کواکبیان در مخالفت با کلیات بودجه ۹۶:

بوی اشتغال را در بودجه ۹۶ استشمام نمی‌کنیم/ دولت باید طرح ضرورت اشتغال ارائه کند

کدخبر: 2088287

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد دولت غیر از بودجه و برنامه طرح ضرورت اشتغال باید بیاورد، متأسفانه در بودجه هم این مسأله را نمی‌بینیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه 2 اسفند ماه 95) طی سخنانی به عنوان مخالفت کلیات لایحه بودجه سال 96 کل کشور، اظهار داشت: بودجه پیشنهادی قطعا امتیازات فراوانی دارد البته نکات مثبتی هم دارد که موافقان به آن اشاره می‌کنند.

وی تقویت بنیه دفاعی و اموری که در رابطه با شرکت‌های دانش بنیان و امثال اینها شده را از جمله موارد ضروری مورد توجه در لایحه بودجه 96 عنوان کرد‌ و افزود:‌ حتی در نظر گرفتن بحث توسعه سیاسی در بخش یارانه احزاب یا مباحثی که درخصوص قوه قضائیه مطرح شده که حساب‌های این قوه در آمدهایش به خزانه واریز شود؛ اینها نکات مثبتی است که خوشبختانه کمیسیون تلفیق بودجه و دولت نکات مثبتی را در این لایحه قید کردند.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: بیشتر از منظر اقتصاد سیاسی باید به لایحه نگاه شود؛‌ اولین مساله خواهش بنده از سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه است، همچنین عزیزان دولت که بگویند بعد از اجرای این بودجه ما سرجمع چقدر به اشتغال مملکت کمک کرد‌ه‌ایم؟ اصلی‌ترین و مهمترین دغدغه جامعه ما اشتغال است، ما باید اینجا بیاییم و بگوییم واقعا چقدر توانستیم پایان بودجه ایجاد اشتغال کنیم.

وی بر همین اساس اضافه کرد: ممکن است برخی زمینه‌ها را دوستان مطرح کنند و پیشنهادات را بگویند اما واقعیت این است که بنده بوی اشتغال از این بودجه استشمام نمی‌کنم. شاید بنده استشمامم ضعیف است! شامه من ضعیف است اما از این بودجه ما واقعا ممکن است حتی بگوییم نمی‌گذاریم بیکاری افزایش پیدا کند، اما ایجاد اشتغال چه؟

کواکبیان ادامه داد: 85 درصد مکاتبات و مراجعاتی که به بنده می‌شود برای اشتغال است و بنده جز شرمندگی و خجالت هیچ چیزی ندارم که به آنها بگویم. دولت غیر از بودجه و برنامه یک طرح ضرورت اشتغال باید بیاورد، متاسفانه در بودجه هم این مساله را نمی‌بینیم.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی دومین موضوع مخالفت خود با کلیات لایحه بودجه 96 را وابستگی بودجه به نفت عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری بارها به سیاست‌های کلی تاکید کردند که دولت در این زمینه از 25 درصد به 36 درصد افزایش داده و خوشبختانه یا متاسفانه کمیسیون تلفیق ما آن را به 40 درصد رسانده یعنی 40 درصد درآمدهای بودجه مستقیما از نفت استفاده می‌‌‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با افتخار سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اعلام می‌کند که ما سهم صندوق توسعه ملی را به 30 درصد افزایش داده‌ایم اولا اینکه قرار بوده این صندوق برای بخش خصوصی و زیرساخت‌های اصلی منابع‌اش استفاده شود. مقام معظم رهبری هم برداشت از این صندوق را منوط به اجازه مجلس دانستند یعنی اگر ما بیاییم اینجا کلا این حساب را مسدود کنیم قطعا شخص رهبری هیچ نگرانی نخواهند داشت.

وی بر همین اساس اضافه کرد: ما نباید سریعاً بگویم این موضوع بر اساس اجازه رهبری صورت گرفته است بحث این است که ایشان می‌گویند مجلس باید تشخیص کارشناسی دهد اما ما چنین کاری نکردیم ای کاش این مقدار 30 درصد نمی‌شد و 20 درصد بود اما منابع می‌ماند و به جای خود مصرف می‌شد ما به جای اینکه بودجه دفاعی را در جای دیگری ببینیم آمدیم از صندوق توسعه ملی هزینه کردیم.

کواکبیان همچنین خاطرنشان کرد: چرا مجلس در این زمینه جدی برخورد نمی‌کند که از محل صندوق توسعه ملی برای مصرف حقیقی خود که همان زیرساخت‌ها و تقویت بخش خصوصی است استفاده شود؟ مساله دیگر جداول بودجه است که هیچگاه بنده در چند سالی که در مجلس بودم نه به آن رسیدیم و نه حتی در کمیسیون تلفیق آن را تصویب نکرده است اصل قانون مربوط به جداول است ما در این مساله باید شفاف‌سازی کنیم بنده 11 سیاست‌های کلی ابلاغیه مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی موضوع شفاف‌سازی است که متاسفانه در بسیاری از موارد بودجه ابهاماتی وجود دارد.

این نماینده در ادامه مخالفت خود با کلیات بودجه 96 خاطرنشان کرد: جدول 17 لایحه بودجه را اگر ببینیم چرا ما باید نهادهایی داشته باشیم که پول را بگیرند اما نظارت ناپذیر باشند هیچ دستگاهی نتواند به آنها بگوید بالای چشمتان ابرو است تا کی می خواهیم ما این کمک‌ها را داشته باشیم. در سال 95 فقط 3 میلیارد دلار ما توانستیم به اقتصاد کمک کنیم و ما 50 میلیارد دلار فاینانس پیش‌بینی شده بعضی هم برای طر‌ح‌های عمرانی چرا همدیگر را می‌خواهیم گول بزنیم. آیا ما می‌توانیم با این 50 میلیارد طرح‌های عمرانی در کشور انجام دهیم.

ارسال نظر: