سخنگوی قوه قضائیه در جمع خبرنگاران:

مرخصی مهدی هاشمی استثنایی نیست/ هنوز قرار مجرمیت متهم اصلی رشد وابسته به هلال‌احمر صادر نشده

کدخبر: 2088651

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه عنوان شده در تمدید مرخصی مهدی هاشمی رودربایستی وجود داشته است، گفت: مطلقا رو دربایستی وجود ندارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، میزان نوشت: حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در حاشیه همایش «نقش و تاثیر مرکز امور وکلا و کارشناس قوه قضائیه در حوزه وکالت» با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه عنوان شده در تمدید مرخصی مهدی هاشمی رودربایستی وجود داشته است، گفت: مطلقا رو دربایستی وجود ندارد، مرخصی مهدی هاشمی مورد استثنایی نیست و از اختیارات قاضی است که اگر استدلال فرد را پذیرفت، مرخصی را تمدید کند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره آخرین وضعیت متهم اصلی رشد وابسته به هلال احمر گفت: قرار مجرمیت این فرد هنوز صادر نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی عنوان شده که تا زمان استرداد پول‌ها زنجانی اعدام نمی شود، آیا درست است گفت: این حکم همین الان در حال اجرا است.

وی افزود: حکمی که صادر می‌شود وقتی که بخش‌های مختلف دارد بعد از قطعیت شروع به اجرا می‌شود. ممکن است اجرای بخشی از حکم زمان ببرد، در حال شناسایی اموال هستیم اعدام هم متوقف بر این امر نیست، تکرار می کنم و تاکید می کنم که اعدام متوقف بر این امر نیست، لکن بخشی از کار در حال اجرا است و اگر ذی حق ایشان نسبت به کارشناسی ها اعتراض داشته باشد باید به اعتراضات آنها رسیدگی شود.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای تصریح کرد: نکته دوم در مورد فردی است که اخیرا دستگیر شده، و ممکن است لازم باشد این دو مواجه حضوری داشته باشند، همچنین دو متهم دیگر که حکمشان نقض شده ممکن است برای تحقیقات از آنها استفاده شود، بنابراین حکم الان در مرحله اجرا است و برای استرداد اموال تلاش هایی صورت گرفته اما حکم اعدام متوقف بر این امر نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است حکم متهم ردیف اول این پرونده تغییر کند؟ گفت:نه اگر یک متهم مرتکب جرمی شود و در ارتکاب جرم تلاش بر جبران آثار آن کند، توبه کند، قانون عقل و شرع برای او تخفیفاتی قائل هستند و اگر ایشان از روز اول همکاری لازم را داشت قطعا تخفیفاتی در مورد او اعمال می‌شد ارفاقات قانون لزوما تغییر حکم اعدام او نیست، وی هر مقدار که همکاری های لازم را انجام دهد از ارفاقات بیشتری بهره می برد؛ مثلا یکی از ارقاقات این است که در زمان بازداشت انفرادی نرود، مرخصی برود یا به او ملاقات هفتگی بدهند و یا از ارفاقات گوناگون استفاده کند.

ارسال نظر: