یادداشت/

ارتقای منزلت اجتماعی نیروی انتظامی/ کسب رتبه چهارم از بین ۲۰ سازمان مهم

کدخبر: 2087982

سخنگوی ناجا در یادداشت خود از ارتقای معنادار منزلت و سرمایه اجتماعی ناجا درمقایسه با پنج سال گذشته خبر داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی طی یادداشتی به ارائه میزان رضایتمندی مردم از پلیس پرداخت و عنوان کرد که رضایت مردم هدفی راهبردی در ناجا است.

متن یادداشت بدین شرح است:

«سازمان پلیس، خواه در ایران یا هر کشور دیگر جهان، سازمانی است که در چندین و چند زمینه به صورت مستقیم و غیر مستقیم خدمات خود را به شهروندان جامعه عرضه می‌دارد.

این سازمان از یک سو مأموریت دارد تا نظم و امنیت را به جامعه ارزانی دارد و کجروی‌ها و کژکارکردی‌ها و خلاف‌ها و جرائم را از میان براند و از دیگر سو متولی خدمت رسانی در زمینه‌هایی همچون گواهینامه رانندگی، تعویض پلاک، گذرنامه و ویزا، امور اماکن و نظایر آن است.

از همین رو، شاید نتوان از میان شمار پر تعداد سازمان‌های کشور، سازمانی را نشان کرد که همچون نیروی انتظامی با همه اقشار جامعه پیوند و ارتباط مأموریتی و وظیفه‌ای داشته باشد.

به زعم و باور علمای مدیریت و اندیشمندان حوزه‌های مختلف اجتماعی و سازمانی، سازمان پر مخاطب و پر کارکردی همچون پلیس تنها زمانی قادر است وظایف و مأموریت‌های ریز و درشت خود را به گونه‌ای حداکثری و مطلوب به سامان برساند که از همراهی و همکاری مردم یا همان سرمایه اجتماعی برخوردار باشد.

بی نیاز به هیچ حجتی، پیش نیاز همراهی، همسویی و همکاری رضایت است. یعنی چنانچه شهروندان جامعه از عملکرد پلیس، چه عملکرد آن در تولید و تقویت و بسط امنیت عمومی و گسترش و ارتقای انضباط اجتماعی و چه در مقوله‌های ریزتر خدمت رسانی راضی، خرسند و خشنود باشند آنگاه می‌توان از آن انتظار داشت تا همراه پلیس خود برای افزایش روز افزون امنیت و آرامش عمومی گام بردارند.

نیروی انتظامی افزایش رضایت شهروندان و ایجاد خرسندی مردم را به منزله یک هدف راهبردی پیش روی خود قرار داده است. برای تحقق این هدف کلان نیز از روش‌ها و ساز و کارهای مختلفی نظیر: تسریع در خدمت رسانی، افزایش سرعت عمل، بهبود و تعالی رفتار سازمانی، افزایش تعامل با شهروندان، اصلاح مستمر شیوه برخورد با شهروندان، افزایش قاطعیت و جدیت در برخورد با مصادیق کجروی، افزایش کمیت و کیفیت اقدامات نظم آفرین، ایجاد امنیت عمومی حداکثری و افزایش فعالیت‌های روشنگرانه و آموزشی بهره گرفته و می‌گیرد.

حال این سوال پیش رو است که آیا ناجا با انجام این گونه اقدامات توانسته است رضایت شهروندان را جلب کند و منزلت اجتماعی خود را بهبود بخشد؟

جواب پرسش مذکور و پرسش‌های مشابه را پژوهشکده مطالعات بسیج یافته است. آن پژوهشکده، با همکاری چند موسسه دانشگاهی و مطالعاتی، نظرات نمونه‌ای به حجم قریب 200 هزار نفر از مردم سراسر کشور را مورد سنجش قرار داده است. در آن سنجش میزان رضایت از عملکرد پلیس و چندین سازمان دیگر کشور، مورد ارزیابی قرار گرفته است و میزان رضایت شهروندان در سال جاری با میزان رضایت آنان در پنج سال گذشته مورد مقایسه قرار گرفته است.

همچنین سازمان‌ها از حیث اعتماد عمومی، سرمایه اجتماعی، منزلت اجتماعی و رضایت عمومی رتبه بندی شده‌اند.

نتایج سنجش ملی پژوهشکده مطالعات بسیج و موسسات و مراکز دانشگاهی همکار آن، برای ناجا بسیار دلگرم کننده و البته قابل پیش‌بینی بوده و آن نتایج نشان داده است که در حال حاضر میانگین نمره رضایت از سازمان ناجا 85 از 100 ( 17 از 20 ) بوده است.

همچنین این میانگین در پنج سال اخیر روند صعودی داشته به گونه‌ای که از نمره 70 (14) در 5 سال پیش به 85 (17) در سال جاری ارتقاء یافته است.

علاوه بر آن برخلاف بسیاری از سازمان‌ها سرمایه اجتماعی و منزلت اجتماعی ناجا به طور معنی داری ارتقاء یافته است.

همچنین در رتبه بندی سازمان‌ها (حدود 20 سازمان مهم کشور) بر اساس مجموعه متنوعی از شاخص‌ها، ناجا در رتبه چهارم جای گرفته (تفاوت نمره آن با سه سازمان 1 تا 3 نیز حدود 5 نمره) بوده است.

افزایش رضایت از ناجا و ارتقای رتبه منزلتی این سازمان، بیش از آن که متأثر از بهبود کمیت و کیفیت عملکرد این سازمان باشد، متأثر از قدرشناسی قابل تقدیر شهروندان و مردمی شدن روز افزون پلیس و همسویی اهداف پلیس و مردم است.

این نتایج برای یکایک نیروهای پلیس همچون یک محرک انگیزشی نیرومندی است که آنان را برای ارائه خدمات خالصانه بیشتر به شهروندان بر می‌انگیزد و آنان را بیش از پیش مشتاق بسط و گسترش امنیت عمومی و انضباط اجتماعی می‌سازد. به امید روزهای بهتر توأم با آرامش و آسایش و معنویت در سایه امنیت، امنیتی که حاصل مشارکت همگان است و در واقع امنیت حداکثری زمانی محقق می‌شود که مردم به میدان آیند و در کنار پلیس خودشان در انجام و فرجام این مهم سهم خودشان را ایفا کنند».

ارسال نظر: