نمایش فیلم‌های عمار در مجموعه ۱۸ هزار صندلی آرژانتین

کدخبر: 2088736

مرکز اینکا که متولی اکران آثار جشنواره عمار در آرژانتین شده است یک صندوق سینمایی است که ۱۸ هزار صندلی سینما در سراسر آرژانتین را در اختیار دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، موسسه ملی سینما و هنرهای صوتی تصویری (اختصاراً اینکا) یک مرکز غیردولتی است که زیر نظر وزارت فرهنگ آرژانتین فعالیت می کند. بر این اساس رسالت اصلی آن، تقویت، تحکیم و تنظیم تولیدات صوتی تصویری در آرژانتین و در خارج از این کشور و همچنین تسهیل دسترسی عموم به این نوع آثار است.

بر اساس این گزارش، یکی از ماموریت های اصلی این مجموعه همچنین مدیریت «صندوق توسعه سینمایی» است که به دنبال گسترش صنعت سینما در آرژانتین از طریق پرداخت وام، یارانه و فراهم کردن سایر تسهیلات قانونی برای دستیابی به این هدف است.

همچنین این مجموعه دارای یک هیئت مدیره، شامل رئیس و نایب رئیس، یک مجلس فدرال و همچنین یک انجمن مشورتی است.

گفتنی است، شورای فدرال به وسیله رئیس اینکا مدیریت می شود و شامل معاونین فرهنگی ایالت بوئنوس آیرس و فرمانداری های وابسته بوده و در سال حداقل یک مرتبه تشکیل می شود؛ بعلاوه قطعنامه های مصوب این شورا به وسیله رأی گیری انجام شده و طرح هایی که بیشترین آرا را کسب کنند، تصویب می شوند.

لازم به ذکر است، شورای مشورتی دارای 11 عضو است که توسط دولت آرژانتین منصوب می شوند؛ 5 نفر از آنها توسط مجلس فدرال پیشنهاد می شوند که شامل شخصیت های فرهنگی برجسته در مناطق مختلف این کشور هستند و بقیه آنها توسط سایر مجموعه های فرهنگی پیشنهاد شده (شامل دو کارگردان سینما، دو تهیه کننده، یک مسئول فنی و یک بازیگر با سابقه سینما) و از نماینده بخش های مختلف صنعت سینما می باشند.

در خصوص ماموریت ها و فعالیت های این صندوق سینمایی می توان به پرداخت وام و یارانه برای تهیه آثار اشاره کرد که برای این منظور فیلم مشخص شده را در دو دوره (قبل و بعد از ساخت) مورد ارزیابی قرار می دهند و بودجه تعلق گرفته را اعلام می کنند.

این مرکز تولیدات متعدد سینمایی داشته است که توانسته جوایز متعدد بسیاری را کسب کند از جمله مهمترین این آثار ترومن (2015) با 28 جایزه، مرد مرده و خوشبختی(2012) با 7 جایزه و شش تیرانداز(2010) با 12 جایزه است.

اما مهمترین ماموریت این مرکز برگزاری جشنواره های متعدد ملی و محلی و بین المللی در آرژانتین است که از جمله مهمترین جشنواره هایی که موسسه اینکا برگزار می کند می توان به جشنواره بین‌المللی مار دل پلاتا (دریای نقره‌ای) اشاره کرد که تنها جشنواره فیلم آمریکای لاتین است که موفق به دریافت عنوان «دسته A» از اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های تهیه‌کنندگان فیلم شده است.

این جشنواره در سال 1954 به منظور انعکاس فضای آرژانتین در سینمای بین‌المللی به‌وجود آمد و هرساله، بیش از 130 هزار نفر این رویداد را دنبال می‌کنند.

همچنین پیرامون وظایف بخش مطبوعاتی این مجموعه باید به تهیه و تدوین مطالب مورد نیاز مطبوعات و ارسال آنها مشاوره امور تبلیغاتی مجموعه، ایجاد ارتباط و هماهنگی های لازم با مطبوعات اشاره کرد.

بر این اساس موسسه ملی سینما و هنرهای صوتی تصویری (اینکا) در سال 2011 با همکاری وزارت برنامه ریزی فدرال آرژانتین اقدام به برگزاری مسابقه ای با موضوع سریال های داستانی با کیفیت HD کرد.

بر اساس این گزارش، شرکت کنندگان در این مسابقه فیلم هایی را تولید کردند که توسط این مجموعه در شبکه های اسپانیایی آرژانتین پخش شد و همچنین این کار در سال 2012 نیز پیگیری شد و فیلم های بیشتری به نمایش گذاشته شدند.

گفتنی است، نتیجه سرمایه گذاری های متعدد این مرکز در سالهای اخیر بهره بردن از 55 سالن ویژه در کشور آرژانتین با ظرفیت 18000 صندلی است که در این سالن ها 90 جشنواره و مسابقه برگزار کرده است.

بنابه گفته بهنام حیدری مسئول بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار اکران آثار منتخب سینمای ایران و جشنواره فیلم عمار در کشور آرژانتین حاصل همکاری بخش بین المللی جشنواره مردمی فیلم عمار با موسسه سینمایی اینکا آرژانتین است.

فیلم های سینمای ایران و بخشی از آثار برگزیده جشنواره عمار در قالب های داستانی، مستند و انیمیشن از 5 تا 7 اسفندماه در شهر «بوینس آیرس» آرژانتین است.

به گفته حیدری عنوان این رویداد سینمایی «ایرانی که ندیده اید» نام گذاری شده و آثاری که برای این منظور انتخاب شده متناسب با اشتراکات ایران و مردم کشور آرژانتین است و موضوعات درنظر گرفته شده شامل موضوعات ضداستعماری، استقلال طلبانه، صلح، ایران شناسی و موضوعات اجتماعی و مذهبی را شامل می شود.

فیلم های سینمایی «قلاده های طلا» و «یتیم خانه ایران» از ابوالقاسم طالبی، «تنهای تنهای تنها» از احسان عبدی پور به عنوان آثار سینمایی و آثار کوتاه «علمک» و «بازار محبت» با موضوع اجتماعی و مستندهای «چراغ های روشن» و «ایران شگفت انگیز است» با موضوع ایران شناسی و گردشگری و انیمیشن کوتاه «مورچه و سلیمان» قرار است در سالن های سینمایی «گامونت» و «تیپوگرافیکو» شهر «بوینس آیرس» نمایش داده شوند.

ارسال نظر: