گزارش «نسیم آنلاین» از علل و پیامدهای هدف قرار گرفتن ریاض توسط موشک بالستیک یمن

فصل جدید مبارزه در حجاز

کدخبر: 2088257

سایت نظامی "المزاحمیه" در ۲۵ کیلومتری غرب ریاض توسط یک فروند موشک بالستیک یمنی هدف قرار گرفت، واقعه‌ای که البته با سکوت محض مسئولین سعودی و سانسور جدی در رسانه‌های این کشور روبرو شد و تنها یک وبگاه اینترنتی با عنوان "سبق" خبری کوتاه در مورد این اتفاق منتشر کرد.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »- مصطفی نجفی: واپسین ساعات 17 بهمن ماه بود که فعالین فضای مجازی در عربستان سعودی از وقوع انفجار مهیبی در نزدیکی‌های ریاض خبر دادند. دقایقی بعد شبکه خبری العالم طی خبری فوری از هدف قرار گرفت سایت نظامی "المزاحمیه" در 25 کیلومتری غرب ریاض توسط یک فروند موشک بالستیک یمنی خبر داد، واقعه‌ای که البته با سکوت محض مسئولین سعودی و سانسور جدی در رسانه‌های این کشور روبرو شد و تنها یک وبگاه اینترنتی با عنوان "سبق" خبری کوتاه در مورد این اتفاق منتشر کرد.

پس از این "المسیره" یمن اعلام کرد که نیروهای یمنی توانسته‌اند یک موشک بالستیک دوربرد بر روی یک هدف نظامی در ریاض پایتخت عربستان را با موفقیت‌آمیز تست کنند. دقایقی بعد هم یگان موشکی ارتش یمن با صدور اطلاعیه‌ای مسئولین این حمله موشکی را بر عهده گرفت و سخنگوی آن نیز در نطقی کوتاه گفت که " زین پس کشورهای شرکت‌کننده در ائتلاف متجاوز به یمن، اهداف بعدی موشک‌های ارتش یمن خواهند بود."

این اتفاق از حیث نوع مواجهه، زمان اقدام و چند مسئله دیگر از سوی کارشناسان به‌عنوان واقعه‌ای فوق‌العاده مهم ارزیابی شد که در ذیل به توضیح برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

1- قریب به یک و نیم سال پیش بود که ایالات متحده آمریکا اعلام کرد با فروش سامانه پدافند هوایی ملقب به "سپر موشکی پاتریوت" تأمین امنیت ریاض پایتخت عربستان را بر عهده گرفته است. این سامانه مشابه همان سامانه‌ای است که قبلاً در سرزمین‌های اشغالی مسئولیت تأمین امنیت متجاوزین صهیونیست را بر عهده گرفته بود و البته ناکارآمدی آن یکبار توست حماس آشکار شده بود. یمنی‌ها باهدف قرار دادن یک پایگاه نظامی در ریاض اولا اعلام کردند که دوران صبرشان در مقابل تجاوزهای سعودی به پایان رسیده و این بار پاسخ‌های قاطعانه‌تری به کشتار بی‌رحمانه مردمشان از سوی سعودی‌ها خواهند داد، و ثانیاً اینکه حتی اگر توانایی زدن قلب عربستان سعودی و باارزش‌ترین نقطه این کشور را هم داشته باشند بازهم مناطق نظامی را هدف می‌گیرند و مفروضی برای هدف قرار دادن مردم و کشتن انسان‌های بی‌گناه در چارچوب فکری و معرفتی خود قائل نیستند. ثالثاً اینکه آن‌ها می‌توانند با دقت بسیار مناسبی یک منطقه نظامی عربستان در ریاض را هدف بگیرند و پوشالی بودن قدرت نظامی و امنیتی عربستان سعودی را برای همه آشکار کنند.

این اتفاق البته بعد از آن صورت گرفت که یمنی‌ها قریب به 20 روز پیش طی اقدامی کاملاً مشابه با آنچه حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه بر سر رژیم صهیونیستی آورد، اولین سیلی جانانه را بر صورت سعودی‌ها وارد کرده بودند و ناو فوق‌العاده مهم و استراتژیک عربستان سعودی با عنوان "المدینه" را مورد هدف قرار داده و آن را غرق کردند.

نکته آخر در اولین بخش تداعی شدن شباهت اقدامات یمنی‌ها با عملیات‌های موفقیت‌آمیز حزب‌الله لبنان و حماس در غرب آسیاست که می‌تواند پیام‌های به‌مراتب سنگین‌تری را به سعودی‌ها مخابره کند.

2- یمنی‌ها برای اولین بار توانسته‌اند فاصله‌ای بیش از چند صد کیلومتر را در خاک عربستان هدف قرار دهند.

"صادق الشرفی" از مسئول کمیته‌های مردمی یمنی قبلاً گفته بود که بیش از 4 هزار موشک در بردهای مختلف به استان‌های جنوبی عربستان از جمله "نجران"،"جیزان" و"عسیر" شلیک کرده‌اند و حالا این اتفاق برای اولین بار واقع می‌شود که موشک‌های بالستیک یمن فاصله‌ای قریب به یک هزار کیلومتر را طی می‌کنند و به ریاض می‌رسند.

بنا بر اعلام نیروهای ارتش و انصار الله موشک شلیک شده به 40 کیلومتری غرب ریاض از سری موشک‌های "برکان" و نوع پیشرفته موشک "برکان 1" و "اسکاد" بوده است و حالا دستیابی به این برد و این دقت خود می‌تواند به‌عنوان نقطه عطف جدیدی در فصل مبارزه مردم یمن با متجاوزین سعودی باز کند و به آن‌ها بفهماند که تازه مقابله اصلی و واقعی انصار الله آغاز شده است.

3- سکوت سرتاپای عربستان را فراگرفته است. هیچ‌کس از مسئولین و رسانه‌های رسمی این کشور طی چندین روز گذشته سخنی در این خصوص به زبان نیاورده است و حتی احمد العسیری سخنگوی ارتش عربستان سعودی که مکرر به پشت تریبون‌ها آمده و با لفاظی های خود یمنی‌ها و دیگر کشورهای منطقه را تهدید کرده است اینبار سکوت معناداری پیشه کرده است.

سکوت این روزهای مقامات سعودی که زبان تهدیدشان برای ملت‌های منطقه همواره بسیار دراز بوده، این روزها بیش از هر چیز دیگری نشان‌دهنده آن است که درباز پادشاهی سعودی در بهت و حیرت فرورفته‌اند و آن‌قدر غافل‌گیر شده‌اند که توانایی هرگونه اقدامی مقتضی و حتی واکنشی کوچک و منفعلانه را ازدست‌داده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که سعودی‌ها شاید هیچ‌گاه فکر این را هم نمی‌کردند که یمنی‌ها در شرایط محاصره و با وجود بحران فقدان آب و غذا و دارو و دیگر امکانات اولیه، اولاً توانایی و ثانیاً جسارت چنین اقدامی را داشته باشند که بتوانند ریاض را هدف قرار دهند. و نهایتاً اینکه آن‌ها گمان نمی‌کردند که سامانه‌ای که میلیون‌ها دلار بابت آن به آمریکایی‌ها پرداخت کرده‌اند در بزنگاه آن‌قدر ناتوان باشد که نتواند از یک سایت مهم نظامی در ریاض حفاظت کند.

در این شرایط کاملا آشکار و واضح می‌نماید که قوه نظامی و امنیتی سعودی‌ها که همواره با پروپاگاندای خرید سلاح‌های آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی همراه بوده چقدر سست و بی‌بنیاد است که حتی قادر به اطلاع‌رسانی و توضیح در مورد چنین مسئله‌ای نیست.

4- دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا در گفتگوی تلفنی اخیر خود با ملک سلمان پادشاه آل سعود از ایجاد "مناطق امن در منطقه" در یمن سخن گفت و پس از آن وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد در اولین عملیات نیروهای ویژه آمریکا در یمن علیه القاعده که به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور بعد از روی کار آمدنش انجام شد، ۴۱ عضو القاعده از پای درآمده و یک سرباز آمریکایی و ۱۶ غیرنظامی نیز کشته شدند.

این دو اتفاق نشان دهنده احتمالات جدیدی از ورود آمریکا به ماجرای یمن است و اقدام یمنی‌ها با شلیک موشک به ریاض می‌تواند یک اقدام کاملا بازدارنده از ماجراجویی‌های جدید آمریکایی‌ها و سعودی‌های جوان باشد.

5- هدف قرار گرفتن ریاض توسط موشک بالستیک یمنی‌ها هم‌زمان با اوج‌گیری دوباره تهدیدات سعودی‌ها علیه ایران و همچنین تهدیدات مجدد ایالات‌متحده آمریکا و تحریم‌های جدید موشکی ایران اتفاق افتاده است. بسیاری معتقدند که انصار الله توان موشکی بومی این روزهای خود را مدیون علمی است که از درگذشته از ایرانی‌ها آموخته‌اند و این پیشرفت موشکی نشان است انتقال تجربیات ایران به دیگر ملت‌های مقاوم و مظلوم جهان دارد و هم‌زمانی این شلیک به‌نوعی پاسخی به آمریکا و سعودی در حمایت از ایران ارزیابی خواهد شد و بیش از پیش موجب بسته شدن دست و پاس حاکمان ظالم منطقه می‌شود.

ارسال نظر: