قدر "باید" تا به کی؟، تا کی فقط "باید"

این سخت گیری ها، خدا را خوش نمی آید

از جان عاشق ترین، جز دل چه می خواهی؟

جز آینه، آن روزی زیبا را چه می شاید؟

قادر طراوت پور، دیگر شاعر مطرح کشورمان، غزلی خواند که مورد استقبال حاضرین در جلسه قرار گرفت :

بی قرارم و بلند گریه می کنم

آبشارم و بلند گریه می کنم

چون درخت، برگهای زرد خویش

می شمارم و بلند گریه می کنم

بی تو خواب دیده ام میان مرده ها

بی مزارم و بلند گریه می کنم

سعید پور طهماسبی، کارشناس نشر موسسه شهرستان ادب، دیگر شاعر شب شعر بود که دو غزل از مجموعه تازه چاپ شده اش، «قرار» را قرائت کرد. چند بیت از غزل پور طهماسبی را با هم می خوانیم:

دوختم پیراهنی رنگین به تن از زندگی

تا چه خواهم برد جز کفن از زندگی

هست فرقی در میان حال مرا با دیگران

دیگران از مرگ می ترسند و من از زندگی

سید محمد جواد شرافت، شاعر اهل قم و مطرح کشورمان دو شعر در نکوهش شیعه ی انگلیسی و سنی آمریکائی خواند که در ادامه ابیاتی از شعر اول او را می خوانیم:

سلمان کیستید؟ مسلمان کیستید؟

با این نگاه، شاعر چشمان کیستید؟

با این نگاه شعله ور از برق افتراق

با این نگاه خط زده بر خطبه وفاق

با این نگاه پر شده از خط فاصله

دور از ملاحظات روایات واصله

با کیست این نگاه؟ پی چیست این نگاه؟

آئینه ی نگاه علی نیست این نگاه

سید وحید سمنانی، دیگر شاعر برجسته ی کشور، یک غزل و یک سپید کوتاه تقدیم حاضران کرد:

حرف من و آئینه دو تصویر درهم بود

تا بی نهایت گرچه روشن بود، مبهم بود

من در خودم تکرار می شد ، خسته از تکرار

تکرار من، بی شک در این شفاف، ماتم بود

علاوه بر شاعران مطرح کشورمان، آفتابگردان ها هم در این شب شعر، شعر خواندند. سید رضا حسینی از تهران، محمدرضا اسلامی از یزد، علی سمرقندی از مشهد، میلاد صفری از شهرکرد، محمدرضا غیاثی از استان لرستان، فیض اخلاقی از قم، مصطفی توحیدی از نیشابور، سید محمود جعفری از صومعه سرا، فربد جلالی از کاشمر، امیر حسین خالقی از زنجان، و محمد علی دُر ریز از تهران آفتابگردان های دور ششم بودند که در این شب شعر، اشعار خود را در موضوعات عاشقانه و آئینی تقدیم حاضران کردند.

ارسال نظر: