هانی‌زاده در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

فلسطین بدترین وضعیت را در ۸۰ سال گذشته تجربه می‌کند

کدخبر: 2088036

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه فلسطین بدترین شرایط خود را در طول ۸۰ سال گذشته تجربه می‌کند گفت: هدف بازیگران منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای از ایجاد بحرانی تروریستی و مصادره انقلاب‌های مردمی در منطقه به حاشیه راندن مسئله فلسطین و تامین منافع رژیم صهیونیستی است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین »، در خصوص شرایط کنونی حاکم بر مسئله فلسطین و تاثیر بحران تروریستی غرب آسیا بر روی آن با بیان اینکه فلسطین بدترین وضعیت خود در طول 80 سال گذشته تجربه می‌کند اظهار داشت: از سال 2011 انقلاب‌های مردمی غرب آسیا که با عنوان بهار عربی در میان جوامع غربی مشهور است توسط بازیگران منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای مصادره و در برخی مواقع مهندسی شد که یکی از مهمترین اهداف ایجاد انحراف در انقلاب‌های مردمی کشورهای مصر، تونس، لیبی، یمن و غیره به حاشیه بردن موضوع فلسطین بود.

هانی زاده با بیان اینکه اکنون یک جبهه عبری و عربی برای تقابل با جریان‌های بیداری اسلامی شکل گرفته است گفت: در جبهه‌ای که برای تقابل و انحراف موضوع فلسطین تشکیل شده علاوه بر آمریکا، عربستان و همچنین رژیم صهیونیستی هم فعال هستند که یکی از مهمترین محصولات این همکاری بروز بحران تروریستی غرب آسیا است. اتفاقاتی که امروز در سوریه و عراق رخ می‌دهد و قریب به شش سال از آغاز آن می‌گذرد برآیند همکاری تنگاتنگ عربستان و رژیم صهیونیستی برای به حاشیه بردن مسئله فلسطین است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به وضعیت و جایگاه امروز موضوع فلسطین اظهار داشت: وضعیت امروز مسئله فلسطین در مقایسه با چند سال قبل و حتی قبل از آغاز بحران تروریستی تکفیری سوریه و عراق به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. به شکلی که این قیاس کاملا بیانگر به حاشیه رفتن فلسطین است و این موضوع امروزه تحت الشعاع رخدادهای منطقه قرار دارد است.

وی با اشاره به همکاری آشکار گروه‌های تروریستی فعال در سوریه و عراق چون القاعده، داعش، ارتش آزاد و جیش الاسلام با عربستان و رژیم صهیونیستی گفت: این همکاری علاوه بر ایجاد یک بحران و تامین امنیت رژیم صهیونیستی چند هدف دیگر را هم دنبال می‌کرد. در این بین از جمله اهدافی که ایجاد کنندگان و بازیگران اصلی این بحران دنبال می‌کردند کنترل و مدیریت محور مقاومت و خارج ساختن این محور از فعالیت‌های سیاسی و نظامی بوده تا طی آن بتوانند ابتدا خط تهران، دمشق، بیروت را منقطع کرده و در نهایت با روی کار آوردن دولتی وابسته به رژیم صهیونیستی در سوریه فشارهای خود را بر مسئله فلسطین و مقاومت اعمال کنند.

هانی زاده خاطرنشان کرد: در طول سال های گذشته و از آغاز بحران سوریه و عراق هیئت های مختلفی از معارضان و مخالفان بشار اسد با سفر به سرزمین‌های اشغالی ملاقات های متعددی را با مقامات رژیم صهیونیستی ترتیب دادند که در نهایت قراردادی با رژیم صهیونیستی به امضا رسید و به موجب آن مخالفان متعهد شدند در صورت سقوط دولت قانونی سوریه نه تنها منافع رژیم صهیونیستی را تامین کنند بلکه جولان را برای همیشه در اختیار صهیونیست ها قرار دهند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به وضعیت گروه های مبارز و داخلی فلسطین اظهار داشت: در طول شش سال گذشته برخی رهبران جریان های مبارز فلسطینی دچار اشتباه تحلیلی شدند و در این بین برخی گروه‌های اسلام گرای فلسطینی نیز مانند حماس در یک تحلیل ساده انگارانه فکر کردند با شرایط حاکم بر سوریه احتمال دارد یک نظام اسلامی با شرکت اخوان المسلمین در این کشور شکل گیرد و لذا موضع گیری اشتباه برخی رهبران فلسطین باعث شد مسئله فلسطین به حاشیه رانده شود.

وی در ادامه افزود: این اشتباه تاکتیکی و تحلیلی در حالی رخ داد که عربستان با سوء استفاده از فضای موجود اقدام به ایجاد فاصله میان محور مقاومت و جریان های فلسطینی کرد و با افزایش فعالیت های خود در این زمینه سعی در تعریض روز افزون این فاصله داشته است. با توجه به این مسائل میتوان گفت که وضعیت کنونی فلسطین شرایط خوبی نیست و فلسطین باید دوباره به شرایط مبارزاتی خود بازگردد که این امر می‌طلبد تا جریان های مبارز مانند قبل به میدان بیایند و بر آن شوند تا اشتباهات گذشته خود را جبران کنند.

هانی زاده با اشاره به موانع پیش رو در خصوص احیا و بازگرداندن فلسطین به شرایط مطلوب قبلی خود گفت: یکی از مهمترین موانع پیش رو مسئله همکاری برخی کشورهای عربی همچون عربستان ، قطر و بحرین با رژیم صهیونیستی میباشد که همواره در تلاش هستند تا پای رژیم صهیونیستی را به شورای همکاری خلیج فارس باز کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص ملزومات حمایت از مسئله فلسطین تاکید کرد: باید موضوع فلسطین را همچون گذشته در مدار توجه قرار داده و شرایط را به گونه ای ترتیب دهیم که موضوع فلسطین دوباره به صدر مسائل جهان اسلام بازگشته و مورد توجه کشورهای اسلامی قرار گیرد. باید تلاش شود تا با تحقق این موضوع عربستان و سیاستهای سعودی به حاشیه رانده شود تا هم فتنه ورود رژیم صهیونیستی به شورای همکاری خلیج فارس را خنثی و مدیریت شود و هم موضوع فلسطین احیا گردد.

وی با اشاره به ملاقات ترامپ و نتانیاهو و مسائلی که در نشست خبری این ملاقات مطرح شد اظهارداشت: یکی از مسائلی که بعد از این ملاقات مطرح شد شکل‌گیری ائتلافی عبری- عربی علیه ایران بوده است. با توجه به شرایط منطقه باید گفت به لحاظ روانی امکان قرار دادن رژیم صهیونیستی در کنار کشورهای عربی وجود ندارد و بر همین اساس همان ائتلاف سعودی ها با رژیم صهیونیستی محقق می‌شود.

هانی زاده در پایان خاطر نشان کرد: البته همکاری سعودیها با صهیونیستها محصول ارتباطی یک شبه نیست بلکه همکاری رژیم صهیونیستی با عربستان سابقه ای طولانی مدت دارد. اما هدف از طرح چنین موضوعی تقابل با جمهوری اسلامی است و اینگونه تبلیغات سیاسی از سوی مقامات صهیونیست ریشه در سیاست‌های ددمنشانه آنها دارد. رژیم صهیونیستی همواره سعی دارد ایران را به جای خود دشمن شماره یک و مهمترین تهدید علیه اعراب معرفی کند و اسراییل را دوست آنها نشان دهد. صحت این موضوع را میتوان در اظهارنظرهای اخیر یکی از مقامات بلند پایه عربستان مشاهده کرد که طی آن ایران را دشمن اول اعراب خطاب کرده و اسراییل را دوست انها عنوان می‌کند.

ارسال نظر: