رئیس اتحادیه خشکبار مشهد در گفتگو با «نسیم آنلاین»: آجیل شب عید گران نمی‌شود + جدول قیمت‌ها

۹۰ درصد بادام زمینی و ۶۰ درصد تخمه آفتابگردان بازار، وارداتی است

کدخبر: 2088048

ارزانی ممقانی گفت: در سال های گذشته حتی یک گرم واردات تخمه آفتابگردان نداشتیم الان نه تنها ۶۰ درصد محصول وارداتی است بلکه واردات این کالا با دلار مبادله ای صورت می گیرد

علیرضا ارزانی ممقانی، رئیس اتحادیه خشکبار مشهد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین » در رابطه با بازار شب عید آجیل و خشکبار بیان داشت: تقریبا مدتی است که خرید عمده فروشان آغاز شده و به نسبت فروش هم وضعیت خوبی داشته است هر چند که بازار رونق همیشگی و سال های گذشته را ندارد.

وی با بیان این مطلب که قیمت آجیل به نسبت محصولات دیگر از جمله میوه بسیار مناسب است، ادامه داد: آجیل به اندازه کافی و به وفور برای ایام شب عید وجود دارد و لذا بعید می دانم که هیچ گونه افزایش قیمتی در این مدت باقی مانده از سال داشته باشیم زیرا بازار هم کشش افزایش قیمت را ندارد.

ممقانی بیان داشت: سال گذشته محصول و سردرختی‌ها مناسب بوده و تنها محصولی که ممکن است تا حدی کمتر از گذشته در بازار یافت شود بادام هندی است و دلیلش نیز این است که جلوی واردات آن گرفته شده است.

رئیس اتحادیه خشکبار مشهد در رابطه با واردات دیگر اقلام آجیل گفت: بادام زمینی و تخمه آفتابگردان از جمله محصولاتی هستند که به وفور وارد می شوند و این در حالی است که داخل توان تولید محصولی بسیار با کیفیت تر و مطلوب تر از کالای داخلی را دارد اما آن قدر واردات این دو زیاد شده که عملا رغبت را از تولیدکننده داخلی گرفته است.

وی تصریح کرد: وارد کردن بیش از حد بادام زمینی موجب شده تا بازار داخلی این آجیل تنها متکی به واردات باشد و دلیل این واردات زیاد نیز دامپینگی است که در طی سال های گذشته توسط کشور چین در داخل کشور انجام شده است.

ارزانی افزود: از طرفی قیمت تمام شده محصول ما بالاتر است لذا چین و هند بازار بادام زمینی را از تولیدکننده داخلی گرفته اند به طوری که در حال حاضر 90 درصد بادام زمینی موجود در بازار از مبادی قانونی و گمرک وارد کشور می شود و تنها 10 درصد تولید داخل است، که البته از آن جهت که طعم بادام زمینی چینی و هندی به مذاق ایرانیان چندان خوش نمی اید لذا تا حدی مصرف آن نیز کمتر شده است زیرا بادام زمینی ایرانی طعمی بسیار به مراتب بهتر از این محصولات دارد.

وی در رابطه با واردات تخمه آفتابگردان توضیح داد: به جرأت می توان گفت بالای 60 درصد از این محصول پرمصرف با مجوزهای رسمی وارد می شود در صورتی که در سال های گذشته حتی یک گرم واردات نداشتیم و کل محصول برای تولید داخل بود و حتی صادرکننده آفتابگردان هم بودیم اما الان نه تنها وارد کننده تخمه آفتابگردان هستیم بلکه این واردات با دلار مبادله ای صورت می گیرد که این موضوع واقعا موجب تأسف است.

ارزانی در پایان قیمت اقلام آجیل را بیان داشت:

ارسال نظر: