ابتکار در نشست شورای اداری شهرستان ملایر:

برخورد سیاسی با موضوع گرد و غبار در خوزستان جای تاسف دارد/ جوسازی سیاسی به نفع محیط زیست نیست

کدخبر: 2088420

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جوسازی‌های سیاسی به نفع کشور، از جمله محیط زیست نیست و برخورد سیاسی با موضوع گرد و غبار در خوزستان که باید با درایت و برنامه ریزی حل شود، جای تاسف دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، معصومه ابتکار شامگاه دوشنبه در نشست شورای اداری شهرستان ملایر اظهار کرد: مساله زیست محیطی و آلودگی هوای خوزستان و سایر نقاط مشابه آن در دستور کار اصلی دولت است و دولت برای خوزستان اهمیت زیادی قایل است.

وی توجه دولت یازدهم به مسایل محیط زیست و ابلاغ سیاست های کلی نظام در محیط زیست توسط رهبر معظم انقلاب را جامعیت نگاه به محیط زیست دانست و افزود: همه ما در آگاه سازی، جلب مشارکت عمومی، اصلاح و وضع قوانین جدید، اجرای این قوانین وحفظ محیط زیست مسئولیت داریم.

وی با بیان اینکه دولت در اجرا و مجلس در وضع قوانین محیط زیست با هم همراه هستند، بیان کرد: در این راستا با انجام اقدامات خوب، هفت لایحه محیط زیست نیز در مجلس داریم که مهمترین آنها لایحه هوای پاک است که گرد و غبار، آلودگی هوای شهرها، آلودگی های صنعتی و لایحه تالاب ها را در برمی گیرد.

وی بر لزوم مدیریت و بازیافت زباله، فاضلاب ها، رعایت مسایل زیست محیطی در شهرها و مدیریت فعالیت های صنعتی تاکید کرد و گفت: فعالیت های صنعتی از نظر ایجاد اشتغال، تولید، ارزش افزوده و رشد اقتصادی بسیار ارزنده است، اما نه به قیمتی که با به وجود آوردن آلودگی، هزینه های جبران ناپذیری در بخش بهداشت و محیط زیست بر ما تحمیل کند.

معاون رئیس جمهوری حفاظت از محیط زیست را یک مسئولیت انسانی، شرعی و جهانی برای همه آحاد جامعه برشمرد و افزود: امروز همه ما به عنوان شهروند جهانی در حفاظت از محیط زیست مسئولیت داریم.

ابتکار با بیان اینکه کره زمین و محیط زیست به واسطه دو عامل جنگ و تخریب از سوی بشر خیره سر، خودمحور و مصرف گرا مورد تهدید جدی است، بیان کرد: روز به روز گونه های گیاهی و جانوری به عنوان ثروت های طبیعی در حال از بین رفتن است که حفاظت از این ثروت ها کار خردمندانه ای هم در سطح جهانی، هم ملی و هم شهرستانی است.

وی افزود: ما از نظر الگوی ناصحیح مصرف آب و هدر رفت آب و آلودگی آب بسیار در ایران آسیب می بینیم.

ابتکار به تولید گازهای گلخانه ای و افزایش گرمایش زمین اشاره کرد و ابراز کرد: در این راستا اصلاح الگوی مصرف انرژی در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفته و همدان در این زمینه با توسعه انرژی خورشیدی در کشور پیشگام است.

وی با بیان اینکه مردم ملایر هم می توانند در این زمینه پیشگام باشند، افزود: با توجه به اتخاذ سیاست های ملی و منطقه ای در مدیریت پسماند، باید پسماندها و زباله های شهری و روستایی را به درستی مدیریت کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه همه چیز باید به چرخه اقتصاد یا طبیعت بازگردد، گفت: نباید اجازه دهیم پسماند زباله در طبیعت باقی بماند. ابتکار نقش تشکل ها و خیریه ها را در به حداقل رساندن هدر رفت محصولات کشاورزی و غذا ارزشمند دانست و افزود: امروز هدر رفت غذا از مزرعه تا سفره یکی از گرفتاری هایی است که جهان را تکان داده است.

وی خواستار ورود جدی تشکل ها و فعالان اجتماعی در پرداختن به این حوزه ها شد و بیان کرد: در این زمینه دولت تفاهم نامه هایی با آموزش و پرورش امضا کرده که بر اساس آن تمام مدارس ایران دستورالعمل مدیریت محیط زیست را دارند.

***مشارکت مردم مولفه اصلی برای موفقیت در حفظ محیط زیست است

وی همچنین به امضای تفاهم نامه هایی با دانشگاه ها و حوزه های علمیه بانوان در خصوص مدیریت سبز اشاره کرد و افزود: در دولت یازدهم با وجود همه مشکلاتی و گرفتاری های اقتصادی، مساله محیط زیست در اولویت دولت است.

ابتکار با اشاره به وضعیت گرد و غبار در خوزستان گفت: گرد و غبار در سطح خود استان و هم از سطح منطقه دشواری هایی را برای خوزستان و نقاط دیگری مانند سیستان و بلوچستان که شرایط مشابهی دارند را به وجود می آرود.

وی توجه به مساله زیست محیطی این استان ها را نشان دهنده واقع بینی دولت دانست و گفت: دولت با اقداماتی که در سه سال و نیم گذشته در بخش های مختلف انجام داده، تغییرات مثبتی را در مسایل محیط زیست بوجود آورده است.

معاون رئیس جمهوری مولفه اصلی در موفقیت را مشارکت مردمی برشمرد و بیان کرد: دولت تدبیر و امید فضای بسیار خوبی دارد و اجازه می دهد نقدها شنیده شود، اما برخی منتقدان سوء استفاده می کنند.

ابتکار خاطرنشان کرد: دولت یازدهم معتقد به بستن فضاها نیست، بلکه معتقد هستیم که در این فضا باید همه صداها و مشکلات شنیده شود و برای آنها راه حل پیدا کنیم.

وی در عین حال حضور همه تشکل ها و نهاهای مدنی در حفظ محیط زیست را بسیار ازرشمند دانست و اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم همراه با مردم در کنار تشکل ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا برای حفظ محیط زیست و اجرای شاخص ها تلاش کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: به واسطه هم افزایی که با حمایت ویژه ائمه جمعه و جماعات، نمایندگان ملایر، فرماندار ویژه ملایر و توجه استاندار همدان به محیط زیست در این شهرستان و استان ایجاد شده، ملایر می تواند در جلب مشارکت عمومی برای حفاظت از محیط زیست و اصلاح الگوی مصرف پیشگام باشد.

ابتکار با بیان اینکه تالاب آق گل بسیار ارزشمند است، افزود: چندی پیش نامگذاری شهر جدید ملایر در دولت یازدهم به نام اسلامشهر آق گل اقدامی ارزشمند برای ماندن اسم تالاب آق گل بود که نشان دهنده توجه به میراث فرهنگی و میراث طبیعی و برقراری پیوند بین این دو به عنوان ودیعه الهی است.معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در قالب سفر یک روزه خود به استان همدان و شرکت در همایش شهر سبز پایدار، در نشست شورای اداری شهرستان ملایر حضور یافت.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: