بررسی وضعیت میدانی عملیات الباب در گزارش «نسیم آنلاین»؛

جنگ بر سر "گذرگاه"؛ پیروز میدان کیست؟

کدخبر: 2087382

الباب نام منطقه ای در شمال شرق حلب و یکی از مهمترین گذرگاه های لجستیکی شمالی سوریه است که امروز در شرایطی که در برخی جبهه های سوریه آتش بس برقرار است و در برخی مناطق دیگر به دلیل حضور داعش و القاعده آتش زبانه می‌کشد تصرف و آزادسازی این منطقه همه نیروهای نظامی و تروریستی سوریه را گرد هم آورده تا یکی از بزرگترین عملیات‌های سوریه را رقم بزند.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »:: الباب، نام یکی از شهرهای شمال شرق حلب است که از اولین روزهای آغاز بحران سوریه به عنوان یکی از مهمترین اهداف نظامی موجود در جبهه شمالی مطرح می‌باشد. این شهر با جمعیتی قریب به 150 هزار نفر به دلیل برخی ویژگی های استراتژیک و ژئوپولوتیک از اهمیت بالایی برای ارتش عربی سوریه و بیشتر از آن برای گروه های تروریستی برخوردار است و همین امر سبب شد تا بعد از آزادسازی حلب این منطقه به نقطه توجه و کانونی عملیات های بعدی نیروهای نظامی و تروریستی تبدیل شود.

اما از مهمترین دلایل توجه تروریستها به الباب، میتوان به نسبت جغرافیایی این منطقه با مرزهای قانونی ترکیه ونوع بهره برداری گروه های مسلح از این شهر اشاره داشت. اردوغان و دولت آنکارا همواره به عنوان یکی از اصلی ترین حامیان گروه های مسلح تکفیری در طول مدت بحران تروریستی سوریه مطرح بوده‌اند و در این رابطه کمک های فراوانی را در زمینه های مختلفی چون لجستیک ، نیروی انسانی ، آموزش و امداد به تکفیری ها داشته‌اند. کمک های آنکارا به گروه های مسلح از طرق مختلفی از جمله گذرگاه های شمالی سوریه صورت می‌گیرد که در این بین الباب به دلیل انقطاع معابر استان لاذقیه از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر ویژگیهای جغرافیایی ، نوع دسترسی گروه های مختلف مسلحی همچون القاعده و داعش و حتی ارتش آزاد به این منطقه، الباب را به هدفی مهم و عملیاتی برای آتش افروزی های اخیر تبدیل کرده و همین امر باعث ظهور عملیاتی با حضور همه گروه های مسلح سوری با هدف تصرف، اشغال و آزادسازی الباب شده است.

بعد از حضور ترک ها در شهر مرزی جرابلس و نقض تمامیت ارضی سوریه ، سلسله عملیات‌هایی از سوی نیروهایی ادغامی متشکل از تروریست های ارتش آزاد و نیروهای ارتش ترکیه به وقوع پیوست که در نهایت این سازمان رزم ادغامی با اشغال مناطق مختلفی توانست خود را به شمال و غرب الباب برساند.

در شرایطی که در برخی جبهه های سوریه آتش بس برقرار است و در برخی مناطق دیگر به دلیل حضور داعش و القاعده که از توافق آتش بس مستثنی هستند آتش زبانه میکشد قریب به یک ماه از آغاز عملیات ترک ها و تروریست های ارتش آزاد برای تصرف و اشغال الباب می‌گذرد که نه تنها ارتش ترکیه در تصرف و اشغال الباب موفق نبود بلکه گزارش های مختلفی در خصوص میزان تلفات و خسارات تحمیل شده به آنها نیز منتشر شد.

حالا با گذشت بیش از 34 روز از آغاز عملیات الباب خبرهایی در خصوص تخلیه این شهر از سوی داعش و ورود نیروهای ترکیه و ارتش آزاد به مناطق غربی آن در رسانه ها دست به دست می‌شود که توجه رسانه های مخلف را به خود جلب کرده است.

متن اخبار منتشر شده در رسانه های همه طرف های درگیر در عملیات الباب حکایت از آن دارد، در حالی که گروه‌های مختلف تروریستی(با نام واحد ارتش آزاد) با حمایت شدید هوایی و توپخانه ای و لجستیکی ارتش ترکیه به قسمتهایی از غرب شهر الباب نفوذ کرده اند و به بخش‌هایی نظیر‌ "بیمارستان الحکمه"، خیابان "زمزم" و "صالون نصف الدنیا" در قسمت غرب شهر الباب مسلط شده اند ارتش سوریه همچنان در پشت دروازه های الباب متوقف شده است و در فاصله ای قریب به 900 متری ورودیهای شهر الباب به سر می‌برد. یکی از مهمترین علل عدم پیشروی سریع نیروهای ارتش عربی سوریه در عملیات الباب وضعیت محور و منطقه عملیاتی پیش روی آن ها است.

برخی کارشناسان نظامی معتقدند به دلیل حضور طولانی مدت گروه تروریستی داعش در این منطقه متعاقبا اقدامات متعددی در خصوص موضوع پدافند و تسلیح زمین با ایجاد میدان های مین و انواع بمب های دستی و کنار جاده ای صورت گرفته که به دلیل احتمال حمله از محورهای جنوبی و شمالی الباب اغلب این اقدامات در محورهای مذکور اجرایی شده است.

در این بین تقابل داعش با نیروهای عمل کننده در محورهای شمال ، شمال‌شرق و جنوب بیش از مناطق غربی و محورهای دیگر خودنمایی می‌کند که برای نمونه و صحت چنین مدعایی نیز میتوان به عدم موفقیت ارتش ترکیه و تروریست های متحد اردوغان در یک ماه گذشته برای نفوذ به الباب اشاره داشت.

این در حالی است که با وجود شدیدترین فشارها از سوی ارتش سوریه در محور "تادف"، "ابوطلطل" و "تل الحواره" که محور جنوبی الباب محسوب می‌شود پیشروی چشمگیری صورت نگرفته است که نشان از تقابل و شدت درگیری‌ها در این محورها دارد.

از سوی دیگر به دلیل برخورد نیروهای ارتش سوریه با اشغالگران ترک و تروریست‌های متحد ترکیه و همچنین عدم توان پیش بینی دقیق در خصوص واکنش متقابل آنها (با وجود اعتراف اردوغان نسبت به پایبندی آنکارا در برابر توافقات صورت گرفته) و اجرای 30 عملیات انتحاری از سوی داعش برای جلوگیری از پیشروی نیروهای عمل کننده ، شاهد کاهش سرعت پیشروی نیروهای ارتش سوریه برای ورود و آزادسازی الباب هستیم.

حالا در چنین شرایطی در خصوص وضعیت میدانی عملیات الباب میتوان به افزایش شدت درگیری ها اشاره داشت و اینکه اگر حجم فشارها از محورهای "بزاعه" در شمال شرق و "قدیران" در شمال غرب الباب بیشتر شود داعش مجبور میشود برای جلوگیری از شکست و تحمیل تلفات بالای انسانی از منطقه "قباسین" عقب نشینی کرده که در نهایت منجر به ورود تعداد قابل توجهی نیرو از شمال غرب الباب به داخل شهر می‌شود.

به اعتقاد برخی کارشناسان مسائل نظامی با توجه به کارنامه عملیاتی داعش و نوع موجهه این گروه در نبردهای مختلف، در صورت شکست در الباب میتوان سه مرحله انتقال و جابه جایی نیرو را برای این گروه پیش بینی کرد.

در مرحله اول اگر پیشروی نیروهای غرب الباب ادامه پیدا کند داعش برای جلوگیری از محاصره و اسارت و یا تلفات نیروهای خود در منطقه "قباسین" که ممکن است با الحاق دو محور "سفلانیه" و "بزاعه" با "قدیران" به وقوع بپیوندد استعداد رزمی خود را از "قباسین" به "تادف" منقل کند.

در مرحله بعدی نیروهای حاضر در منطقه "تادف" از این منطقه خارج و به محور "الشامی" که بین دومنطقه "عمیه" و "عویشیه" قرار دارد منتقل می‌شوند که در نهایت اگر شدت فشار ارتش ترکیه و نیروهای سوریه بیشتر شود سازمان رزم خود را به منطقه اللواء منتقل میکند. در حال حاضر تعدادی از نیروهای ترک و تروریستهای متحد آنکارا در غرب الباب حاضر شده و درگیری ها همچنان ادامه دارد.

ارسال نظر: