وزیر ارشاد در نخستین نشست خبری:

عربستان دیه شهدای منا را بپردازد، حاجی اعزام می‌کنیم/ سیاست دولت برطرف کردن دغدغه فرهنگی رهبری است

کدخبر: 2087416

صالحی‌امیری در مورد سیاست وزارت ارشاد در قبال اعزام زائران به حج گفت: در صورتی که دولت عربستان شرایط حداقلی ما در راستای عزت، کرامت و امنیت حجاج و پرداخت دیه به شهدای منا بپذیرد و پرداخت کند، امسال حجاج را اعزام می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، نخستین نشست خبری رضا صالحی امیری ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز در سالن شورای فرهنگ عمومی آغاز شد.

صالحی امیری در ابتدای نشست با تسلیت ایام فاطمیه گفت: تقریبا صد روزی از حضور بنده در ارشاد می گذرد و حسب وظیفه باید گزارشی از حضورمان عرض کنم.

وی افزود: سیاست هایی که در این دوره اعلام کردیم و به ان وفاداریم؛ سیاست هایی نظیر: حفظ ثبات و ارامش در فضای فرهنگی، تا این ثبات نباشد نمی شود کار فرهنگی انجام داد.

صالحی امیری تاکید کرد: نکته دوم گفتگوی فرهنگی است برای اینکه بتوانیم در کشور به یک اعتلای فرهنگی برسیم به این گفتگو احتیاج داریم؛ به همه نهله های فکری و فرهنگی باید احترام بگذاریم

وی افزود: هدف گفتگو ایجاد فضای عقلانی است، ما همچنین می خواهیم دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ را برطرف کنیم و این سیاست دولت است.

صالحی امیری ادامه داد: در حال نهایی کردن لایحه جامع نظام رسانه ای به دولت هستیم؛ همین سازمان را در حوزه هنر هم پیگیری می‌کنیم، خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی از جمله اعضای این خانه است؛ لایحه خانه هنر به مجلس فرستاده می شود.

سلامتی شجریان در حال حاضر مهم تر از هر چیز دیگری است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص کنسرت شجریان گفت: همه ما ارزوی سلامتی برای ایشان داریم،ان چیزی که فکر می کنم در حال حاضر مهم است، سلامت ایشان است.

وزیر ارشاد با بیان این که به تازگی به البوم استاد شجریان مجوز دادیم، اظهار داشت: این پیام ما را می رساند که ایشان یکی از شخصیت های بزرگ فرهنگی کشور هستند.

ابهام حقوقی در ارسال آثار موزه هنرهای معصر به برلین وجود داشت

وی درباره ارسال آثار موزه هنرهای معاصر گفت: قرار بود یک گالری در موزه هنرهای برلین انجام شود، یک ابهام حقوقی داشت و فعلا در دستور کمیسیون فرهنگی دولت قرار دارد؛ هیچ گونه اعمال فشاری نبوده است و این کمیسیون تصمیم می گیرد.

بودجه تئاتر در سال 96 دوبرابر می شود

وی در پاسخ به سوالی درباره بودجه تئاتر گفت: تئاتر هنر بسیار اصیلی است که تاریخ طولانی دارد، اصحاب تئاتر در کشور گسترده هستند، تمروز صبح براساس گزارش معاونت هنری، ١٤٠ تئاتر به روی صحنه رفته است. بودجه تئاتر را در سال ٩٦ دوبرابر می کنیم.

با هرگونه سخت گیری در حوزه نشر مخالفیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که چندی پیش از اعلام نکردن خط قرمزها در ممیزی کتاب سخن گفتید و اینکه دیگر سخت‌گیری نخواهیم کرد، آیا سیاست وزارت ارشاد تغییر کرده است، گفت: ما با هرگونه سخت‌گیری در همه حوزه‌های فرهنگ و هنر مخالفیم. حوزه فرهنگ و هنر با انسان‌ها سروکار دارد و باید از جنس گفت‌وگو، تعامل و مذاکره رفتار کرد. ما بر هرگونه سخت‌گیری در تمامی حوزه‌ها به ویژه فرهنگ و نشر مخالفیم، اما این به معنای عدم نظارت نیست، ما در وزارت ارشاد بر این باوریم که جامعه فرهنگ و هنر به بلوغ رسیده است و اکنون در بهترین شرایط تعاملی با اصحاب فرهنگ و هنر قرار داریم. اصحاب رسانه و مطبوعات نیز انسان‌های بزرگی هستند که ما با ایجاد فضای اعتماد مسیر تعامل را بازگذاشته‌ایم. ما به دلیل اینکه باید در چهارچوب قانون عمل کنیم، نیازمند نظارت و اعمال نظر هستیم.

صالحی امیری ادامه داد: میزان اعمال نظارت بر حوزه کتاب که کمترین میزان پس از انقلاب رسیده است که این نشان از آشنایی اصحاب و فرهنگ به خصوص با خط قرمزهای نظام دارد. اسلام انقلاب ایران وحدت ملی رهبری جزو خطوط قرمز ما هستند، اما میزانی از کتاب‌ها که در حوزه نشر مورد اعمال ممیزی قرار می‌گیرد بسیار محدود است؛ برای نمونه امسال بیش از 67 هزار مجوز صادر کرده‌ایم که از این میان 45 هزار چاپ اول است که در میان همه آنها تنها 56 مورد اعمال نظارت شد که یا تفرقه بین ایران و ملل اسلامی دیگر ایجاد می کرد یا خشونت را رواج می‌داد و یا هنجارهای اخلاقی جامعه را زیر سؤال می‌برد.

در جشنواره فیلم فجر عدالت حاکم بود/ برخی نقدها غیر اخلاقی بود

صالحی امیری درباره جشنواره سی و پنجم فیلم فجر گفت: این جشنواره یک رقابت است، نباید به حاشیه ها توجه کرد؛ اعمال عدالت در همه تصمیم گیری ها وجود داشت؛ بنده به عنوان وزیر با هیچ گونه از داوران صحبت نکردم؛ در هفته اتی برندگان سیمرغ و هیئت داوران و عوامل برپایی جشنواره را دعوت کرده ایم که تشکری از آنها داشته باشیم.

وی افزود: در ابلاغیه‌ای که به معاونت سینمایی داشتم اعلام کردم باید به نوعی شفاف‌سازی انجام دهیم؛ هم در اقدامات مالی و هم در زمینه غیرمالی. این یک ضرورت برای اصحاب فرهنگ و هنر است. مردم محرم‌ترین طبقه هستند و هیچگونه ابهامی برای بنده قابل پذیرش نیست. امسال جشنواره خوبی داشتیم اما با این نگاه که نیازمند هستیم در ساختار و شکل جشنواره تغییراتی ایجاد کنیم. سینمای ما محصول انقلاب اسلامی است و نباید با چند مسئله کوچک کام مردم را تلخ کنیم. سینمای ما باید به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کند. این طبیعی است که عده‌ای به مرحله نهایی جشنواره راه یابند و عده ای راه نیابند. من نه در داوری‌ها و نه در انتخاب‌ها هیچ مداخله‌ای نداشتم، هیچ صحبتی با داوران نکردم، تنها برای هفته آینده برندگان سیمرغ داوران و هیئت انتخاب را دعوت کرده‌ام تا دیداری با هم داشته باشیم. من نیز همچون اصحاب رسانه در شب اختتامیه مطلع شدم که چه کسی برنده است و اکنون کمیته‌ای را تعیین کردم تا نقدها و حاشیه‌ها را بررسی کند؛ البته باید بگویم برخی از نقدها غیراخلاقی بود و عده‌ای تلاش کردند تا تشویش ایجاد کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما باید نقش خانه سینما را به تدریج در جشنواره پررنگ کنیم. ما باید بپذیریم که جوان گرایی اتفاق افتاده است. جوان‌ها امروز در سینمای ایران حضور فعالی پیدا کردند. ما باید به سمت توسعه زیرساخت‌های سینما به طور جدی حرکت کنیم، چرا که نیازمند تقویت زیرساخت‌ها هستیم. در ابتدای دولت 300 سالن سینما در کشور فعال بود که اکنون به 480 سالن رسیده و تاپایان سال به 500 سالن خواهد رسید.

صالحی امیری همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شما اظهارنظری داشتید که 10 فیلم فمینیستی و دارای گرایشهای خاص از جشنواره امسال کنار گذاشته شده است، در این باره توضیحاتی ارائه کنید، گفت: درباره حذف فیلم‌ها برداشت ناصحیح از صحبت‌های من شد من گفتم در مقابل فرمایش یکی از مراجع نظام که نسبت به ورود فیلم‌های فمینیستی دغدغه داشتند من تأکید کردم که در حوزه داوری و انتخاب اعمال شود این به معنای مداخله نیست من در فرآیند داوری و انتخاب هیچگونه مداخله‌ای نداشتم به طور کلی در سیاست‌های کلان نظام و ارشاد فیلم‌هایی که خشونت، سیاه‌نمایی و تخریب خانواده را مدنظر قرار دهند، مورد تأیید ما نیست.

در ارشاد ریزش نداریم اما گردش داریم

وی درباره تغییر در معاونت ها گفت: ما در ارشاد ریزش نداریم اما گردش داریم؛ ما از همه ظرفیت های ارشاد استفاده خواهیم کرد، در هیچ حوزه ای تصمیم قطعی برای تغییر نگرفته ایم.

هنوز کسی که ٢٢ تخصص داشته باشد را برای سخنگوی ارشاد پیدا نکردیم

صالحی امیری درباره سخنگو داشتن وزارت ارشاد گفت: همه معاونین خود سخنگوی کار خود هستند؛ هنوز کسی که ٢٢ تخصص داشته باشد و بتواند همه حوزه ها را با هم پوشش دهد پیدا نکرده ایم. وزارت ارشاد توسط یک تیم اداره می شود و هر کس باید پاسخگوی معاونت و زیر مجموعه خود خواهد بود و به صورت فصلی خودم پاسخگوی رسانه ها هستم.

رئیس کتابخانه ملی شنبه انتخاب می شود

وی درباره انتخاب رئیس کتابخانه ملی گفت: رییس کتابخانه ملی شنبه انتخاب می شود.

از ابتدا شعار نه ولنگاری فرهنگی و نه جزم‌اندیشی را مطرح کردیم

صالحی امیری در پاسخ به پرسشی درباره توجه به منویات مقام معظم رهبری در برنامه‌های وزارت ارشاد گفت: این ظلم به بزرگان نظام است که به جای پرداخت سیاستگذاری برای رسیدن به فرمایشاتشان از طریق بنر و بیانیه عمل کنیم. ما از ابتدا شعار نه ولنگاری فرهنگی و نه جزم‌اندیشی را مطرح کردیم. اندیشه اعتدال فرهنگی بر نفی ولنگاری فرهنگی و جزم‌اندیشی تأکید می‌کند؛ چرا که هر دوی اینها زیان‌آور است. ما در حوزه عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری اقداماتی را انجام و گروهی را مسئول پیگیری دغدغه رهبر انقلاب در حوزه فرهنگ کردیم. شناسایی دغدغه‌ها، تبیین ابعاد و تدوین سیاست‌هایی برای رسیدن به آنها از وظایف این گروه است.

بیمه خادمان قرآنی در دستور کار

وی همچنین درباره برگزاری همایش تجلیل از خادمان قرآن تا پایان سال گفت: تجلیل از خادمان و بیمه خادمان قرآنی در دستور کار قرار دارد. ما در حوزه توسعه فرهنگ قرآن کشور قدم‌های مؤثری برداشته‌ایم و تلاش می‌کنیم تا پایان سال و در غیره این صورت، حداکثر در بهار همایش ملی را برگزار خواهیم کرد.

عربستان دیه شهدای منا را بدهد؛ حجاح را اعزام می کنیم

صالحی‌امیری در مورد سیاست وزارت ارشاد در قبال اعزام زائران به حج گفت: سیاست رسمی نظام برگزاری حج با عزت، کرامت و امنیت است. از این منظر در صورتی که دولت عربستان شرایط حداقلی ما در راستای عزت، کرامت و امنیت حجاج و پرداخت دیه به شهدای منا بپذیرد و پرداخت کند، امسال حجاج را اعزام می‌کنیم.

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا وزارت ارشاد برای حضور نویسندگان برگزیده جایزه جهانی کتاب سال از آمریکا به ایران دیپلماسی ضعیفی داشت در مقابل کشتی گیران آمریکایی توانستند ویزا اخذ کنند، گفت: به طور طبیعی ما هیچگونه محدودیتی برای حضور نویسندگان آمریکایی جایزه جهانی نداشتیم، این اتفاقی بود که با اعلام ترامپ مبنی بر عدم ورود مهاجران به آمریکا همراه شد و تردیدی برای حضور نویسندگان در ایران ایجاد کرد، اما ما جایزه را برای این افراد اعلام کرده و جایزه را در فرصت مناسب اهدا می‌کنیم. وزارت ارشاد محدودیتی برای حضور نداشت مسئله به دولت آمریکا که این محدودیت را برای آنها ایجاد کرد بود،‌ برمی‌گشت. ما اعلام کردیم هر زمانی که این برگزیدگان به ایران بیایند، جایزه را ارسال خواهیم کرد.

مدیران وزارت ارشاد هیچ کدام مشغول قانون دوتابعیتی نیستند

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی برتأیید حضور دوتابعیتی‌ها در هیئت داوران جشنواره فیلم فجر نیز گفت:‌ من درمورد بحث دو تابعیتی‌ها بیش از این صحبت کردم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است، در چارچوب قانون عمل کند. ما هیچ نوع عمل فراقانونی را نمی‌پذیریم، مدیران وزارت ارشاد هیچ کدام مشغول قانون دوتابعیتی نیستند وهیچ اطلاعی تا امروز هیچ مرجعی اعم از رسمی و غیررسمی در مورد دو تابعیتی نداده است، طرح این موضوع یک حرکت سیاسی بود اگر صداقتی نهفته است من اکنون اعلام آمادگی می‌کنم کسانی که می‌دانند اسامی را به بنده اعلام کنند. وقتی رسانه‌ای این موضوع را مطرح می‌کند، اما یک برگ سند ارائه نمی‌شود،کار عبثی است.

وزیر ارشاد هم‌چنین درباره جلسه‌ای که با رئیس قوه قضاییه درباره قاچاق کتاب گفت: ما با قوه قضاییه و نیروی انتظامی جلساتی داشتیم، هم قوه قضاییه و هم نیروی انتظامی همکاری لازم برای ممانعت از قاچاق کتاب را اعلام کرده‌اند، خوشبختانه جلسات مشترک سه جانبه بین معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، دادستانی و نیروی انتظامی برای تخلفات در حوزه جعل کتاب‌های زیرزمینی به صورت جدی دنبال می‌شود، در روزهای گذشته با مواردی هم برخورد شد.

وی همچنین در مورد برنامه هفت و اینکه آیا شما با رئیس صدا و سیما برای تغییر تیم اجرایی برنامه وارد گفتگو شده‌اید، گفت: اساسا شأن وزیر مداخله در امور داخلی دستگاه دیگر نیست، سازمان صدا و سیما اگر به توصیه بنده عمل می‌کند، من توصیه دیگری هم داشته‌ام. آن چیزی که ما از آن اعلام نارضایتی کردیم. به صورت رسمی تخریب جشنواره بود که به زیان فرهنگ ملی است. رفتار برنامه هفت غیرحرفه‌ای، غیراخلاقی بود و با هدف تخریب جشنواره بود. اما عملکرد جشنواره موجب شد که دیگر امکان ادامه گفتمان تخریبی وجود نداشته باشد، به هر حال وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در هیچ کدام از مراحل داوری جشنواره مداخله رسمی نکرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در باره واسپاری امور مربوط به نمایشگاه کتاب به تشکلها که مشکلاتی را دربر داشت گفت: شورای سیاستگذاری به تدریج تمام امور اجرای نمایشگاه کتاب در سراسر کشور به اتحادیه و صنوف نشر واگذار خواهد شد.

تعیین تکلیف فیلم رستاخیز

صالحی امیری درباره فیلم رستاخیز و تصمیم وی برای آینده آن نیز گفت: در خصوص فیلم رستاخیز یک هیئتی حکمیتی انتخاب کردیم که سه نفر از صاحب نام‌های این حوزه هستند وجلساتی را با آقای درویش برگزار کرده‌اند، و آقای درویش به هرحال از بزرگان سینمای ایران و مورد تکریم بنده در وزارت ارشاد است خوشبختانه به تفاهمات اولیه رسیده‌اند. که در آینده نزدیک خود آقای درویش نتایج را اعلام می‌کند.

عمده بحث فیلم "کاناپه" فقهی بود

وی در مورد فیلم کاناپه و اکران آن نیز گفت: در خصوص بحث آقای عیاری ایشان نیز از صاحبنامان سینمای ایران هستند که احترام زیادی برایشان قائل هستم به مشاور عالی و همچنین آقای ایوبی اعلام کردم که جلساتی را برگزار کنند، عمده بحثی که در این خصوص مطرح شد بحث فقهی است و ما باید در فضای دیگری و بدور از تبلیغات آن را حل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه بسیاری از اهالی سینما نقدهایی به این دوره جشنواره وارد داشتند چرا این نقدها به کمیسیون فرهنگی کشیده شد گفت: سینما حوزه تخصصی است که از سال 62 که 35 دوره برگزار شده همه جشواره‌ها با مسائلی روبرو بودند این از اقتضائات جشنواره است. وقتی 175 فیلم وارد می‌شود و 33 سیمرغ گرفته می‌شود خود به خود عده‌ای ناراضی هستند، برخی از دوستانی که امسال نتوانستند از داوری‌ها بگذرند بزرگان سینما هستند. من از تک تک اصحاب سینما و برای بزرگانی که در جشنواره شرکت کردند صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم، تقاضای روشن وزارت ارشاد این است که همگان به سازوکار جشنواره که خود آن را انتخاب کردند، تن دهیم. داوران و اعضای هیئت علمی انتخاب چهره شناخته شده‌ای هستند، اگر عزیزی نمی‌خواست فرآیند جشواره را بپذیرد نباید از ابتدا شرکت می‌کرد، ما از ابتدا اعلام کردیم در این جشنواره این هیئت مشخص این فرآیند انتخاب را دارند. فرآیند داوری نیز اعلام کردیم هرکسی که پذیرفت شرکت کرد. اما اگر در یک مسابقه‌ای یک نفر بازنده شود و مسیر را بعدا نپذیرد و بگوید نتیجه را قبول ندارم پذیرفتنی نیست. جشنواره امسال به اعتقاد من خوب بود حاشیه ها را کم کردیم مشاور عالی من امروز یا فردا قرار گذاشته تا حاشیه‌هارا به همراه دکتر ایوبی بررسی کند مطمئن باشید در فرآیند بررسی آنچه که دستمان یافت را اعلام خواهیم کرد باور داشته باشیم مابا همه صادقیم در وزارت ارشاد عقلانیت صداقت و شفافیت را مدنظر قرار داده‌ایم.

صالحی امیری همچنین درباره کشیده شدن حاشیه‌ها به کمیسیون فرهنگی نیز گفت: سازمان سینمایی و وزارت ارشاد جلسات دائمی با کمیسیون فرهنگی جلسه دارد. برای نمونه روز گذشته به موضوع حج بررسی شد یک روز موضوع کتاب و نشر بررسی می شود و طبیعی است که موضوع جنشواره نیز در‌ آن بررسی می‌شود ما در روابط خوبی با کمیسیون فرهنگی مجلس هستیم و تنشی با آن ندارد.

وی تصریح کرد: به اعتقاد من افرادی که جشنواره را تخریب کردند بسیار محدودند به اعتقاد من جامعه و ما نباید درگیر این حواشی شویم. ما چهار جشنواره در طول یک ماه برگزار و بیش از 20 میلیون نفر در طول این جشنواره‌ها حضور یافند چرا با حواشی کام ملت را تلخ کنیم البته قبول دارم که نواقصی وجود دارد اینکه ما مدعی باشیم هیچ نقصی نداریم عین خود شیفتگی است.

ارسال نظر: