رئیس جمعیت هلال احمر عنوان کرد؛

استفاده از ذخیره احتیاط برای تجهیز انبارهای امدادی

کدخبر: 2088297

رئیس جمعیت هلال احمر در مکاتبه با مسئولان عالی کشور، گفت: برای تجهیز پایگاه‌ها و انبارهای امدادی استان‌ها ناچار به برداشت از ذخیره احتیاط هستیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »‌ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، سیدامیرمحسن ضیائی در جلسه شورای عالی این جمعیت که به بررسی ماده واحده و بودجه پیشنهادی سال 96، پرداخت؛ گفت: با توجه به شرایط بحران مالی در این نهاد از اعضای شورای عالی درخواست دارم تا برای تجهیز انبارهای هلال‌احمر، تجهیز پایگاه‌ها به خودروهای نجات و سایر تجهیزات مورد نیاز در ارائه خدمات به هموطنان در نوروز 95، بار دیگر اجازه برداشت 50 میلیارد تومان اعتبار از محل ذخیره احتیاط را بدهند.

وی با اشاره به اینکه هلال‌احمر نمی‌تواند منتظر حادثه و بحران بماند و سپس به دنبال راه چاره، پاسخگویی و تامین نیازهای مردم باشد، خاطرنشان کرد: بنده موظف هستم با هر روش و راهکاری، امداد و نجات آسیب‌دیدگان را روی زمین نگذارم و بنابراین درخواست ما از شورای عالی پرداخت این مبلغ به‌صورت قرض‌الحسنه است تا در صورت اختصاص اعتبار هلال‌احمر و تامین منابع، مبلغ برداشتی از ذخیره احتیاط بازگردانده شود و در صورت عدم تامین اعتبار، اسناد هزینه‌های قطعی آن به شورای عالی ارائه شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه با همه گرفتاری‌ها، دستورات لازم برای تامین منابع به استان‌ها داده شده است، اظهار کرد:هلال‌احمر هیچگاه مردم را تنها نمی‌گذارد و مردم نیز مطمئن باشند که همواره در کنارشان هستیم و با هر روش و راهکاری که ممکن باشد با فداکاری و از خودگذشتگی امدادگران، نجات‌گران، جوانان و داوطلبان جمعیت در حمایت، مراقبت و امداد و نجات به آنها ذره‌ای کم نخواهیم گذاشت.

برای تجهیز پایگاه‌ها و انبارهای امدادی استان‌ها ناچار به برداشت از ذخیره احتیاط هستیم

به گفته ضیائی استفاده از ذخیره احتیاطی هلال‌احمر در ماده 95 آئین‌نامه مالی - محاسباتی برای بحران‌های ملی است، اما هم‌اکنون برای پاسخگویی به مردم محصور در برف و کولاک و سیلاب و به‌خصوص برای خدمت‌رسانی به هموطنان در برف و کولاک؛ ناچار به تجهیز پایگاه‌ها و شارژ انبارهای امدادی استان‌ها و برداشت از ذخیره احتیاط هستیم.

وی با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته پیگیر پرداخت کمک دولت به هلال‌احمر از ماده 10 و 12 قانون بودجه بوده‌ایم که تا کنون فقط 100 میلیارد تومان آن پرداخت شده است؛ اظهار کرد: همچنان به‌جد پیگیر دریافت این مطالبه هستیم و امیدواریم تا چند هفته باقیمانده به پایان سال، شاهد گشایشی در این زمینه باشیم.

مردم و مسئولان از مدیریت و خدمات ارائه شده در برف و سیلاب اخیر در کشور رضایت کامل داشتند

رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین با اشاره به اینکه در دو هفته گذشته اخبار بسیار خوبی از رضایت مردم و مسئولان از خدمات ارائه شده هلال‌احمر در برف و کولاک و سیل و آب‌گرفتگی در استان‌های کشور؛ شنیدیم، گفت: ایثار و تلاش‌های بی‌وقفه امدادگران و داوطلبان جمعیت در خدمت به هموطنان در حوادث اخیر رضایت بسیاری را به دنبال داشت و این رضایتمندی در رسانه‌ها نیز به نحو احسن منعکس شد.

وی همچنین درباره انتصابات جدید در جمعیت هلال‌احمر، گفت: آقای اکبری؛ سرپرست سازمان داوطلبان یکی از مدیران موفق جمعیت با سابقه خدمت در معاونت عملیات سازمان امداد و نجات، مدیرعامل سابق استان‌های گلستان و مازندران بوده و همچنین آقای دکتر احمدی؛ مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری هلال نیز از مدیران باتجربه در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور بوده‌اند.

آخرین موجودی هلال‌احمر در انبارهای امدادی استان‌ها توزیع شد

مصطفی محمدیون؛ دبیرکل جمعیت هلال‌احمر نیز در این جلسه با بیان اینکه هر آنچه از مایحتاج و اقلام مورد نیاز مردم در زمان حادثه داشته‌ایم، به انبارهای هلال‌احمر در استان‌ها تزریق کرده‌ایم، گفت: البته معضل ما فقط خالی‌شدن انبارها و تجهیز انبارهای امدادی نیست، بلکه تجهیزات و خودروهای هلال‌احمر نیز فرسوده است.

وی افزود: در ملاقات با نمایندگان مجلس انتظارات به حق آنها از جمعیت هلال‌احمر را شنیدم، لکن به انها اعلام کردم اجرای خواسته‌های شما و کشور منوط به پیگیری وضع وخیم انبارهای امدادی و اعتبارات هلال‌احمر است.

برنامه‌ریزی بی‌بدیل دبیرکل جمعیت برای آماده‌باش نیروهای هلال‌احمر در برف اخیر اردبیل

محمدحسین صوفی؛ بازرس مجمع عمومی جمعیت هلال‌احمر هم در این جلسه با اشاره به پیش‌بینی و مقابله به‌موقع هلال‌احمر در برف و کولاک اخیر استان اردبیل، گفت: با توجه به پیش‌بینی وقوع برف و کولاک در اردبیل و مصداق جالب آن احتمال خطر بحران یکی از روستاهای استان، برنامه‌ریزی لازم برای استقرار و آماده‌باش نیروهای هلال‌احمر، تجهیز انبارها و همچنین انتقال اقلام مورد نیاز در روستای مربوطه و به‌خصوص اقدام شخص دبیرکل بی‌بدیل بود و خوشبختانه شاهد مدیریت بی‌بدیل و مثال‌زدنی در منطقه بودیم.

وی با اشاره به اینکه چنین مدیریت پیشگیرانه‌ای در حوادث باید اشاعه یابد، اظهار کرد: در سیل سیستان و بلوچستان نیز همکاری هلال‌احمر با سازمان هواشناسی، آمادگی استان‌های معین و تجهیز به‌موقع انبارها موجب شد تا از فاجعه بزرگی پیشگیری شود.

تقدیر اعضای شورای عالی هلال احمر از انتصاب مدیران هلال‌احمر از بدنه

فریدون نوری؛ عضو شورای عالی جمعیت هلال‌احمر هم در جلسه این شورا با تشکر از انتصاب مدیران هلال‌احمر از بدنه این نهاد مردمی، عنوان کرد: به نظر می‌رسد عملکرد مدیرانی که از درون جمعیت انتخاب می‌شوند با توجه به اشراف و شناخت کامل به مسائل این جمعیت بسیار بهتر از مدیرانی باشد که از خارج جمعیت منصوب می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به حضور دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در مناطق حادثه‌دیده، اظهار کرد: حضور مستمر دبیرکل جمعیت در ستاد و استان‌ها و پیگیری وی در پیشبرد امور در استان‌ها، قابل تقدیر است.

نوری همچنین از اعلام آمادگی اعضای شورای عالی جمعیت هلال‌احمر برای حمایت از این نهاد مردمی و حضور در رسانه‌هاجهت تشریح وضعیت اسفبار هلال‌احمر؛ برای کمک به رفع مشکلات این نهاد مردمی خبر داد.

اگر هلال‌احمر برای سیل سیستان و بلوچستان آماده نبود، شاهد بحران ملی می‌شدیم

بامری همچنین با اشاره به اینکه اگر هلال‌احمر با برنامه‌ریزی لازم برای سیل سیستان و بلوچستان آماده نمی‌بود، احتمال داشت شاهد بحران ملی در این زمینه باشیم، اذعان کرد: مدیریت واحد هلال‌احمر و در تعامل با استاندار ، مدیرکل بحران و مدیرعامل هلال‌احمر سیستان و بلوچستان موجب شد تا شاهد رضایت مردم استان در خدمت‌رسانی باشیم.

به گفته وی؛ حضور دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان در هنگام مواجهه با سیلاب، احصاء و نظارت بر کمبودهای امداد و نجات حتی در شهرستان‌ها، برپایی چادرهای اسکان قبل از وقوع حادثه در دورافتاده‌ترین نقاط و اسکان مردم در نقاط امن و حتی اسکان و توزیع اقلام میان مردم در جاده‌های برف‌گیر؛ به‌حق جای تشکر دارد و اگر چنین مدیریتی وجود نداشت شاید شاهد خسارات و تلفات بیشتری در حوادث اخیر می‌بودیم.

عملکرد خوب هلال‌احمر در حوادث اخیر؛ زبانزد مردم و مسئولان شده است

بازرس مجمع عمومی جمعیت هلال‌احمر با بیان این که هم‌اکنون عملکرد خوب هلال‌احمر در حوادث اخیر؛ زبانزد مردم و مسئولان شده است، اظهار کرد: حتی نمایندگان مجلس که سابق بر این در دوره‌های قبل مجلس حضور داشته و در برخی موارد منتقد هلال‌احمر بودند؛ در دیدارها، نشست‌ها و حتی فضاهای مجازی از این اقدام هوشمندانه و حضور و مداوم دبیرکل جمعیت و ایثارگری‌های امدادگران تقدیر و تشکمی‌کنند.هلال‌احمر با توجه به مسئولیت‌ها و وظایف بسیار متفاوت خود نمی‌تواند منتظر اعتبارات بماند.

حمزه فرج‌اللهی‌مقدم، عضو دیگر شورای عالی جمعیت هلال‌احمر در جلسه این شورا از مخالفت دکتر ضیائی با انتخاب مدیرعاملی خارج از بدنه هلال‌احمر برای استان لرستان و انتخاب مدیری هلال‌احمری برای این نهاد تقدیر کرد و گفت: قریب یکسال است که از فعالیت معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت می‌گذرد و درخواست داریم گزارشی از روند فعالیت این معاونت در شورای عالی ارائه و مشکلات و مسائل پیش‌روی فعالیت این معاونت مطرح شود.

هادی پژوهش جهرمی، از دیگر اعضای شورای عالی هلال‌احمر هم با اشاره به اینکه هلال‌احمر مسئولیت‌ها و وظایف بسیار متفاوتی دارد و نمی‌تواند منتظر اعتبارات بماند، اظهار کرد: هم‌اکنون شهرهای جنوبی و بسیاری از استان‌های کشور درگیر سیل و آب‌گرفتگی و برف و کولاک هستند و ضروری است تا مسئولان به درخواست‌های هلال‌احمر برای پاسخگویی بهتر به مردم توجه بیشتری داشته باشند در این زمینه ما از ظرفیت‌های رسانه‌ای بهره خواهیم برد و مطالبه مردمی خواهیم کرد.

به گفته وی مردم هیچگاه از هلال‌احمر نبود تجهیزات، خالی بودن انبارها و نبود اعتبارات را نمی‌پذیرند و به همین علت است که باید این شرایط را به همه اعلام کرده و هشدار بدهیم.

محمدرضا نوروزی؛ عضو شورای عالی جمعیت هم با اشاره به اینکه لازم است تمامی اعضای شورای عالی برای مطالبه حقوق این نهاد مردمی وارد عمل شوند، اظهار کرد: باید از همه ظرفیت‌ها برای اطلاع‌رسانی و حتی مردم درباره شرایط بحرانی هلال‌احمر استفاده کرد.

وی تاکید کرد: ضروری است تا نشست‌ها و همایش‌ها برپا شده و حجم کار داوطلبانه هلال‌احمر و جانفشانی‌های امدادگران و حجم خدمات این نهاد مردمی به همگان نشان داده شود تا بلکه از این طریق بتوان حق خدمت ادا شده از سوی داوطلبان و امدادگران را ادا کرد.

40 میلیارد تومان؛ کسری هلال‌احمر در بهمن ماه

مهدی علیپور، خزانه‌دارکل و ذیحساب جمعیت هم با اشاره به اینکه هلال‌احمر در بهمن ماه، 40 میلیارد تومان کسری بودجه داشته است، خاطرنشان کرد: با این شرایط در اسفند ماه شرایط نامناسب‌تری را پیش‌رو خواهیم داشت و اگر اعتباری اختصاص نیابد سال آینده دچار مشکلات بسیار عدیده‌ای خواهیم شد.

وی با اشاره به اقدام غیرقانونی سازمان ثبت اسناد رسمی مبنی بر عدم پرداخت سهم هلال‌احمر از 42 درصد حق ثبت، گفت: این تخلف در نامه‌های مختلفی به معاون حقوقی رئیس‌جمهوری، دیوان محاسبات کشور، خزانه‌داری کل کشور، کمیسیون برنامه و بودجه و دیوان محاسبات مجلس اطلاع داده شده است و امیدواریم تا مسئولان مربوطه هلال‌احمر را در تحقق این مطالبه قانونی خود یاری کنند.

اظهار امیدواری برای ملغی‌شدن بخشنامه سازمان ثبت اسناد و املاک

علی‌اکبر پرواز؛ مدیرکل برنامه و بودجه جمعیت هلال‌احمر هم با اشاره به اینکه مقرر شده بود تا 4 اسفند، ماده واحده و بودجه پیشنهادی سال 96 را به شورای عالی و مجمع عمومی ارائه دهیم، گفت: این تعهد، 10 روز زودتر از موعد اجرایی شد و جا دارد در این زمینه از همه همکاران خود تشکر کنم.

وی با اشاره به اینکه اقدامات بسیاری از زمان حذف ردیف 42 درصد حق الثبت برای هلال‌احمر، انجام شده است، توضیح داد: اقدام سازمان ثبت اسناد و املاک مبنی بر حذف ردیف اختصاصی که متعلق به دو دستگاه است، بدون اطلاع این جمعیت، کاملا غیرقانونی بوده و در این زمینه هلال‌احمر جلسات مستمر و متعددی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، دیوان محاسبات، معاونت حقوقی

رئیس‌جمهوری، خزانه‌داری کل و کمیسیون برنامه و بودجه و دیوان محاسبات مجلس برگزار کرده است که بر خلاف اذعان رسمی همگان بر غیرقانونی بودن این اقدام و درخواست کتبی آنها برای ملغی کردن این بخشنامه، متاسفانه تاکنون نتیجه قطعی در این زمینه حاصل نشده است.

انضباط مالی، شفافیت و انعطاف‌پذیری خصوصیت بارز بودجه پیشنهادی سال 96 هلال‌احمر

پرواز با اشاره به جلسه روز یکشنبه مسئولان هلال‌احمر با معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری اظهار امیدواری کرد تا بخشنامه سازمان ثبت اسناد و املاک ملغی شده و مطالبه هلال‌احمر از شهریور ماه که به صورت غیر قانونی به حساب دیگری واریز شده است، به این نهاد بازگردانده شود.

وی همچنین با اشاره بودجه پیشنهادی سال 96 هلال‌احمر پیش‌بینی این بودجه در جهت منابع و مصارف هلال‌احمر، انضباط مالی، شفافیت و انعطاف‌پذیری با توجه به وضع موجود، رعایت موارد مرتبط با آئین‌نامه‌های مالی و محاسباتی مرتبط با بودجه و توجه به موضوع آموزش، پژوهش و فناوری در جمعیت به‌خصوص آموزش همگانی و تاب‌آوری و ایجاد جامعه آماده در برابر حوادث را از ویژگی های بارز این لایحه تنظیمی عنوان کرد.

موافقت اعضای شورای عالی با برداشت از ذخیره احتیاط هلال‌احمر

شورای عالی جمعیت هلال‌احمر با توجه به شرایط بحرانی بزرگترین نهاد مردمی کشور در خدمت‌رسانی به هموطنان به خصوص در نوروز 96، برای بار دوم به این جمعیت اجازه داد تا در صورت عدم تامین اعتبارو بودجه، 50 میلیارد تومان از «ذخیره احتیاط» برداشت کند.

موافقت اعضای شورای عالی با ماده واحده و بودجه پیشنهادی سال 96

به علاوه در جلسه شورای عالی هلال‌احمر ماده واحده و بودجه پیشنهادی سال 96 جمعیت هلال‌احمر پس از بحث و بررسی مورد موافقت اعضای شورای عالی جمعیت قرار گرفت و مقرر شد تا در جلسه مجمع عمومی هلال‌احمر برای تصویب نهایی مطرح شود.

ارسال نظر: