به دلیل تبعیض و رفتار نژادپرستانه "پشت دیوار سکوت" در سازمان ملل به نمایش درنمی‌آید؛

مسعود جعفرى جوزانى: عدم حضور "پشت دیوار سکوت" در سازمان ملل مبارزه با تبعیض است

کدخبر: 2088202

به دلیل تبعیض و رفتار نژادپرستانه؛ فیلم سینمایی "پشت دیوار سکوت" در شصت و یکمین کنفرانس جهانی زن در مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک در کشور آمریکا به نمایش درنمی‌آید.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین » ، فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» جدیدترین اثر «مسعود جعفرى جوزانى» به تهیه کنندگی «فتح‌الله جعفری جوزانی» و «محمد خزاعی» و محصول مؤسسه تصویر شهر، که قرار بود روز 30 اسفند ماه جاری (20 مارس 2017) در گردهمایی NGOها و نهادهای مردم محور جهانی در حمایت از مادران و کودکان مبتلا به ویروس «اچ آی وی/ ایدز» HIV / Aids در مقر اصلی سازمان ملل متحد در آمریکا به نمایش درآید؛ که در نشست خبری با حضور «خسرو منصوریان» بنیانگذار و مدیر گروه احیاء، «مسعود جعفرى جوزانى» کارگردان، «فتح‌الله جعفری جوزانی» تهیه کننده، «سحر جعفری جوزانی» و «سمیه نجومی» از بازیگران این فیلم، «شهرام کیور» مدیر برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان، «فاطمه صالحی» مدیر روابط عمومی گروه احیاء و تعدادی از اهالی رسانه؛ نشست خبری فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» در ساعت 10 صبح امروز یکشنبه 1 اسفند ماه در محل مؤسسه گروه احیاء (انجمن حمایت و یاری آسیب دیده‌گان اجتماعی و انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان توان‌یاب) برگزار شد و دلایل انصراف از نمایش این فیلم در مقر اصلی سازمان ملل متحد در آمریکا برای خبرنگاران تشریح شد.

با نمایش «پشت دیوار سکوت» می‌خواستیم نشان دهیم که جهانی می‌اندیشیم

در ابتدای این نشست خبری «خسرو منصوریان» تاریخچه چگونگی تشکیل انجمن حمایت و یاری آسیب دیده‌گان اجتماعی و همچنین انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان توان‌یاب را به صورت مفصل بیان کرد و در مورد حضور در شصت و یکمین کنفرانس جهانی زن در مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک گفت: متأسفانه با تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا و عدم ارائه ویزا نمی‌توانیم 30 اسفند ماه در کنفرانس جهانی زن شرکت کنیم در شرایطی که در مقر اصلی سالنی را اجاره کردیم تا فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» به کارگردانی «مسعود جعفرى جوزانى» را برای حاضرین نمایش دهیم و نشان دهیم ما علاوه بر فعالیت‌های اجتماعی گسترده در ایران، به تعهدات خود در جامعه بین‌الملل نیز عمل می‌کنیم و جهانی می‌اندیشیم و ارزش‌های ملی را پاس می‌داریم اما متأسفانه با این تصمیم غلط و مغرضانه نمی‌توانیم حاضر شویم با این وجود که پیش از این دعوتنامه برای ما از سوی کنفرانس CSW ارسال شده بود و ما تمام هزینه‌های پرواز، هتل و ... را پرداخت کرده‌ایم.

صدای مظلومیت را نمی‌توان در جهان خفه نگه داشت

بنیانگذار و مدیر گروه احیاء در ادامه اظهار داشت: اما این صدای مظلومیت را نمی‌توان در جهان خفه نگه داشت و نباید بین انسان‌ها تبعیض قائل شد. ما در انجمن تلاش می‌کنیم با نگاه انسانی از تبعیض بین افراد به دلیل بیماری‌های متعدد خودداری کنیم اما کشوری مانند آمریکا تصمیمی کاملاً نژادپرستانه و عجیب گرفته است و ما در اعتراض به این تصمیم از رفتن به کنفرانس صرف‌نظر می‌کنیم و اطلاعیه‌ای را در این خصوص منتشر کرده و رونوشت آن را برای مقامات عالی ایران و آمریکا ارسال کردیم.

در مقابل تصمیم نابخردانه از نمایش «پشت دیوار سکوت» پرهیز کردیم

در ادامه این «مسعود جعفرى جوزانى» نیز در مورد انصراف از نمایش فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» در مقر اصلی سازمان ملل متحد در آمریکا گفت: نطفه و فکر اولیه ساخت فیلم برای آگاهی بخشی به مخاطب و شکستن تابوی بیماری ایدز بسته شد و اینکه بتوانیم بر جهل و نادانی جامعه نسبت به این بیماری غلبه کنیم. قرار بر این بود 20 مارس 2017 (30 اسفند ماه جاری) فیلم «پشت دیوار سکوت» در مقر اصلی سازمان ملل توسط انجمن احیای ارزش‌ها برای انجمن‌های سراسر دنیا به نمایش درآید که اتفاقاً ما این را تابو نمی‌بینیم؛ بلکه با آن مبارزه می‌کنیم تا آن را ریشه کن کنیم، چون هیچ پدیده‌ای در این جهان نیست که اندیشه انسان نتواند برای آن برخیزد و برآن نور بتاباند.

تصمیم ترامپ خیلی نژادپرستانه و ضد مذهب است

وی همچنن گفت: برنامه‌ریزی انجمن احیاء برای نمایش «پشت دیوار سکوت» در مقر اصلی سازمان ملل متحد بسیار ارزشمند بود و چیزی نبود که بتوان از آن گذشت، به همین دلیل ما همه وجودمان تلاش کردیم که فیلم به موقع تمام بشود و به موقع آماده بشود و ما به NGOهای دیگر کشورها نشان بدهیم وقتی که آن را روی پرده می‌اندازیم؛ همه اقشار جامعه آن را می‌بینند و حداقل کنجکاوشان می‌کنیم که بیشتر بفهمند. ما به وسیله هنر، مردم را تشویق به فهمیدن و آگاهی سبیشتر می‌کنیم. اما با تصمیم غلط و عجیب ترامپ، این امر محقق نشد. ما همه تلاش خود را کردیم که بتوانیم فیلم را با کیفیت لازم برای نمایش در کنفرانس جهانی زن آماده کنیم. اما تصمیم نژادپرستانه و ضد مذهب ترامپ امکان حضور 7 کشور در آمریکا را فراهم نمی‌کند و ترجیح دادیم که در مقابل این تصمیم نابخردانه از نمایش فیلم پرهیز کنیم.

ملت آمریکا با این تصمیم عجیب ترامپ مقابله می‌کنند

کارگردان فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» در ادامه اظهار داشت: این رفتار ترامپ خلاف قانون اساسی آمریکا است و ملت آمریکا همانطور که در جنگ ویتنام دوشادوش سربازان و ملت ویتنام فعالیت کردند با این تصمیم عجیب مقابله می‌کنند، در تصور من هیچگاه چنین چیزی خطور نمی‌کرد که ریاست جمهوری یک کشور این تصمیم را بگیرد، این تفکر ارتجاعی و فاشیستی است. این اتفاق برای من اینقدر عجیب و غیرقابل هضم است که حتی در تصور دور من هم نمی‌آمد.

ایرانی‌ها سهم بزرگی در مراکز مختلف پزشکی و ناسا در آمریکا دارند

وی همچنین گفت: دولت آمریکا اطلاعات دقیقی از حضور اقلیت ایرانی در آمریکا دارد و می‌داند این اقلیت سهم بزرگی در مراکز مختلف پزشکی و ناسا در این کشور دارند و بسیار موفق بودند. ایران از معدود کشورهایی است که مهاجران بسیار با سوادی در آمریکا دارد.

سیاست بازی و سیاسی بازی را تاکنون نتوانسته‌ام درک بکنم

کارگردان سریال «در چشم باد» در ادامه تصریح کرد: به همین دلیل، این سیاست بازی و سیاسی بازی را تاکنون نتوانسته‌ام درک بکنم؛ به همین دلیل تصمیم آقای منصوریان و همکارانشان در گروه احیاء را تأیید می‌کنم و امروز شرایطی فراهم شده که فیلم را می‌توان در همه جای دنیا به تماشا نشست اما این تصمیم NGO به نفع انسانیت است که جلسه‌ای برگزار نکند در شرایطی که بسیاری را دعوت کرده است. این اعتراض به گوش همه افرادی که در سازمان ملل حضور دارند برساند. من برای این متأسفم که این اتفاق نمی‌افتد چون NGOهای دیگر جهان در سرتاسر دنیا تشویق می‌شدند.

عدم حضور «پشت دیوار سکوت» در سازمان ملل مبارزه با تبعیض است

جوزانی در ادامه تأکید کرد: متأسفم هنوز در دنیا رهبری تصمیم غیرانسانی می‌گیرد. عدم حضور فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» در سازمان ملل مبارزه با تبعیض است، انجمن‌های مردم‌نهاد سابقه دیرینه‌ای در کشور ما دارند در زمان حمله مغول‌ها نیز این نهادهای مردمی توانستند موفق عمل کنند و به عقیده من نهادهای مردم محور به خوبی می‌توانند فعالیت کنند زیرا هیچگاه وابسته به دولت نیستند و دچار سیاست‌زدگی نمی‌شوند همانگونه که فیلم اشاره دارد و پیشنهاد می‌دهد تأسیس نهادهای مردم محور می‌تواند راه نجاتی برای حل مسائل اجتماعی باشد.

امیدوارم «پشت دیوار سکوت» هرچه زودتر اکران شود

این کارگردان سینمای ایران در ادامه افزود: به همین دلیل، فعالیت در انجمن‌های مردم نهاد برایم بسیار خوشحال کننده است و همانگونه که فیلم اشاره دارد برای تغییر زندگی باید در هر محله‌ای انجمن‌های مردم‌نهاد شکل بگیرد تا راه نجاتی فراهم شود. امیدوارم هرچه زودتر فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» اکران شود و با کمک این نهادها و NGOها فیلم به درستی دیده شود تا رسالت اصلی آن که آگاهی بخشی است محقق شود.

قرائت انصراف اکران «پشت دیوار سکوت» در سازمان ملل متحد

در بخش پایانی این نشست خبری، نامه‌ای خطاب به ریاست کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد در مورد انصراف از اکران فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» در مقر اصلی سازمان ملل متحد حضور توسط «خسرو منصوریان» بنیانگذار و مدیر گروه احیاء، قرائت شد؛ که رونوشتی از آن نیز برای ریاست جمهوری اسلامی ایران، وزیر کشور ، وزیر امور خارجه، معاونت محترم زنان و خانواده ریاست جمهوری، دفتر سازمان ملل متحد و ریاست جمهوری ایالت متحده آمریکا ارسال شده است؛ متن کامل این نامه در زیر می‌آید:

ریاست محترم کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد

انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی و انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان توانیاب (گروه احیا) متأسف‌اند که از طریق این نامه اعلام نمایند که امسال در شصت و یکمین کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد شرکت نخواهند کرد.

انجمن احیاء ارزش ها و توان‌یاب که نزدیک به دو دهه است که در راستای رفع تبعیض و نابرابریها علیه اقلیتهای جامعه ایران با تمرکز بر افرادی دارای معلولیت و کسانی که با ایدز زندگی می‌کنند تلاش می‌نمایند، این دو انجمن ماههاست فعالیت خود را در جهت حضور در کنفرانس مقام زن ۲۰۱۷ نیویورک آغاز کرده و سالهای قبل نیز حضوری فعال در این کنفرانسها داشته‌اند امروز رسالت خود را در آن می‌بینند که در راستای اعلام مخالفت و مبارزه مدنی با هر نوع نابرابری مبتنی بر تفاوتهای مذهبی، نژادی، جنسی و ملیتی، حضور در کنفرانس مقام زن نیویورک را تحریم نمایند.

فرمان مهاجرتی رئیس جمهور ایالت محتده آمریکا دانلد ترامپ ، در خصوص تعلیق ۹۰ روزه صدور ویزا و ورود افراد از هفت کشور عمدتا مسلمان ایران، عراق، سوریه، لیبی، سومالی، سودان و یمن نه تنها مخالف صریح اصول اخلاقی و حداقل‌های مورد توافق حقوق بشری است بلکه نقض صریح اصول قانون اساسی آمریکا می‌باشد و تمکین به آن خلاف اصول مورد پذیرش گروه احیا می‌باشد.

وضع ممنوعیت ورود به خاک آمریکا برای هفت کشور عمدتا مسلمان و به دنبال آن استثنای اقلیتهای مذهبی بویژه اقلیتهای مسیحی از این ممنوعیت، نقض صریح اصول پذیرفته شده­ حقوق بشری در خصوص برابری مذهبی است. این فرمان همچنین در مغایرت صریح با لایحه مهاجرت و تابعیت ۱۹۶۵ آمریکا، اصل استحکام خانواده در قانون مهاجرت و قانون اساسی امریکا، اصل منع بازداشت غیرقانونی در قوانین آمریکا و اصل تناظر و برابری دادرسی است.

نظر به موارد فوق انجمن احیا ارزشها و توان‌یاب که دارای مقام مشورتی ویژه شورای اقتصادی و اجتماعی (اکوسوک) سازمان ملل متحد بوده و سالهاست در راستای رفع تبعیض علیه اقلیتها فعالیت می‌نمایند حضور خود را در کنفرانس مقام زن که آن نیز کنفرانسی در راستای منع تبعیض می‌باشد، موافق اصول اخلاقی و اساسنامه مصوب خود نمی‌دانند و در جهت حمایت از ملیت ایرانی و احترام به اعتقادات اسلامی خود، در شصت و یکمین کنفرانس مقام زن سازمان ملل متحد شرکت نخواهند کرد.

همچنین آقای مسعود جعفری جوزانی کارگردان بنام ایرانی که در راستای همین کنفرانس فیلم درام اجتماعی ـ فرهنگی (پشت دیوار سکوت) را با محوریت مقابله با تبعیض علیه افرادی که با ایدز زندگی می‌کنند آماده نمایش در سالن اصلی سازمان ملل متحد کرده بود جهت اعلام اعتراض با فرمان مهاجرتی رئیس جمهور دانلد ترامپ از حضور در این مراسم خودداری نموده، هدف از ساخت و نمایش این فیلم، معرفی سازمان­های مردم نهاد و نقش آنها در حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی بوده است.

ارسال نظر: