سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

هیچ ارتباطی با دولت جدید آمریکا نداریم/ ترکیه بداند صبر ایران حدی دارد

کدخبر: 2088364

قاسمی به مقامات ترکیه توصیه کرد در اظهاراتشان تأمل بیشتری کنند و گفت: علاقمند نیستیم این اتفاقات، سخنان و گفتمان بین ما و ترکیه وجود داشته باشد و در مورد این کشور صبوری خواهیم کرد، ولی صبوری حدی دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ داد.

* سفر هیأت ایرانی به عربستان در 5 اسفند

وی در پاسخ به سوالی درباره اعزام هیاتی به عربستان برای حج اظهار داشت: بعد از دریافت دعوتنامه از سوی دولت عربستان برای حضور هیات ایرانی برای مذاکره درباره شرایط حج، این پرونده باز و به جریان افتاد و هیاتی ٥ اسفند عازم خواهد بود.

وی افزود: مذاکرات برای حج آتی شروع خواهد شد، باید ببینیم به چه نتیجه‌ای خواهند رسید.

* جایگاه‌ ما با تازه به دوران رسیده‌ها در منطقه متفاوت است

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه با توجه به سفر هیأت ایرانی به عربستان چه تضمینی خواهید داد که حجاج ما به لحاظ جانی امنیت داشته باشند و مورد تکریم و احترام قرار گیرند؟ که وی پاسخ داد: ما جمهوری اسلامی ایران هستیم و منش و جایگاهمان با نومتولد شده‌ها و تازه به دوران رسیده‌ها در منطقه متفاوت است. ما کشوری متمدن، دیرپا و کهن هستیم که از سعه صدر بیشتری باید برخوردار باشیم که هستیم؛ ولی هرگز از حقوق مردم و منافع کشور غفلت نخواهیم کرد و در قبال تک تک آحاد ملت و احقاق حقوقشان متعهد و مسئول می‌باشیم.

قاسمی آنچه که در منا رخ داد را فاجعه عظیمی خواند که در تاریخ ثبت خواهد شد و هرگز فراموش نمی‌شود و درباره حمله به سفارت عربستان در تهران با بیان اینکه این اقدام قابل سرزنش است و نباید چنین اتفاقی می‌افتاد، اظهار داشت: همواره سیاست اصولی ما حفاظت از همه دیپلمات‌ها و سفارتخانه‌ها در داخل ایران بود و این اتفاق ناگواری بود که دولت، مقام معظم رهبری و دیگر مقامات آن را محکوم کردند.

*در حج پیش‌رو از تجارب پیشین بهره می‌بریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در مورد حج پیش‌رو حتماً از تجارب پیشین و اتفاقات رخ داده بهره خواهیم برد و بر تک تک نکاتی که مد نظر ما است و برای مردم و ما حساس است اعم از حقوق، کرامت و امنیت مردم انگشت خواهیم گذاشت و به دقت دنبال خواهیم کرد.

قاسمی افزود: در مباحثی که در دستورکار حج و زیارت قرار دارد همه موارد و دغدغه‌ها مکتوب شده و آماده است در نشستی که قرار است در این زمینه برگزار شود به صورت جدی مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد و امیدواریم با دقت و توجهی که دولت عربستان خواهد داشت به سرانجام مثبت و دلخواهی برسیم.

*سفر روحانی به عمان و کویت

وی در خصوص سفر رئیس‌جمهور ایران به دو کشور عمان و کویت اظهار داشت: سفر روحانی به عمان و کویت با دعوت پادشاه عمان و امیر کویت انجام و بسیار فشرده بود. میزان ساعاتی که هیأت ایرانی در این دو کشور بود رکورد بود و شاید جمعا هیأت ایرانی 10 ساعت در این دو کشور حضور داشت و این سفر کاملا کیفی بود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در هر دو کشور هیأت ایرانی توسط پادشاه عمان و امیر کویت استقبال و بدرقه شدند، پادشاه عمان علیرغم اینکه بعد از مدتی بیماری کار خود را شروع کرده بودند اصرار داشت بعد از دو سال اولین هیأتی که می‌خواهند بپذیرند هیأت ایرانی باشد به خصوص با توجه به نوع رابطه ما با عمان در سال‌های گذشته.

قاسمی با بیان اینکه کویت هم بر این سفر و مذاکراتی که باید صورت می‌گرفت اصرار داشت، گفت: این سفر نشان داد که ما علاوه بر مسائل دوجانبه مسائل زیادی را داریم، مسائلی در خصوص همکاری‌ها درباره مسائل منطقه بین ما وجود دارد و تا حدی هم مسائل جهانی.

وی ادامه داد: در این سفر به تفصیل ما دیدگاه‌های طرف عمانی و کویتی را در خصوص مسائل منطقه شنیدیم و آنها هم دیدگاه‌های ما را شنیدند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: احساس ما این بود که فضای و زمینه خوبی برای ادامه رایزنی‌ها و مشورت‌های بیشتر برای همکاری‌های منطقه‌ای وجود دارد، که این از خواسته‌ها و سیاست‌های اصولی ما در سالیان گذشته بود که روابط خوبی را با همسایگان خود داشته باشیم.

*بددلانی که خواستار امنیت و ثبات در منطقه نیستند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تشکیل محور ترکیه، عربستان و رژیم صهیونیستی علیه ایران در راستای ایران هراسی و مواضع ترکیه در قبال ایران و اظهارات روز گذشته وزیر خارجه این کشور در اجلاس مونیخ گفت: ما احساس می‌کنیم بددلان و بدخواهانی داریم که تمایل چندانی به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند، لذا بعد از حل و فصل هر مشکل، مجددا تلاش می‌کنند که نهایتا مسئله جدیدی ایجاد کنند. به هر حال مواضعی که در مونیخ توسط برخی کشورها اتخاذ شد از نظر ما تکراری است و برخی از آنها قابل اعتنا و جدید نیست و این صحبت‌ها و مواضع را در گذشته هم از برخی‌ها شنیده‌ایم.

*گاهی هم پیام‌های مثبتی دریافت می‌کنیم

قاسمی افزود: در کشوری (عربستان) در حوزه خلیج فارس با یک تناقض جدی مواجه هستیم و نمی‌دانیم که در آنجا چه کسی حاکم است و چه گروهی حکومت می‌کند، ما همین مقدار که از جانب این کشورها مواضع منفی می‌شنویم و دریافت می‌کنیم، گاهی هم پیام‌های مثبتی از طرق مختلف دریافت می‌کنیم. باید دید در این کشور چه کسی حکومت و چه سیاستی را در مورد مسائل منطقه‌ و روابط با ایران دنبال می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: یک صدای واحدی نیست و منتظریم صدای مشخص که اکثریت این کشور باشد دریافت کنیم و بر اساس آن راهمان را ادامه دهیم.

این دیپلمات کشورمان افزود: همچنان علیرغم این سخنان ناروا به سیاست‌های سازنده خود در زمینه صلح، امنیت و ثبات منطقه ادامه خواهیم داد و برای هیچگونه بداخلاقی و اقدام متقابل به این شکل پیش‌قدم نخواهیم بود.

وی گفت: امیدوارم آنهایی که ناپخته و ناسنجیده سخن می‌گویند به عواقب سخنانشان دقت بیشتری کنند و بدانند که صبر ایران حد و حدودی دارد. ما علاقمند نیستیم از همان الفاظ و کلمات استفاده کنیم و وارد وادی شویم که به مصلحت همه نیست.

*در مورد ترکیه صبوری خواهیم کرد، ولی صبوری حدی دارد

قاسمی درباره ترکیه افزود: ترکیه یکی از همسایگان مهم ماست، از کمک‌های بسیاری از جانب ما بخصوص بعد از کودتای نافرجام برخوردار بوده است و خودشان می‌دانند که ایران چه میزان کمک‌های لازم را به آنها داشته است.نمی‌دانم که آیا باید به آنها حق داد یا نداد؛ اما وضعیت نابسامان و بی‌ثبات و نگران کننده در ترکیه باعث شده که برخی سیاستمداران این کشور رفتار و گفتار ناهنجاری را داشته باشند که احتمالا به عواقب آن هم خیلی فکر نکردند و شاید از روی عصبانیت و فرافکنی برای مشکلاتی است که به آنها تحمیل شده و براساس سیاست‌های غلط خود دچار گردابی شده‌اند که ناچارند مورد مشخصی را پیدا کرده و از طریق آن سرپوشی بر مشکلات اساسی خود بگذارند.

وی ادامه داد: بهتر است که تامل بیشتری کنند. علاقمند نیستیم که این اتفاقات و سخنان و گفتمان بین ما و ترکیه وجود داشته باشد، در مورد ترکیه صبوری خواهیم کرد، ولی صبوری حدی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: امیدوارم ترک‌ها در گفتمان و بیان سخنانی که در مورد ایران مطرح می‌کنند با ذکاوت و هوشیاری بیشتری اقدام کنند که موجب پاسخگویی ما نشود.

قاسمی گفت: امیدوارم این داستان، نقطه پایانی باشد و تکرار نشود و اگر قرار باشد این دوستان در ترکیه باز هم از این خطاها کنند، ناچاریم پاسخگو باشیم و قطعا سکوت نخواهیم کرد.

قاسمی در پاسخ به سؤال خبرنگار فرانس 24 درباره اینکه قرار است ایران امروز آزمایش موشکی دیگری انجام دهد، این خبر را تکذیب کرد.

*مراسم برگزار شده در اقامتگاه سفیر سوئد در تهران

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص حضور 2 وزیر ایرانی در اقامتگاه سفیر سوئد در تهران با بیان اینکه 37 سال است این اتفاق در کشور می‌افتد و موضوع جدیدی نیست و در همه جای دنیا نیز چنین است، اظهارداشت: سفارتخانه‌ها در همه جای دنیا از جمله سفارتخانه‌های ایران و سرکنسولگری‌هایمان در خارج از کشور به دلایل و بهانه‌های مختلف مراسمی را برگزار و به تناسب مراسم، مدعوینی دارند از جمله در زمان روزهای ملی و 22 بهمن که جشن برگزار و از همه دیپلمات‌ها و مقامات کشور میزبان و چهره‌های فرهنگی، سیاسی و علمی برای حضور دعوت به عمل می‌آید و در دیگر نقاط جهان نیز چنین کاری مرسوم است.

قاسمی ادامه داد: زمانی که مقام بلندپایه‌ای به کشوری سفر می‌کند سفیر آن کشور مراسمی را اعم از شام، نهار به افتخار هیأت عالی‌رتبه برگزار و از مقامات کشور میزبان نیز دعوت می‌کند و این ملاحظات دیپلماتیک و اقدام متقابل است و اگر در روز ملی ایران در خارج از کشور معاون و وزیر شرکت کند، در داخل سفارتخانه خارجی در ایران نیز در همان سطح حضور خواهند یافت.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه نخست‌وزیر سوئد برای اولین بار در طول تاریخ روابط دو کشور به ایران سفر کرد و هیأتی بلندپایه نیز به همراه او بود، خاطرنشان کرد: سفیر سوئد به همین منظور مراسمی را برگزار و با صحبت‌هایی که در تهران و استکهلم انجام شد مبنی بر اینکه در این برهه که کارشکنی‌های دیگران در حوزه برجام و دیگر مسائل صورت می‌گیرد باید تلاش شود که در حوزه عمل کار بیشتری انجام گیرد، اقداماتی انجام شد و در همین راستا حدود 5 سند دولتی با حضور رئیس جمهور کشورمان و نخست‌وزیر سوئد در کاخ سعدآباد امضاء و فیلم آن نیز پخش شد.

قاسمی اضافه کرد: صبح همان روز، نخست وزیر سوئد به حضور رهبر انقلاب شرفیاب شد و ایشان بر کار عملی و جدی توصیه کردند و در همان شب مراسمی به افتخار حضور نخست‌وزیر سوئد و برای افتتاح اتاق تجارت سوئد در تهران که می‌تواند سرپل خوبی برای همکاری شرکت‌های دو کشور باشد برگزار شد و هیچ جای اشکال و ایرادی وجود نداشت و هیچ خطایی صورت نگرفت و وزرای ذیربط ایرانی نیز با توجه به حضور نخست وزیر سوئد و با اطلاع وزارت خارجه در این مراسم حضور یافتند و هر دو وزیر از وزرایی بودند که وزارتخانه‌هایشان با دولت سوئد و بخش خصوصی این کشور همکاری می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: هیچ ابهامی در این زمینه نمی‌بینم، کار شفاف، منطقی و قابل دفاعی است و نمی‌دانم که چرا در برخی رسانه‌ها به سوژه تبدیل شد و برخی فعل و انفعالات داخلی این مسئله را مطرح کرد.

* دوستان که به خارج می‌روند نیز از چنین چهره‌هایی می‌بینند

قاسمی خاطرنشان کرد: البته شما می‌توانید ایراد بگیرید که چرا خانم‌های حاضر در این مراسم روسری (حجاب) نداشتند که آن هم براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی در محدوده‌ای که دیپلمات‌ها زندگی و کار می‌کنند حق دخالت در چگونگی زیستن آنها نداریم، همانطور که آنها هم حق ندارند از دیپلمات‌های ما چیزی را بخواهند و دولت سوئد هم نمی‌تواند در مورد رفتار دیپلمات‌های ما در سفارت و اقامتگاه سفیر نظری بدهد.

وی ادامه داد: وقتی که مقامات ما و دوستان ما به خارج سفر می‌کنند در فروشگاه‌ها، اماکن و در پیاده‌روی و ... چنین چهره‌هایی را می‌بینند و اتفاق خاصی نمی‌افتد!

*هیچ رسانه‌ای نه قابل سرزنش و نه قابل توهین است

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از این نشست تک صدایی را خوب ندانست و افزود: حضور رسانه‌ها با نگاه‌های مختلف می‌تواند برای کشور مفید باشد به شرطی که در چارچوب موازین کشور و امنیت ملی حرکت کنیم.

قاسمی اضافه کرد: هیچ رسانه‌ای نه قابل سرزنش و نه قابل توهین است و توهین به رسانه‌ها به لحاظ دینی و شرعی قابل قبول نخواهد بود.

*نشست موفق آستانه 2

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه و در پاسخ به سؤالی در خصوص نشست آستانه 2 درباره سوریه با بیان اینکه در بهترین شرایط همکاری، رایزنی و تفاهم با روسیه هستیم، اظهار داشت: در این برهه هیچ اختلاف‌نظری با روسیه برای نشست آستانه 2 نداریم.

وی ادامه داد: اختلافات بین گروه‌های معارض باعث شد که هیأت ترک با تأخیر و تا حدی در سطوح پایین‌تر از حد معمول در این نشست حضور یابد که البته بعداً توجیه کردند که مقام مسئول که باید در نشست آستانه حضور یابد به همراه رئیس‌جمهور ترکیه در سفر به حوزه خلیج فارس بوده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: قطعاً همواره اختلاف نظر در مورد کار جمعی بین همه وجود دارد، ولی نشست‌ها و رایزنی‌ها برای رسیدن به تفاهم و ایجاد یگانگی در مواضع به منظور اقدام مشترک است. حتماً در برخی از موضوعات احتمالاً نظرات کشورها می‌تواند متفاوت باشد، مثل همه جای دنیا به خصوص در مورد بحث سوریه که بسیار پیچیده است و حضور بازیگران عمده اعم از دولت‌ها، گروه‌های معارض و تروریست‌ها در این کشور نشانگر پیچیده بودن این مسئله است و طبیعی است که در مسائل مربوط به بحران سوریه برای رسیدن به تفاهم و راهکارهای مشخص باید تلاش زیادی انجام داد و احتمالاً ممکن است بر سر راه اختلافاتی وجود داشته باشد که خاصیت برگزاری چنین نشست‌ها و رایزنی‌هایی حل و فصل مسائل است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اجلاس آستانه 2 را علی‌رغم تبلیغات منفی از سوی برخی محافل خاص، اجلاس موفقی خواند و اظهار داشت: اطلاعات من حاکی از یک نتیجه موفق درباره نهادینه کردن آستانه و تبدیل آن به یک روند موفق است و در خصوص آئین‌نامه اجلاس سه جانبه و سه کشور ضامن در آستانه 2، تفاهم صورت گرفت و آن را آماده کردیم و نتیجه لازم حاصل شد.

قاسمی ادامه داد: در برخی مسائل به دلیل نبود برخی گروه‌ها، می‌توان در آینده درباره این مسائل بحث کرد و به سمت آماده‌سازی‌های لازم برای نشست ژنو می‌رویم تا این اجلاس بتواند در سطح وسیع‌تری موضوعات را ادامه داده و همه‌جانبه باشد.

وی در عین حال، گفت: هر جا نیاز باشد، اجلاس سه جانبه برگزار و سه کشور ضامن (ایران، روسیه و ترکیه) برای حل و فصل و رفع سوءتفاهمات و اشکالاتی که احتمالاً بروز کند، حضور خواهند داشت.

سخنگوی وزارت خارجه بار دیگر این اجلاس را موفق خواند و افزود: اختلافات به آن مفهوم که حکایت از شکست داشته باشد، وجود نداشته و همکاری خوبی رخ داد و شاهد دستاوردهای لازم در آستانه 2 بودیم.

وی اضافه کرد: نشست آستانه و سه کشور ضامن به معنای آن نیست که همه مواضع و دیدگاه‌ها در مورد سوریه یکسان است. در اجلاس سه جانبه، منافع مشترک و اشتراکات خود را دنبال می‌کنیم.

* ایده ترکیه غلط است

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان تصمیم ترکیه برای ایجاد منطقه امن در شمال این کشور را غلط خواند و گفت:‌ این ایده، مشکلات را در سوریه بیشتر خواهد کرد و فکر می‌کنم دولت‌های مؤثر در سوریه با این بحث مخالف باشند.

* دعا برای ترکیه

خبرنگاری درباره تلاش ترکیه برای برهم زدن صلح و امنیت در منطقه سؤال کرد، که سخنگوی دستگاه دیپلماسی آرزو کرد که ترکیه کشوری قدرتمند، همسایه و دوست خوب برای ایران بماند و بتواند به صلح و امنیت منطقه کمک کند.

وی افزود: برای این کشور دعا کنیم که از این مسیر سخت که امروز گریبانگیر آن است عبور کرده و نقش سازنده خود را در منطقه ایفا کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه وضعیت نابهنجاری در ترکیه وجود دارد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل شاهد وضعیت ویژه‌ای در این کشور هستیم و آرزو داریم که به همکاری‌های خودمان در وضعیت دوستانه‌ای ادامه دهیم.

*ریزگردها

قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره ریزگردها در جنوب کشور با بیان اینکه آلودگی‌ها و ریزگردها بحث منطقه‌ای است، و تعدادی از کشورهای منطقه با آن درگیر هستند، عنوان کرد: این نیازمند کار عملی مشترک است که کانال عبور و رسیدن برای همکاری با کشورهای درگیر، وزارت خارجه خواهد بود که در همین راستا نشست‌هایی با حضور وزارت خارجه، سازمان محیط زیست و دیگر سازمان‌های ذیربط برگزار شده و ادامه خواهد یافت و بایستی با همکاری با کشورهای همسایه برای برخورد با این پدیده با این پدیده و وضعیت تلخ که استان‌های جنوبی ما را درگیر کرده، راهکارهایی پیدا شود.

قاسمی در عین حال این موضوع را یک بحث فنی خواند که سازمان محیط زیست می‌تواند در این زمینه بیشتر پاسخگو باشد.

*زرادخانه‌ هسته‌ای رژیم صهیونیستی

قاسمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین آیا درباره کلاهک‌های هسته ای رژیم صهیونیستی صحبتی خواهد شد؟ گفت: بحث کلاهک‌های هسته‌ای و زرادخانه هسته‌ای رژیم اشغالگر صهیونیستی و توان هسته‌ای آنها بحث جدیدی نیست و این رژیم به هیچ قانونی در این ارتباط توجهی ندارد و کار خود را انجام می‌دهد و این تهدیدی برای کل منطقه و جهان است.

وی با بیان اینکه بحث فعالیت‌های هسته‌ای این رژیم همواره طی سالیان گذشته در دستور کار ایران و مجامع جهانی بوده است، ادامه داد: نیاز به اراده جدی وجود دارد که این رژیم را مجبور کند که طبق معاهدات بین‌المللی عمل کند، البته بعید می‌دانم که با توجه به ماهیت و خوی و خصلت این رژیم که تا حد زیادی برای همگان و سایر نقاط منطقه و جهان روشن است بتوان چنین کرد.

*رای غیرقابل قبول دادگاه اونتاریو

وی در خصوص رأی دادگاه اونتاریو کانادا در خصوص ایران با بیان اینکه پیگیری‌های خود را در این زمینه انجام خواهیم داد، خاطرنشان کرد: در بخش‌های مختلف در وزارت خارجه و دولت به دنبال بررسی موضوع هستیم و راهکارهای لازم را پیدا خواهیم کرد. این رأی از نظر ما غیرقابل قبول و خلاف مقررات و قوانین بین‌المللی است و شدیداً به آن معترضیم و آن را محکوم می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره رایزنی‌های انجام شده در حاشیه اجلاس مونیخ درباره برجام که سؤال یکی از خبرنگاران بود، عنوان کرد: در حاشیه این اجلاس در خصوص طیفی از مسائل اعم از دوجانبه، آخرین وضعیت روابط و همکاری‌های فی‌مابین... و احتمالاً در خصوص بحث برجام، آخرین تحولات و کارشکنی‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد، گفت‌وگو شده است.

*هیچ ارتباطی بین روابطمان با عراق و دیگر کشورها نمی‌بینیم

خبرنگار عراقی در خصوص ایجاد اتاق فکر بین کشورهای منطقه و همچنین ادعاهای اردوغان و تأثیر آن بر روابط تهران و بغداد سؤال کرد که قاسمی با بیان اینکه هیچ وقت در حوزه سیاست وضعیت ثابت نمی‌ماند و همیشه شاهد تغییرات و تحولات هستیم، اظهار داشت: قرار نیست که موضوعات در یک نقطه مشخص ثابت بماند و در مقاطع و زمان‌هایی می‌تواند افت و خیزهایی داشته باشد. امیدوارم این کشورها با سیاست حسن همجواری و اصول کلی که ایران از آن تبعیت می‌کند، برای بهبود روابط با همسایگان خود اقدام کنند و این وضعیت تغییر یابد و با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، شاهد تغییر وضعیت و بهبود اوضاع باشیم.

وی اضافه کرد: در این شکل از وضعیت، هیچ کس اعم از دولت‌ها و مردم سودی نخواهند برد و باید همگی تلاش کنیم که به تثبیت صلح و ثبات و امنیت و مبارزه با تروریسم و آماده کردن شرایط توسعه اقتصادی در مجموعه منطقه کمک کنیم.

قاسمی تصریح کرد: ما روابط‌مان را با کشورها بر اساس منافع‌مان تنظیم می‌کنیم و هیچ ارتباطی بین روابط ایران و عراق و دیگر کشورها نمی‌بینیم. ما دو کشور مستقل هستیم که براساس منافع ملی و همسایگی خودمان با هم همکاری می‌کنیم و این سیاست، پایدار و مستمر است و امیدوارم که شاهد شکوفایی همکاری‌ها باشیم.

وی همچنین گفت: امیدواریم عراق بتواند در تثبیت اوضاع و بهبود وضعیت داخلی و مناسباتش با همسایگان و ایران بروز و ظهور بیشتری داشته باشد.

* کارت بازی بلند نیستم، نمی‌دانم در آینده چه رخ می‌دهد

یکی از خبرنگاران درباره تلاش ترامپ برای نزدیکی با روسیه و مواضع ایران در این خصوص و اینکه به نظر می‌رسد روسیه با کارت ایران در حال بازی با آمریکا است، سؤال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه من کارت‌بازی بلد نیستم، اظهار داشت: نمی‌دانم که در آینده چه اتفاقی در روابط روسیه و آمریکا رخ خواهد داد. صحبت‌هایی در برخی محافل و اندیشکده‌ها به صورت غیررسمی مطرح است که به اعتقاد من در حال حاضر زود است که در مورد آینده روابط دو کشور قضاوت کرد.

قاسمی با بیان اینکه مشکلات و موانع زیاد، ریشه‌ای، عمیق و ایدئولوژیک و اساسی بین روسیه و آمریکا وجود دارد که هر دو طرف از آن به خوبی آگاهند، اظهار داشت: آرزوهایی که آمریکا از گذشته برای روسیه داشته پابرجاست و آمریکا علاقمند نیست که روسیه با این قد و قامت باشد و روس‌ها هم مسائل خود را در منطقه و اوکراین دارند. بحث ساده‌ای نیست و بهتر است که در این مورد پیش‌بینی نکنیم.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: ایران جایگاه خود را براساس منافع خود با روسیه و دیگر کشورها در پیگیری منافع ملی دارد و روابطش را بر این اساس با کشورها تنظیم خواهد کرد.

*اظهارات بی ربط درباره ایران

وی درباره اظهارات اردوغان در بحرین علیه ایران با بیان اینکه آقای اردوغان دچار احساسات خاصی بود و در احساسات خاص خود کلماتی را بیان کرد و پاسخ لازم به آن داده شد، افزود: سخنان نابجا و بی‌ربطی مطرح شد که در مورد ایران صادق نیست. ایران برای کمک به مجموعه منطقه از جمله عراق، سوریه و حتی ترکیه تلاش و همکاری داشته و نقش سازنده‌ای را ایفا کرده و اینکه عنوان کنند ایران درگیر دخالت در امور داخلی دیگر کشورها شده، حاکی از سرخوردگی‌هایی است که داشته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: برخی فکر می‌کنند با مطرح کردن نام دیگران، می‌توانند تا حدی از بار مسئولیت خودشان بکاهند. مواضع ما کاملاً شفاف است و یکی از شفاف‌ترین مواضع را داریم و از ابتدا گفته‌ایم که چرا در سوریه هستیم و اگر در عراق بوده‌ایم به درخواست چه کسی بوده است.

*هیچ ارتباطی با دولت جدید آمریکا نداریم

یکی از خبرنگاران درباره ارتباط با تیم سیاست خارجی جدید آمریکا سؤال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تأکید بر اینکه با دولت آمریکا هیچ رابطه‌ای نداریم و در گذشته هم نداشتیم، خاطرنشان کرد: مندیت و دستورالعمل ما در مذاکره هسته‌ای بود و با به ثمر نشستن موضوعات هسته‌ای، این مذاکرات به اتمام رسید و هیچ ارتباطی با دولت جدید آمریکا و مشاوران رئیس‌جمهور و دیگران نداریم.

وی افزود: نیازی هم به گفتمان مجدد در موضوع هسته‌ای نیست و آنچه که می‌تواند درباره آن بحث شود، موضوعات فنی است که کانال آن هم مشخص و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که از آن طریق پیگیری خواهیم کرد.

قاسمی به بدعهدی‌های آمریکا در برخی حوزه‌ها که مهمترین آن حوزه بانکی است، اشاره کرد و افزود: برخی به دلیل بدعهدی‌های آمریکا است و برخی هم ریشه‌های دیگری دارد و ما نهایت تلاش خودمان را داشته و خواهیم داشت که طرف مقابل بفهمد و به تفاهماتی که انجام داده تن دهد و اروپایی‌ها نیز در این خصوص تا حد زیادی با ما همنوا هستند و تلاش می‌کنند که این موانع برداشته شود.

وی گفت: باید در جهت احقاق حقوق ملت ایران تلاش خود را داشته باشیم.

*تکریم خانواده شهدای وزارت خارجه

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری گفت: در طرح سپاس و تکریم خانواده شهدا که از 22 بهمن تا 22 اسفند برگزار می‌شود، 7 اسفند یادبود شهدای وزارت خارجه است که شامل همه شهدا اعم از آنهایی که در مزارشریف، بوسنی، منا و... به فیض شهادت رسیده‌اند، می‌شود و قرار است برنامه‌ای در این زمینه برگزار شود.

*عزم ایران برای عادی سازی روابط با همسایگان و حوزه خلیج فارس

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری با بیان اینکه پیام‌های مثبتی از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس دریافت شده، اظهار داشت: در جایی که تکلیف حاکمیت روشن نیست، ممکن است سیگنال‌های متفاوتی داده شود. عزم ما برای عادی‌سازی و بهبود مناسبات با همسایگان و حوزه خلیج فارس وجود داشته و دارد و ادامه خواهد یافت.

قاسمی، سفر حسن روحانی به عمان و کویت را در همین چارچوب دانست و افزود: این سفر دیدگاه‌ها و وضعیت جدیدی را پیش روی ما گذاشت و ما به این روند ادامه خواهیم داد و امیدوارم این همکاری‌ها در طیف وسیع‌تری و به شکل مطلوبی که منافع ملی ما را تأمین کند، ادامه یابد.

*برگزاری رفراندوم در قره‌باغ نابجا و ناپسند و از نظر ایران غیرقابل قبول

این دیپلمات کشورمان برگزاری رفراندوم در جمهوری خودخوانده قره‌باغ برای تبدیل سیستم از نیمه‌ریاستی به ریاستی را اقدامی نابجا و ناپسند خواند که از نظر ایران غیرقابل قبول است و افزود: این رفتار و اقدام هیچ‌گونه کمکی را به حل و فصل بحران قره‌باغ بین آذربایجان و ارمنستان نخواهد کرد.

قاسمی ادامه داد: توصیه ما هم همین بوده که حل و فصل این بحران که نگرانی بسیار در منطقه قفقاز برای مردم و همسایگان فراهم می‌کند، تنها از طریق گفت‌وگو و نشستن اتفاق می‌افتد و هیچ‌ کدام از این اقدامات، نه مورد قبول و نه برای صلح و ثبات و امنیت در منطقه کارساز است.

*مخالفت با هرگونه تغییر در مرزها

یکی از خبرنگاران از سخنگو پرسید که آیا ایران از نظم جدیدی براساس رضایت مردم و اقوام منطقه و تغییر مرزها حمایت می‌کند، که وی با بیان اینکه مردم در هر کشوری تعیین‌کننده نوع حکومت‌شان هستند، اظهار داشت: ما با هرگونه تغییر در مرزها و جابجایی آن و تقسیم و تجزیه کشورها به شدت مخالفیم و آن را به ضرر و زیان تمامی منطقه و موجب ناامنی و بی‌ثباتی در مجموعه‌ای از کشورها می‌دانیم و با تمام توان و علیرغم اینکه برخی کشورها ممکن است از این موضوع (تغییر در مرزها) جانبداری کنند، تلاش داشتیم که مانع از این قضیه (تغییر در مرزها)‌ شویم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: حضور ما در سوریه و کمک ما در عراق و دیگر تلاش‌هایمان در منطقه در این راستا صورت گرفت و این تنها موضع ما نیست و اکثریت کشورهای منطقه هم بر این قول متفق هستند که تغییر مرزها به نفع کشورها و مردم منطقه نخواهد بود.

*سفر علی‌اف به تهران در آینده نزدیک

خبرنگاری درباره سفر الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان به ایران و روابط تهران و باکو سؤال کرد که قاسمی با بیان اینکه تاریخ این سفر نزدیک است، اظهار داشت: زمان دقیق سفر را ریاست‌جمهوری باید اعلام کند.

وی روابط ایران و آذربایجان را دیرپا و مستحکم خواند و افزود: سعی کردیم همکاری‌های اقتصادی و غیراقتصادی را گسترش دهیم. اخیراً وزیر دادگستری ایران در باکو بود و یک هیأت اقتصادی نیز به باکو سفر کرد و تلاش‌ها برای ارتقای روابط ادامه خواهد داشت و سفر رئیس‌جمهور آذربایجان می‌تواند گام بلندی را به سوی آینده بردارد و به تفاهم بیشتر در زمینه همکاری‌ها کمک کند.

*توصیه به دولت بحرین

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تبعید شیخ عیسی قاسم از بحرین به دولت منامه یادآور شد که مسائل داخلی خود را امنیتی نکند و به این سمت پیش نرود و مسائل و مشکلات داخلی‌اش را از طریق گفت‌وگو تفاهم حل کند.

به باور وی، این سیاست‌ها، راهکار خوبی برای بحرین نخواهد بود.

قاسمی ادامه داد: امیدواریم بحرین در صلح، ثبات و امنیت به سر ببرد و ما با همین دولت همکاری داشته باشیم.

وی بار دیگر به دولتمردان بحرین توصیه کرد که تصمیمات صحیحی را اتخاذ کرده و راهی را نروند که در سایر کشورها پیش از این آزموده شده و با نگاهی خردمندانه و دقیق‌تر عمل کنند.

*دیگران نمی‌توانند از دوردست به منطقه بیایند و امنیت و ثبات را برای آن بیاورند

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص پیشنهاد ظریف برای تشکیل مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای با بیان اینکه تنها راه عبور از تروریسم و افراطی‌گری و رسیدن به ثبات و امنیت، صلح و توسعه اقتصادی؛ چیزی جز همکاری، همفکری و همگامی بین کشورهای منطقه نیست، اظهار داشت: دیگران نمی‌توانند از دوردست به این منطقه بیایند و امنیت و ثبات را برای آن بیاورند و برعکس، آنچه که می‌آورند چیزی جز ظلمت و تاریکی نیست.

وی ادامه داد: ما نگاه خود را در مونیخ توسط وزیر خارجه مطرح کردیم و در سفر رئیس‌جمهور به عمان و کویت نیز این موضوع مورد بحث قرار گرفت و نگاه‌مان بیان شد و نگاه دوستان را نیز دریافت کردیم و با دیگران در منطقه در ارتباطیم و تلاش می‌کنیم به راهکارهایی که بتواند این آرمان را محقق سازد دست یابیم.

قاسمی با یادآوری این نکته که البته کار ساده‌ای نیست و دشوار است، اظهار داشت: موانع بی‌شماری را بر سر راه ما خواهند گذاشت و نمی‌توان نقش رژیم صهیونیستی و شیطنت‌های آن را نادیده گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایجاد ایران‌هراسی بیشتر برای حضور بیشتر این کشورها به لحاظ نظامی و تسلیحاتی است و بایستی با هوشیاری و دقت زیادی در این زمینه حرکت کرد.

ارسال نظر: