پاسخ یک محیط‌بان به وزیر صنعت:

اگر گورخر تکثیر کنید، من هم خودرو می‌سازم البته با کیفیت!

کدخبر: 2087315

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست دماوند در پاسخ به وزیر صنعت که گفته «چهار گورخر نباید مانع معدنکاوی شود»، او را به حضور در طرح آموزشی «ساعتی با محیط بان» مدارس ابتدایی فراخواند!

به گزارش « نسیم آنلاین »، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست دماوند، در پاسخ به وزیر صنعت که گفته بود چهار گور خر نباید مانع معدنکاوی ما شود، او را به حضور در طرح آموزشی «ساعتی با محیط بان» مدارس ابتدای فراخوانده و در نامه‌ای سرگشاده نوشته است: آقای نعمت‌زاده! اگر گورخر تکثیر کنید، من هم خودرو می‌سازم؛ البته با کیفیت!

محمدرضا نعمت‌زاده روز گذشته گفته بود: یکی از مناطقی که از نظر آهن و مس ارزشمند است منطقه بهرام گور است که سازمان حفاظت محیط زیست روی آن دست گذاشته و اجاره معدنکاوی نمی‌دهد. من خودم رفتم و آنجا را دیدم. یک بیابان است که حالا در گوشه‌ای چهار تا گورخر هم هست. می‌گوییم اینجا را بدهید به معدنکار. معدنکار، گورخرها را هم تکثیر می‌کند تا جایی که کشور پر از گورخر شود. اما سازمان حفاظت محیط زیست مخالفت می‌کند.

گورخر ایرانی یک گونه به شدت در معرض خطر انقراض است که از آن تنها حدود ۶۰۰ رأس در حیات وحش باقی مانده که در منطقه خارتوران شاهرود و بهرام گور استان فارس زندگی می‌کنند.

منطقه حفاظت شده بهرام گور در شرق استان فارس تنها منطقه ای در کشور است که جمعیت قابل ملاحظه و پویایی از گورخر ایرانی را در خود جای داده است. حضور دیگر گونه های ارزشمند نظیر کاراکال، زاغ بور، هوبره، جبیر و... ارزش اکولوژیکی این زیستگاه پهناور را دو چندان می کند و تماشای حیات وحش به خصوص گونه های در معرض تهدیدی نظر گورخر ایرانی، هوبره و زاغ بور در این منطقه به سادگی امکان پذیر است. در گذشته یوزپلنگ هم در این منطقه وجود داشته اما در حال حاضر این گونه در منطقه از بین رفته است. منطقه بهرام گور با توجه به اینکه هم منطقه کویری هم دشتی و هم کوهستانی است از اهمیت زیادی برخوردار است و علاوه بر این در این منطقه زاغ بور که از گونه های اندمیک است نیز وجود دارد. منطقه حفاظت شده بهرام گور از سال 1351 تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست بوده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست دماوند در واکنش به سخنان وزیر صنعت طی نامه سرگشاده‌ای نوشته است:

به: جناب آقای مهندس نعمت زاده وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت

از: محیط بان دماوند

موضوع: درخواست اجرای «طرح ساعتی با محیط‌ بان» در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت

با سلام

احتراماً اظهارات جنابعالی را در اخبار 20:30 در خصوص لزوم معدنکاوی در منطقه بهرام گور و تکثیر و پرورش گورخر ایرانی توسط معدنکاران مشاهده کردم.

با عنایت به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست این روزها در مدارس ابتدائی به طور جدی در حال اجرای «طرح ساعتی با محیط‌ بان» به منظور ارتقاء فرهنگ و دانش محیط زیستی دانش‌آموزان است متاسفانه پس از مصاحبه جنابعالی متوجه شدم که ما در سازمان حفاظت محیط زیست چقدر از قافله اطلاع رسانی و فرهنگ سازی محیط زیست در جامعه عقب هستیم. چرا که انتظار نمی‌رفت پس از فرمایش مقام معظم رهبری در اسفند ماه ١٣٩٣ و ابلاغ سیاست های کلی نظام در خصوص حفظ محیط زیست شاهد چنین مصاحبه ای باشیم!

لذا استدعا دارم دستور فرمایید «طرح ساعتی با محیط‌ بان» در آن وزارت خانه نیز با حضور حضرتعالی به اجرا درآید! در غیر این صورت بعید نیست که اینجانب نیز عنقریب، در خصوص افزایش تولید و البته ارتقاء کیفیت خودرو مصاحبه‌ای مشابه داشته باشم، و یا در صورت اقدام آن وزارتخانه نسبت به تکثیر گورخر، من هم نسبت به ساخت خوردرو اقدام نمایم؛ البته از نوع با کیفیت!

با احترام، عباس میرزاکریمی، محیط بان دماوند

ارسال نظر: