انتقاد یک اقتصاددان از نمره پایین دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

آقای روحانی ۴ سال تمام شد، وعده‌ها و عملکردتان را منتشر کنید

کدخبر: 2087704

یک افتصاددان گفت: آقای روحانی چندین بار اعلام کردند که اقتصاد کشور از رکود خارج شده است چگونه از رکود خارج شده‌ایم در حالی که تمام علائم اقتصادی حاکی از عمق رکود است نه خود رکود. شخص آقای روحانی در تشدید رکود اقتصادی در کشور نقش اول را داشتند.

محمود دهقانی اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص عملکرد دولت یازدهم در حوزه اقتصاد و مقاومتی اظهار کرد: قصد ندارم بگویم که دولت هیچ فعالیتی در زمینه اقتصاد مقاومتی نداشته است، اما به نظر می‌آید مشکل اساسی در این زمینه وجود دارد و آن اینکه برخی از شخصیتهایی که در دولت حضور دارند، اصلا اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارند.

وی افزود: با حضور این افراد شما چه انتظاری دارید؟ مسئولین دولت در برخی از جلسات صراحتا اعلام می‌کنند که راه حل برطرف شدن مشکلات اقتصادی کشور اقتصاد مقاومتی نیست. برخی از مسئولین هم که به اقتصاد مقاومتی اعتقاد دارند، کارآمدی کافی را ندارند، اصطلاحا باید بگوییم اصلا تیم اقتصادی دولت این کاره نیست.

نگاه روحانی به جای توانمندی‌های داخلی به خارج از مرزهاست

این اقتصاددان تصریح کرد: تقریبا می‌توان گفت در بخش اقتصاد مقاومتی مورد چندانی در عملکرد دولت نمی‌بینیم. آقای روحانی چه در دوران مبارزات انتخاباتی و چه در دوران ریاست جمهوری نشان دادند که نگاهشان به جای توانمندی‌های داخلی به خارج از مرزهاست. نمره تیم اقتصادی آقای روحانی بعد از 4 سال ، در اجرای اقتصاد مقاومتی خیلی پایین است.

دهقانی عنوان کرد: حرکت کلی انقلاب اسلامی همواره به سمت پیشرفت است، اما به دلیل نوع تفکرات اقتصادی آقای روحانی و دولتمردان یازدهم سیکل همواره رو به صعود جهت حرکت کشور ، در سراشیبی قرار گرفته است. در حال حاضر در انتهای منحنی قرار داریم و این می‌تواند آقای روحانی را به اولین رئیس جمهور چهار ساله کشور تبدیل کند.

دهقانی خاطرنشان کرد: سخنان مقام معظم رهبری در ماههای اخیر به خصوص در همین چند روز پیش نشان می‌دهد که ایشان نسبت به شرایط اقتصادی کشور رضایت ندارند. اگر بحث رکود و تورم در کشور حل شده بود رهبر معظم انقلاب واکنش نشان نمی‌دادند. آقای روحانی در آستانه چهار سالگی دولتشان باید عملکردشان را بگویند و اینکه در سخنرانی‌های خود از لفظ " باید بشود" استفاده کنند دردی از مردم دوا نمی‌کند.

روحانی باید کارنامه ارائه کند، سخنان گفتن از "بایدها" بس است

وی بیان کرد: در حال حاضر زمان کارنامه ارائه کردن است، آقای روحانی باید بگویند که در آستانه چهار سالگی، عملکردشان چند درصد با وعده‌هایشان تطابق دارد. دولت بعد از چهار سال انتظارات مردم را برآورده نکرد.

این استاد دانشگاه گفت: نمره دولت آقای روحانی در اقتصاد خیلی پایین است و این را امروز حتی اقتصاددانان حامی دولت هم می‌گویند. مشکلاتی که دولت در مبارزه با فساد دارد به تایید حامیان دولت هم رسیده است و آن‌ها این را قبول دارند.

فساد اقتصادی در دولت تدبیر بیشتر شده است

دهقانی اظهار کرد: اگر دولت آقای روحانی ادعا دارد که در دولت گذشته در بخشهای مختلف اقتصاد کشور فساد صورت گرفته، باید بگوییم که در دولت ایشان به ویژه در بخشهای مالی و پولی فسادهای بسیار گسترده‌تری انجام شده است.

وی تصریح کرد: اینکه ایشان فساد 8000 میلیاردتومانی صندوق ذخیره فرهنگیان را معوقه می‌دانند خیلی توجیه بدی است وقتی 30 نفر به یکباره 8000 میلیارد تومان دریافت می‌کنند نشان دهنده فساد و چپاول بیت المال نیست؟ آقای روحانی با دفاعی که از فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان انجام دادند چهره خودشان را نزد کارشناسان اقتصادی و کسانی که مسائل مالی و پولی اقتصاد را دنبال می‌کنند خراب کردند.

سخنان رئیس جمهور در تشدید رکود موثر است

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: آقای روحانی چندین بار اعلام کردند که اقتصاد کشور از رکود خارج شده است چگونه از رکود خارج شده‌ایم در حالی که تمام علائم اقتصادی حاکی از عمق رکود است نه خود رکود. شخص آقای روحانی در تشدید رکود اقتصادی در کشور نقش اول را داشتند.

دهقانی گفت: ایشان مرتب در تریبون‌ها اثرات مخرب ناشی از تحریمها را گوشزد می‌‌کردند و اثرات تحریم را بیش از آنچه که واقعیت داشت جلوه می‌دادند. اثرات مثبت رفع تحریمها را هم بیش از آنچه که بود جلوه دادند. همه اقتصاددانان قبول دارند که وقتی یک مسئول بلند پایه کشوری این دو نکته را پای تریبون‌ها بگوید رکود تشدید می‌شود. این یکی از اقدامات ایشان در راستای تشدید رکود است.

اژدهای خشمگین نقدینگی به زودی تورم را افزایش می‌دهد

وی بیان کرد: وقتی اقتصاد از رکود خارج شود نقدینگی سرسام آور موجود از بانکها خارج شده و اثر خود را بر اقتصاد کشور نشان خواهد داد. تورم تک رقمی در شرایطی حاصل شده که ما هنوز از رکود خارج نشدیم. دولت تورم انفجاری را با تاکتیکهایی عقب انداخته و این شاید باعث شود که رضایت نسبی در جامعه ایجاد شود اما اژدهای خشمگین نقدینگی در نهایت تورم شدیدی ایجاد خواهد کرد.

این اقتصاددان گفت: دولت باید این نقدینگی زیادی که به غلط ایجاد کرده، را هرچه سریعتر به سمت تولید سوق دهد. بخش زیادی از کاهش تورم 40 درصدی مربوط به عامل تورم است و عامل تورم شوک اقتصادی است. وقتی شوک اقتصادی به پایان برسد تورم خود به خود پایین می‌آید و ربطی به برنامه‌های دولت ندارد.

دهقانی بیان کرد: متاسفانه دولت کاهش تورم را به پای خودش می‌نویسد. دولت باید در محاسبه تورم ضریب بیشتری به کالاهای اساسی مردم بدهد. تورم تک رقمی موجود خیلی با زندگی مردم سازگار نیست.

ارسال نظر: