نقدهای یک اقتصاددان به عملکرد دولت در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

عدم رضایت رهبر انقلاب از شرایط اقتصادی کشور/ انفعال در ستاد اقتصاد مقاومتی!

کدخبر: 2088377

ابوجعفری گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی نیز که مدتی است تشکیل شده همان پروژه‌هایی که در برنامه دستگاه‌های اجرایی بود را به عنوان برنامه اقتصاد مقاومتی تصویب کرده و برخی از رفتارهایی را که وزارتخانه‌ها داشته اند و شاید بتوان گفت ضد اقتصاد مقاومتی هم بوده ادامه پیدا داده است.

روح الله ابوجعفری اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص میزان توجه دولت یازدهم به اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: یکی از مسائل اصلی که در ابلاغیه سیاستهای اقتصاد مقاومتی وجود داشت، دانش بنیان بودن آن بود. دیگر مسائل هم به جهادی بودن و مردمی کردن اقتصاد اختصاص داشت.

وی افزود: در اقتصاد مقاومتی چند بعد جدی داشتیم که به نظر می‌آید در یک دو بعد آن کارهایی انجام شده ولی به طور کلی اقتصاد مقاومتی تاثیر زیادی در جهت گیری های دولت نداشته است.

ستاد اقتصاد مقاومتی برنامه‌های عادی وزارتخانه‌ها را به عنوان اقتصاد مقاومتی جا می‌زند

این اقتصاددان بیان کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی نیز که مدتی است تشکیل شده همان پروژه‌هایی که در برنامه دستگاه‌های اجرایی بود را به عنوان برنامه اقتصاد مقاومتی تصویب کرده و برخی از رفتارهایی را که وزارتخانه‌ها داشته اند و شاید بتوان گفت ضد اقتصاد مقاومتی هم بوده ادامه پیدا داده است. به طور کلی میتوان اذعان کرد ستاد اقتصاد مقاومتی منفعل بوده است.

ابوجعفری گفت: در یکی دو حوزه مثل حوزه‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، صندوق نوآوری و شکوفایی را تشکیل و به شرکتهای دانش بنیان مجوز داد. در کل می‌توان گفت با توجه به نیازهایی که در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مدنظر بود، جهت گیری رفتارهای دولت در راستای اقتصاد مقاومتی تغییر پیدا نکرده است.

وی عنوان کرد: در بخش مسائل مالی بحرانها روز به روز بیشتر می‌شود. در حوزه صادرات هم تحول خیلی جدی در اقتصاد کشور به وجود نیامد. در بحث مردمی کردن اقتصاد که یکی از اهداف جدی اقتصاد مقاومتی بود اتفاق جدی نیفتاد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: بیشتر دولت در حوزه تثبیت شرایط اقتصادی یک سری کارها را انجام داد. اما در حوزه رونق و در حوزه توسعه پایدار اقتصاد که یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی است، برنامه جدی را از سوی ندیدم که انجام شده باشد. مهم‌ترین نکته در اقتصاد کشور بحث معیشت است.

ابوجعفری گفت: معیشت ابعاد مختلفی دارد. یک خانواده و یا یک فرد که در این اقتصاد زندگی می‌کند، هم باید درآمد داشته باشد و هم متعاقب آن باید هزینه کند. مشکل اقتصاد ما در چند سال اخیر این بود که ظرفیت ایجاد شغل در کشور به واسطه رکود بسیار محدود شد.

مردم از تبعیض گله‌مندند

وی افزود: دولت توانست تورم را تا حدی به واسطه رکودی که به وجود آمد کنترل کند اما هزینه‌ها هم به نسبت افزایش پیدا کرد. نکته دومی که در صحبتهای رهبری انقلاب اسلامی هم به آن‌ها اشاره شد بحث تبعیض است. مسائلی مثل فیشهای نجومی و اختلاسها و مسائلی از این جنس که رسانه‌ای می‌شود و مردم می‌بینند و از طرف دیگر هم کسی که کارگر است کار خود را از دست می‌دهد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: کسی که کارخانه‌ای دارد ولی کارخانه‌اش تعطیل شده است وقتی یک چنین بی‌عدالتی‌هایی را می‌بیند، نسبت به وضع موجود گله‌مند می‌شود. این گله‌هایی هم که رهبری فرمودند از همین جا نشات می‌گیرد. حرفهای همین چند روز پیش رهبر معظم انقلاب نیز نشان میدهد ایشان از وضعیت اقتصادی کشور رضایت ندارند. از طرفی درآمد وجود ندارد و به جای آن افزایش هزینه وجود دارد و از طرف دیگر هم تبعیض و فساد وجود دارد و دولت در بخشهای شفافیت، ایجاد بانکهای اطلاعاتی و زمینه سازی برای تحقق عدالت کارهای جدی را انجام نداده است.

ابوجعفری تصریح کرد: مردم از این مسائل گله مندند. این چالشها چالشهای ساختاری است و تنها به این دولت هم برنمی‌گردد. اما برنامه جامع و کاملی از سوی دولت برای رفع این چالشهای نمی‌بینیم. دولت یازدهم در برنامه ششم لایحه‌ای را داده ولی می‌بینیم که این لایحه اصلا لایحه برنامه نبود.

بی‌برنامگی دولت مردم را ناراحت کرده است

وی گفت: برنامه‌هایی مثل خروج از رکود و ایجاد رونق هم نتایجی را به دنبال نداشت. در بخش مسکن اجتماعی هم ما اصلا خروجی را ندیدیم. دولت در بخش اقتصادی روی رفع تحریمها خیلی حساب باز کرده بود و به دنبال جذب سرمایه خارجی بود و در حال حاضر هم می‌بینیم که نه در بحث رفع تحریمها توفیق جدی حاصل شده نه در بحث سرمایه گذاری خارجی. حتی در تعاملات بانکی هم توفیقی حاصل نشد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: چالشها سر جای خودش ماند و گلایه مردم هم از عدم برنامه ریزی دولت برای حل این چالشهاست.

ارسال نظر: