طرح توسعه حرم امام حسین (ع) به کجا رسید؟

کار مقاوم‌سازی و لاغرسازی ۵۰ درصد از بناهای تاریخی حرم امام حسین (ع) انجام شد

کدخبر: 2088439

طرح توسعه فضای حرم امام حسین (ع) از سال گذشته توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات آغاز شده که تا به امروز ۵۰ درصد از مقاوم‌سازی و لاغرسازی بناهای تاریخی این حرم به اتمام رسیده است.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »؛ کربلا به خاطر وجود حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) یکی از شلوغ ترین شهرهای مذهبی دنیا در ماه های محرم و صفر و به ویژه عاشورا و تاسوعای حسینی به شمار می رود؛ تا جایی که طی چند سال اخیر جمعیتی بالغ بر 20 میلیون نفر از زائران سراسر دنیا در عاشورای حسینی به کربلا می روند؛ جمعیتی که قطعا حضورشان در یک شهر باعث ایجاد مشکلات و به تبع نیازمند وجود زیرساخت های خاص به خود است؛ یکی از زیرساخت های مهم و همچنین یکی از مشکلات عمده کربلا در ماه محرم و صفر کمبود فضا برای اسکان زائران است که از سال گذشته تولیت حرم امام حسین (ع) با همکاری ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور اقدام به گسترش فضای حرم امام حسین (ع) کرده اند.

پروژه گسترش طرح توسعه حرم امام حسین(ع) از سال گذشته و همزمان با ساخت صحن عقیله بنی هاشم(س) در قالب طرح جامع توسعه حرم حسینی و در زمینی به مساحت 5 هکتار و زیربنای 168 هزار مترمربع آغاز شد، در این طرح که کاربردهای مختلفی برای حرم امام حسین (ع) از جمله کاربرد زیارتی، اداری، کتابخانه و موزه در نظر گرفته شده است.

بخش های زیادی در این طرح و به صورت همزمان در حال انجام است که یکی از آنها بحث مقاوم سازی بناهای تاریخی حرم امام حسین (ع) است که تا به امروز 50 درصد بناهای تاریخی حرم مقام سازی شده است تا پروژه ترفیع ارتفاع گنبد زودتر عملیاتی شود؛ چرا که لاغرسازی و تقویت ستون‌های اطراف ضریح مطه پیش نیاز اجرای پروژه «ترفیع گنبد» است.

همچنین فاز سوم پروژه مقاوم سازی و کاهش حجم ستون ها نیز در اطراف ضریح ابراهیم مجاب آغاز شده است تا با استفاده از این پروژه مجموعه بنای تاریخی واقع در حرم امام حسین (ع) به دلیل قدمت تاریخی شان، دچار مشکل و تخریب شده اند، مقاوم سازی شوند.

نکته قابل توجه در مقاوم سازی ستون ها، استفاده از بتن مسلح ضدانفجار است تا از این طریق ستون ها و به تبع حرم مطهر امام حسین (ع) نسبت به اقدامات تروریستی نیز ایمن سازی شود.

برای اجرای عملیات مقاوم سازی و لاغرسازی ستون های حرم سیدالشهدا 5 سال کار مطالعاتی انجام شده است تا اقدامات مهندسی و عملیاتی این پروژه بدون کوچک ترین مشکلی انجام شود، کاری که با توجه به وجود خاکی نمناک و آب در زیر حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) با مشکلات بسیاری همراه است

یکی از مزیت های لاغرسازی ستون ها علاوه بر مقاوم سازی آنها، افزایش مسیر تردد زائران است، به گونه ای که با اتمام کار لاغرسازی ستون ها به ویژه دو ستون مجاور ضریح امام حسین (ع) فضای تردد زائران از یک متر و 70 سانتی متر به 4 متر افزایش پیدا می کند.

ارسال نظر: