ظریف در پاسخ به خبرنگاران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ:

توئیت این روزها مُد شده/ ایران از تهدیدات نمی‌هراسد/ ایران به احترام خیلی خوب پاسخ می‌دهد اما به تهدیدات نه

کدخبر: 2088233

وزیر امور خارجه گفت: همه سعی کرده‌اند تا ما را با تهدید و تحریم در طی سالیان گذشته آزمایش کنند، نتیجه این تحریم‌ها تولید ۱۹۸۰۰ سانتریفیوژ بود، پیش از اعمال تحریم‌ها تعداد سانتریفیوژهای ایران کمتر از ۲۰۰ عدد بود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از صحبت‌های خود در نشست امنیتی مونیخ در جلسه پرسش و پاسخ گفت: ایران از تهدیدات نمی‌هراسد اما احترام متقابل را با ارزش می‌داند.

نخستین پرسشی که به صورت مکتوب مطرح شده بود و مجریِ آن را خواند از طرف نیکتا پرفیلیف از مقامات «سازمان پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای»(CTBT) بودکه نوشت: «سی تی بی تی بخشی از (مذاکرات) برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)نبود اما می تواند در اقدامات اعتماد سازی کمک کند و نیاز به موافقت ایران با اجرای این معاهده است.سئوال این است، آیا ایران آماده است نقشی پیشتازانه در این خصوص(CTBT) بر عهده گیرد؟

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، دومین سوال را یکی از خبرنگاران تلویزیون زد دی اف (ZDF) آلمان که گفته بود سال گذشته نیز با آقای ظریف صحبت کرده است، پرسید: «در خصوص گفتگوهای منطقه‌ای که آن را پیشنهاد داده‌اید، آیا ایران تمایلی دارد که اسرائیل نیز در این گفتگوها شرکت کند»؟

آخرین سوال را خبرنگار واشنگتن پست پرسید: «همان‌طور که مطلع هستید، دولت ترامپ گفته است فعالیت‌های غیر اتمی ایران را تحت نظر خواهد داشت، حکومت و مردم ایران چقدر این مسئله و تحریم‌های جدید آمریکا را مربوط به توافق هسته‌ای می‌دانند و یا چقدر آن‌ها را از هم جدا در نظر می‌گیرند؟ سئوال دیگر اینکه اگر ایران الآن تصمیم بگیرد که بمب اتم بسازد، چقدر زمان می‌برد [خنده حضار]»؟!

مجری برنامه اعلام کرد همه این سئوالات خیلی راحت هستند و مطمئن هستم آقای ظریف به سهولت به آن‌ها پاسخ خواهند داد.

وزیر امور خارجه ایران سئوالات مطرح شده را به ترتیب پاسخ داد. در پاسخ به سوالی درباره پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای (CTBT) با بیان اینکه ایران عضوی از تمام هماهنگی‌های مختلف جهانی در خصوص منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی بوده است، گفت: «این در حالی است که ایران هنوز مزایای عضویت در این ابزارهای بین المللی را دریافت نکرده است.»

ظریف افزود: «ابزارهای بین المللی بر اساس یک معامله (بده بستان) کار می‌کند که بین دولت و جامعه بین المللی ایجاد می‌شود برای مزایای دوجانبه و همچنین اقدامات تنبیهی در صورت عمل نکردن به تعهدات اما در وضع کنونی روابط بین المللی عضویت در «ان پی تی» هیچ مزیت مثبتی ایجاد نمی‌کند، طرف‌های غیرعضو ان پی تی هستند که از تهدید هسته‌ای ایران صحبت می‌کنند؛ آنها بزرگترین تهدید هسته‌ای علیه جامعه بین المللی هستند اما با گستاخی از تهدید هسته‌ای ایران سخن می‌گویند در حالی که تمام ساز و کارها برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.»

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما باید به این معامله برسیم و زمانی که این معامله وجود داشته باشد، ایران چیزی برای پنهان کردن ندارد زیرا پیمان CTBT (پیمان جامع منع آزمایش هسته‌ای) زمانی قابل اجراست که شما به مرحله‌ای برسید که بخواهید سلاح هسته‌ای آزمایش کنید.

آقای ظریف تاکید کرد: ما علاوه بر این که براساس «ان پی تی» هرگز سلاح هسته‌ای تولید نخواهیم کرد، بلکه طبق برجام تعهد کرده‌ایم هرگز به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نباشیم. بنابراین این امری قطعی است اما برای رفتن یک گام بالاتر و ایجاد سطح بیشتری از اعتماد، باید مزایای متقابل از وضعیت کنونی را دریافت کنیم و به نظرم جامعه بین المللی دیون زیادی به ما دارد».

در پاسخ به سئوال دوم، ظریف گفت: «در خصوص پیشنهاد گفتگوهای منطقه‌ای، من متواضعانه آن را مطرح کردم. در حوزه خلیج فارس و کشورهای این منطقه، ما به اندازه کافی مشکلات داریم. ما به دنبال گفتگو با کشورهایی هستیم که آن‌ها را برادر می‌نامیم، در دین اسلام ما یکدیگر را برادر می‌خوانیم. ما به دنبال راه حل برای مشکلات و مسائل مشترک با کشورهای مسلمان هستیم. ایران به دنبال همکاری با کشورهای همسایه در منطقه است تا به خشونت‌ها در این منطقه پایان دهند».

وزیر امور خارجه در ادامه، گفت: «شکی در اوضاع وحشتناک سوریه نیست، این وضع هر انسانی را آزرده می‌کند. به کودکان سوری که قربانی این شرایط شده و از خانه رانده شده‌اند نگاهی بیاندازید، فاجعه انسانی در سوریه در بدترین وضع خود قرار دارد و ننگی برای تمام بشریت است. نباید از استفاده از سلاح‌های شیمیایی چشم پوشی کرد و ایران نخستین کشوری است که این مسئله را محکوم می‌کند، استفاده از سلاح شیمیایی از طرف هر شخص و جناحی از نظر ایران محکوم است. ایران پیشرفت‌هایی در خلع سلاح شیمیایی داشت اما متاسفانه هنوز گروه‌هایی چون النصره و داعش در سوریه این سلاح‌ها را در اختیار دارند. ایالات متحده آمریکا نیز تایید کرده است که این گروه‌های تروریست به سلاح شیمیایی دسترسی دارند. در نتیجه این مسئله برای تمام جامعه جهانی اهمیت دارد».

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص سئوال آخر و مسئله تهدیدات پاسخ داد: «قبلا نظرم را در توییتی اعلام کردم، توئیت این روزها مُد شده است. ایران از تهدیدات نمی‌هراسد. ایران به احترام خیلی خوب پاسخ می‌دهد، ما به تهدیدات پاسخ خوبی نمی دهیم. همه سعی کرده‌اند تا ما را با تهدید و تحریم در طی سالیان گذشته آزمایش کنند، نتیجه تحریم‌های فلج کننده را به یاد می‌آورید؟ نتیجه این تحریم‌ها تولید 19800 سانتریفیوژ بود، پیش از اعمال تحریم‌ها تعداد سانتریفیوژهای ایران کمتر از 200 عدد بود. وقتی که ایالات متحده به پای میز مذاکره آمد ما بیست هزار سانتریفیوژ داشتیم. پس ما به تهدیدات و تحریم‌ها پاسخ خوبی نمی دهیم اما برای احترام متقابل ارزش قائل هستیم، به دنبال رسیدن به سناریوهای قابل قبول هستیم، همان‌طور که در برجام آن را نشان دادیم. فکر میکنم این درسی است که همه ما می‌توانیم از تاریخ بگیریم.»

ظریف افزود: «در پاسخ به سئوال دیگر باید بگویم ایران هیچ‌گاه به دنبال ساخت سلاح هسته‎ای نبود و نیست. برخی خوشحال هستند و می‌گویند که ایران را متوقف کردند و زمان خریدند تا جلوی ساخت بمب هسته‌ای را بگیرند. ما خوشحالیم چون آن‌ها خوشحال هستند اما اعتقاد داریم که بمب اتمی باعث افزایش امنیت ما نمی‌شود، همان‌طور که برای هیچ کشوری امنیت به همراه نمی‌آورد؛ همان‌طور که روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از وزرای خارجه شش قدرت جهانی و مشاوران امنیتی نوشت زمان آن فرا رسیده است تا بمب‌های اتمی را نابود کنیم، نه اینکه کشوری را به گروه دارندگان بمب اتمی بیافزاییم.»

ارسال نظر: