دوربین «نسیم آنلاین» به سراغ مردم رفت؛ گرانی بی‌سابقه، گوشت را از سفره‌های مردم حذف کرد

فیلم:: توان مردم برای خرید گوشت نصف شد

کدخبر: 2087404

بسیاری از مردم به خبرنگار «نسیم آنلاین» گفتند که ترجیح می‌دهند که با گران شدن گوشت مصرف این ماده غذایی را کاهش دهند، زیرا قدرت خریدشان پایین آمده است.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: گوشت قرمز با افزایش قیمت نسبتا بی‌سابقه خود در سال 95 بدجوری مردم را غافلگیر کرد. شاید کمتر کسی توقع داشت که قیمت گوشت قرمز یکباره در سال جاری چیزی در حدود 10000 تومان گران شود. همین مسئله هم سبب شد تا بسیاری از خانواده‌ها تصمیم بگیرند با گران شدن گوشت این ماده پرژوتئینی را از سفره‌های خود حذف کنند.

به گزارش «نسیم آنلاین» اخیرا کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی با ارائه آماری تکان دهنده اعلام کرد که گرانی گوشت سرانه مصرف این ماده غذایی را در خانوارهای شهری 25 درصد کاهش داده و به 11.43 درصد رسانده است.

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت هم با ارائه آماری اعلام کرد که قیمت گوشت تنها در هشت ماهه اول امسال 35 درصد گران شده است. بنابراین براساس شواهد و قرائن باید گفت گرانی عجیب و غریب قیمت گوشت در سال جاری مردم را برای تهیه این ماده پروتئینی با مشکلات زیادی رو به رو کرده است. اما در این میان سوالی که در ماههای اخیر بسیار زیاد در سطح جامعه پرسیده می‌شود این است که دلیل اصلی گرانی گوشت چیست و چه ارگانی باید در این زمینه پاسخگو باشد. در پاسخ به این سوالات هم پاسخهای مختلفی ارائه می‌شود. عده‌ای از فعالان بازار گوشت معتقدند که گرانی دلار در سه ماه گذشته نقش اساسی را در گران شدن گوشت ایفا کرده است. طرفداران این نظریه اعتقاد دارند با افزایش قیمت ارز قاچاق دام و حتی صادرات آن بسیار پر سودتر از قبل شده به همین دلیل عرضه کنندگان گوشت ترجیح می‌دهند به جای ارائه محصولات خود به بازار داخلی آن را به آنسوی مرزها بفرستند تا سود زیادی نصیبشان شود.

عده‌ای دیگر هم کاهش عرضه را از چشم دولت و شرکتهای زیر مجموعه آن مانند شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی می‌بینند.

در خصوص مقصر هم دستگاههای و ارگانهای مختلف دولتی ترجیح می‌دهند که از زیر بار پاسخگویی شانه خالی کنند. وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کند که بعد از اجرای قانون انتزاع وظیفه‌ای در قبال تنظیم بازار گوشت ندارد. وزارت جهاد کشاورزی هم معتقد است که تنها باید در خصوص عرضه عمده گوشت به بازار وارد عمل شود گران فروشی خرده فروشی‌ها یا سودجویی قصابی‌ها ربطی‌ به آن‌ها ندارد.

از طرف دیگر نهادهای نظارتی مانند سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی هم روزه سکوت گرفته‌اند و ترجیح داده‌اند که در خصوص گرانی چند ماهه گوشت اظهار نظری نکنند. همین مسئله سبب شد تا دوربین « نسیم آنلاین » به خرده فروشی‌ها قصابی‌ها مراجعه کند و پای صحبت فروشندگان گوشت و مردم بنشیند تا آن‌ها در خصوص گرانی گوشت و مشکلات ناشی از این اتفاق صحبت کنند. بسیاری از مردم در این زمینه به خبرنگار « نسیم آنلاین » گفتند که ترجیح می‌دهند که با گران شدن گوشت مصرف این ماده غذایی را کاهش دهند، زیرا قدرت خریدشان پایین آمده است. فروشندگان هم با تصدیق آمار مردم حتی از نصف شدن خرید گوشت توسط مردم خبردادند. مشروح گزارش دوربین « نسیم آنلاین » از مراکز عرضه گوشت قرمز در سطح شهر در زیر می‌‌آید:

حجم ویدیو: 21.40M | مدت زمان ویدیو: 00:02:48 دانلود ویدیو
ارسال نظر: