گزارش «نسیم آنلاین»: آخوندی در توسعه زیرساخت جاده و راه آهن چه کرده است؟ + نمودار

عملکرد افتضاح وزیر راه و شهرسازی در ۴ سال مدیریت: آمارهای رسمی را باور کنیم یا آمارهای آخوندی را!

کدخبر: 2088151

عملکرد وزارتخانه آخوندی در احداث راه روستایی، جاده و بزرگراه و ... نشان می‌دهد سرعت کار وی در مقایسه با دولت بسیار کمتر بوده است.

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»- پس از فاجعه اسف بار تصادف قطار در منطقه هفت خوان بود که زمزه های دومین استیضاح وزیر راه و شهرسازی در دوره چهار ساله مطرح شد.

این موضوع که بدلیل بررسی لایحه برنامه ششم، تعطیلی دو هفته ای مجلس و عدم حضور وزیر در جلسه کمیسیون به تاخیر افتاد، فرصتی را برای سیاسی نشان دادن استیضاح وزیر از سوی دولتمردان فراهم نمود. در صورتیکه سوختن 49 نفر از هموطنانمان در آتش بی تدبیری مسئولین وزارت راه که با افتخار گزارش راه اندازی سامانه پر خطای ATC را می دادند امری نیست که با گذشت زمان بتوان از بار مسئولیت آن شانه خالی کرد.

در ادامه و در آستانه جلسه استیضاح به بررسی کارشناسی عملکرد وزیر راه و شهرسازی در حوزه توسعه زیرساخت راه و راه آهن با استناد به آمار سازمان راهداری و شرکت راه آهن می پردازیم.

در دوره 4 ساله دوم دولت قبل 433 کیلومتر آزاد راه به طول آزاد راه های کشور افزوده شد بطوریکه بصورت میانگین سالیانه با رشد 6 درصدی همراه بوده است در حالیکه در سال 93 و 94 نرخ رشد توسعه در این حوزه با کاهش 2 درصدی روبرو شد و تا پایان سال 93 تنها 198 کیلومتر آزاد راه احداث گردید و درسال 94 این رقم بدون هیچ افزایشی ثابت ماند.

در احداث بزرگراه ها نیز وزارت راه و شهرسازی با کاهش 7 درصدی نرخ رشد سالانه، عملکرد ضعیفی را از خود نشان داد.

عملکرد وزارت خانه آخوندی در احداث راه روستایی نه تنها منتج به افزایش سرعت رشد توسعه راه روستایی نشده است بلکه با کوتاهی در امر تعمیر و نگهداری از این راه ها بخشی از سرمایه های ملی را نیز از بین برد.

در نهایت علی رغم شعار دولت مبنی بر توسعه ریلی به عنوان یکی از 3 یادگار دولت یازدهم، شاهد آن هستیم که نه تنها در این زمینه اقدام موثری صورت نگرفته بلکه در امر بهره برداری از شبکه ریلی با ضعیف مدیریت و عدم توجه به اصول ایمنی شاهد بزرگترین سانحه ریلی در طول 10 سال گذشته بوده ایم و فاجعه هفت خوان به عنوان یادگاری مدیریتی آخوندی در تاریخ باقی ماند.

موارد فوق الذکر تنها بخشی از ضعف عملکرد و مدیریت آخوندی را در حوزه توسعه راه و راه آهن نشان می دهد همچنانکه نقد های بسیار دیگری در حوزه های مسکن و حمل و نقل هوایی مطرح گردیده که همه ی این ها بیانگر آن است که سیاسی خواندن استیضاح وزیر، خود برچسب اتهامی است بر منتقدان عملکرد وزیر راه و شهرسازی.

ارسال نظر: