دولت در ناوگان حمل و نقل عمومی چوب خطش پر شد؛

مردم و شهرداری جور بی‌تفاوتی‌های دولت را می‌کشند

کدخبر: 2088366

گران شدن هر ساله نرخ کرایه های ناوگان حمل و نقل عمومی اگرچه امری طبیعی است اما رشد این افزایش ها برای کسانی که عمده ترددشان از این طریق است قدری جای نگرانی دارد، نگرانی هایی که گوشه ای از آن به بی تفاوتی دولت در تامین امکانات و اعتبارات مربوط است.

به گزارش « نسیم آنلاین » 137 آنلاین نوشت: گران شدن نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی موضوعی است که هر ساله در آستانه سال جدید نقل محافل می‌شود و مردم در انتظار تصمیم گیری‌ها در این زمینه. امسال نیز به رسم هر ساله پیشنهاد شهرداری در این زمینه با توجه به شرایط موجود به شورای شهر ارائه شد.

گمانه زنی‌های اولیه از " افزایش 43 درصدی قیمت بلیت مترو در سال96" خبر می‌داد و همین موضوع افرادی که عمده ترددشان با وسایل حمل و نقل عمومی است را نگران کرد.

در نهایت اما اعلام خبری از سوی رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران آب پاکی را روی دست همه ریخت؛ اقبال شاکری از "افزایش 15 درصدی نرخ اتوبوس و 20 درصدی مترو" خبرداد.

براساس اظهارات وی، اتوبوس‌های دوکابین (بی‌آرتی) متعلق به شهرداری است و کرایه آنها براساس میزان پیمایش محاسبه شده است کرایه این اتوبوس‌ها تا 10 کیلومتر 300 تومان، 10 تا 15 کیلومتر 400 تومان و بیش از 15 کیلومتر پیمایش 500 تومان تعیین شده است.

شاکری همچنین با اشاره به افزایش صورت گرفته در قیمت بلیط های مترو عنوان کرد: با توجه به اینکه در سال ۹۶ بلیت دو سفره مترو حذف خواهد شد اما بلیط دو سفره برای دو مسیر فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) لحاظ می‌شود.

به گفته رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران،هزینه بلیت یک طرفه فرودگاه مهرآباد ۱۰۰۰ تومان و بلیت دو سفره، ۲۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده،‌ همچنین یک سفره فرودگاه امام خمینی (ره) ۶۰۰۰ تومان و بلیت دو سفره ۱۰ هزار تومان است.

هزینه بلیت تک سفره داخل شهر تهران و حومه (کرج) نیز موضوع دیگری بود که شاکری به آن اشاره کرد و ادامه داد: هزینه این مسیر نیز ۱۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید براینکه بلیت‌های اعتباری مترو نیز بر اساس پیمایش محاسبه می‌شود، اظهار داشت: تا ۶ کیلومتر ۴۰۰ تومان، تا ۱۲ کیلومتر ۵۰۰ تومان، تا ۱۸ کیلومتر ۶۰۰ تومان و ۱۸ کیلومتر به بالا نیز ۱۰۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

اگرچه گفته می‌شود که این موضوع پس از بررسی و رأی گیری در صحن علنی شورا در نهایت با موافقت فرمانداری اجرایی می‌شود اما چند موضوع در باره چرایی الزام افزایش نرخ کرایه‌ها باید مورد توجه باشد.

نخست اینکه این افزایش کرایه‌ها همواره براساس نرخ تورم که هر ساله از سوی دولت اعلامی می‌شود،صورت می‌گیرد، با توجه به اینکه دولت نرخ تورم امسال را 8.5 اعلام کرده است اما این سؤال ایجاد می‌شود که چرا افزایش کرایه‌ها بیش از نرخ تورم است؟

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه تلاش اعضای شورا براین است که افزایش قیمت‌ها بیش از 10 تا 15 درصد نباشد گفت: قیمت تمام شده بلیت مترو برای شهرداری تهران 2300 تومان است،‌ بر اساس قانون باید این مبلغ یک سوم توسط شهرداری، یک سوم دولت و یک سوم نیز توسط مردم پرداخت شود؛ اما متاسفانه به دلیل شانه خالی کردن دولت از پرداخت این مهم مجبور هستیم در راستای نگهداشت مترو، بلیت را نیز بر اساس نرخ تورم افزایش دهیم.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه سال گذشته ۷۰۰میلیارد تومان بوده است گفت: امسال کمک شهرداری به شرکت مترو۹۲۴میلیاردتومان است، البته پیش بینی می‌شود این رقم سال آینده به ۲هزار میلیارد تومان برسد.

وی با اشاره به اینکه هزینه قیمت تمام شده مترو 2300 تومان است افزود: باید برای افزایش قیمت بلیط تصمیم گیری شود و یا اگر این کار هم انجام نشود دولت کمک کند.

دبیر با اعلام اینکه خطوط مترو در حال فرسودگی است تصریح کرد: باید تصمیماتی اتخاذ شود و برای اینکه این شرکت از ورشکستگی رهایی یابد به بخش خصوصی واگذار شود.

به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، امسال شرکت مترو تهران ماهی ۲۵میلیارد تومان بدهی داشته که با توجه به اینکه هزینه‌های تعمیر و نگهداری مترو بیشتر از درآمدهایش است و سال به سال این هزینه‌ها افزایش می‌یابد.

معاون برنامه ریزی،توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران نیز در این باره درگفت‌وگو اختصاصی با 137 آنلاین گفت: هر ساله شهرداری در قالب لایه‌ای پیشنهاد افزایش نرخ کرایه‌ها را به شورای شهر ارائه می‌دهد با وجودی که هر سفر برای هر نفر 2300 هزینه به همراه دارد اما به طور متوسط 400 تومان از مسافران دریافت می‌شود.

ناصر امانی با انتقاد از اینکه دولت هیچگاه سهم یک سوم خود را در تأمین هزینه‌های حمل و نقل عمومی مترو نمی‌پردازد تصریح کرد: اگر این افزایش کرایه‌ها صورت نگیرد سیستم قفل می‌شود، همین بی توجهی‌های دولت هزینه‌های زیادی را به شهرداری تحمیل می‌کند.

پیش از این نیز معاون شهردار اعلام کرده بود: سهم دولت در توسعه حمل و نقل عمومی غیر از 50درصد سهم دولت در توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری و 1.2 میلیارد دلاری از صندوق ذخیره ارزی هیچگاه اجرایی نشده است، همچنین بودجه ردیف دار توسعه مترو در تهران که مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 94 است، 235 میلیارد تومان بوده که تنها 60 میلیارد تومان آن از طرف دولت پرداخت شده است.

امانی به اقدامات دولت در زمینه توسعه خطوط ریلی اشاره کرد و گفت: در سال جاری نیز از 255 میلیارد تومان بودجه مصوب مجلس 50 میلیارد تومان از طریق اوراق قرضه پرداخت شده یعنی دولت در 2 سال هزینه نیم کیلومتر ساخت مترو را در تهران پرداخت کرده است.

بی توجهی دولت به پرداخت سهم خود در حفظ و ارتقا ناوگان و حمل و نقل عمومی موضوع جدیدی نیست، این مسئله پیش از این نیز بارها از سوی اعضای شورای شهر و شهرداری مورد تاکید و توجه بوده است. با این اوصاف این دولت است که باید جواب مردمی را که در ایستگاه‌های مترو با فشار سوار و پیاده می‌شوند و در طول مسیر نیز ایستاده و متراکم هستند را بدهند.

ارسال نظر: