سخنگوی کمیسیون عمران مجلس:

دولت به تعهداتش در نوسازی بافت فرسوده عمل نکرد

کدخبر: 2088564

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی موظف بودند نسبت به نوسازی ۱۰ درصد از بافت های فرسوده اقدام نمایند اما دولت به تعهدات خودش عمل نکرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در خصوص نوسازی بافت های فرسوده کشور خصوصا بافت فرسوده در شهر تهران در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: نوسازی بافت های فرسوده کشور خصوصا شهر تهران، به لحاظ تراکم جمعیتی دارای اهمیت ویژه ای است و در این زمینه مخصوصا در سالهای اخیر از طرف شهرداری یکسری امتیازات و تسهیلاتی مانند تخفیف در پروانه ساخت یا نصب انشعابات آب، برق، گاز و ... به صورت تهاتر با شرکت های خدمات رسان برای مالکان و سازندگان در نظر گرفته شده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: در سالهای گذشته در بحث نوسازی بافت های فرسوده هم از طرف دولت و هم از طرف شهرداری ها اقدامات خوبی صورت گرفت و تسهیلاتی از طرف دولت ارائه شد که درصدی از سود تسهیلات را شهرداری متقبل شد و درصدی را هم دولت تقبل کرد.

وی افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی موظف بودند نسبت به نوسازی 10 درصد از بافت های فرسوده کشور اقدام نمایند اما متاسفانه همکاری مناسبی از طرف دولت خصوصا در پرداخت تسهیلات صورت نگرفت و دولت به تعهدات خودش عمل نکرد و در این زمینه توفیقی حاصل نشد.

بدری اظهار داشت: شهرداری ها به تنهایی خودشان یکسری اقداماتی را انجام دادند منتهی در حد مطلوب نبوده که نیاز است دولت (وزارت کشور و راه و شهرسازی) عنایت ویژه ای نسبت به شهرداری در این زمینه داشته باشد.

این نماینده مجلس با اشاره به حادثه پلاسکو گفت: با توجه به حجم بافت های فرسوده کشور خصوصا تهران که مرکز و پایتخت کشور است باید یک طرح کوتاه مدت در زمینه ایمنی بافت های فرسوده خصوصا اماکنی که جنبه تجاری و اداری دارند در نظر گرفته شود تا شاهد تکرار حوادثی مشابه پلاسکو نباشیم و در برنامه بلند مدت نسبت به نوسازی اینگونه اماکن اقدام عملی صورت بگیرد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: در برنامه ششم توسعه برای نوسازی بافت های فرسوده تکالیفی برای دولت و شهرداری ها تدوین شده است و در همین زمینه و برای پیشبرد اقدامات دولت بعد نظارتی کمیسیون عمران هم بیش از گذشته خواهد بود و هر از چندگاهی در این خصوص گزارشات ماده 49 تهیه و به صحن ارائه خواهیم داد.

بدری گفت: تسهیلاتی در زمینه مشارکت در نوسازی و سرمایه گذاری در بافت های فرسوده در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است که امیدواریم دولت در بودجه های سالانه آن را ارائه کند و مجلس هم قطعا در این زمینه حمایت های لازم را انجام خواهد داد.

ارسال نظر: