وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد:

دبستانی‌ها را وارد آزمون‌ها و تست‌های مؤسسات علمی نکنیم

کدخبر: 2088810

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: باید از ورود هر نوع مؤسسه علمی به مدارس جلوگیری شود و دانش آموزان ابتدایی را وارد آزمون ها و تست های این مؤسسات نکنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی یک روزه معاونان آموزش ابتدایی ادارات کل آموزش و پرورش استان های کشور که در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد با اشاره به رویکرد مدرسه محوری اظهار داشت: اگر در دوره ابتدایی سرمایه گذاری کنیم و اهداف تعلیم و تربیت را در این دوره محقق کنیم، نگرانی در دوره های دیگر تحصیلی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به تأکید سند تحول بنیادین بر اهمیت دوره ابتدایی از تلاش این وزارتخانه برای اولویت دادن به برنامه های آموزش و پرورش در این دوره تحصیلی نام برد و تصریح کرد: مسئله اصلی این نیست که خواندن و نوشتن را به کودکان آموزش دهیم، بلکه هدف اصلی شکل گرفتن شخصیت انسان ها با کسب مهارت های لازم برای زندگی در جامعه است.

احمدی دانش آشتیانی دو موضوع، «تغییر نگرش» و «تأمین نیروی متخصص» را لازمه تحقق اهداف تربیتی در دوره ابتدایی دانست و افزود: در بازدیدهای سرزده ای که از مدارس داشتم، شاهد حاکمیت آموزش ها به صورت حافظه محوری بودم که البته علت آن شاید عدم فراگیری آموزش های لازم توسط معلمان بوده است.

وی تصریح کرد: امروزه در دنیا آموزش‌ها در مقطع ابتدایی به سمت تلفیقی پیش می‌رود، یعنی طرح درسی را ارائه می‌دهند که همه درس‌ها را در خود دارد، بنابراین در عین حالی که فرمول های ریاضی آموزش داده می شود، به هنر و ادبیات نیز مربوط می شود و در چنین شرایطی، مهارت ها در داخل کلاس درس همراه با خلاقیت معلم شکل می گیرد.

وزیر آموزش و پرورش ، مهم ترین مسئله در سنین کودکی را پرورش تفکر دانست و اضافه کرد: در روش های جدید تعلیم و تربیت اهداف از قبل تعریف نمی شوند، بلکه در مدرسه بستری فراهم می شود تا دانش آموزان به قدر توانایی خود مهارت ها را بیاموزند و خلاقیت خود را بروز دهند.

وی اظهارکرد: با انجام اردوهای بیرون از مدرسه، مهارت ها محقق نمی شود، البته این امر تأثیرگذار هست، اما برای تحقق مهارت ها باید موضوعات درسی، ابزار و فراگیری مهارت ها در کلاس جزو اهداف باشد.

وی خاطرنشان کرد: برای تحقق رویکرد جدید تربیتی نیاز به افراد متخصص داریم و برگزاری دوره های ضمن خدمت برای معلمان به شکل سنتی و معمول نمی تواند این هدف را محقق سازد، بلکه بهترین راهکار آن است که ارکان و معلمان مدرسه با تشکیل کارگاه های آموزشی و با تبادل نظر راه حل هایی برای آموزش مهارت ها به دانش آموزان بیابند.

احمدی دانش آشتیانی ادامه داد: باید متخصص ترین، خلاق ترین و متفکرترین معلمان برای دوره ابتدایی جذب شوند و برای معلمان کنونی نیز کارگاه های آموزشی در مدارس برگزار شود.

وی تفویض اختیار به مدارس را یکی از سیاست های مهم کنونی وزارتخانه دانست و افزود: استان ها و مناطق هم باید به مدارس تفویض اختیار کنند، سیاست ها و اعتبارات مالی را مشخص کنند و سپس برنامه ریزی را برعهده مدیران بگذارند و مدیران نیز با کمک و مشورت معلمان، مدرسه را اداره کنند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: باید از ورود هر نوع مؤسسه علمی به مدارس جلوگیری شود و دانش آموزان ابتدایی را وارد آزمون ها و تست های این مؤسسات نکنیم.

احمدی دانش آشتیانی همچنین در دیدار با اعضای هیأت رئیسه مجلس دانش آموزی که در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار داشت: در بحث های تعلیم و تربیت بیشتر بر فعالیت های دانش آموزی فراتر از آموزش صرف تأکید داریم.

وی افزود: دانش ‌آموزان باید برای زندگی در جامعه آینده تربیت شوند، بنابراین با مسئولیت پذیری در دوران تحصیل می توانند آمادگی بیشتری برای ورود به جامعه کسب کنند.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: دانش آموزان باید مهارت های لازم را کسب کنند تا بتوانند از پتانسیل ها و استعدادهای خود بیشتر بهره مند شوند.

وی فرآیند انتخاب اعضای مجلس دانش آموزی را یکی از آزاد ترین انتخابات دانست و افزود: بیش از 13میلیون دانش آموز، انتخابات شوراهای دانش آموزی را برگزار می کنند و از بین شوراهای دانش آموزی، 150 نماینده به مجلس دانش آموزی راه می یابند که از بین آنها اعضای هیأت رئیسه انتخاب می شوند که این امر یک پتانسیل و ظرفیت خوبی را برای آموزش و پرورش ایجاد می کند.

احمدی دانش آشتیانی افزود: برای برآورد میزان تأثیر برنامه های آموزش و پرورش در مدارس باید از نمایندگان مجلس دانش آموزی نظرخواهی کرد و میزان رضایت مندی آن ها را جویا شد.

وی تصریح کرد: انعکاس فعالیت ها و برنامه های آموزش و پرورش توسط شوراهای دانش آموزی می تواند ما را در تقویت موارد مثبت و حذف نقاط منفی برنامه ها کمک کند.

وزیر آموزش و پرورش یکی از ابعاد مجلس دانش آموزی را بُعد نظارتی دانست و اظهار کرد: از پتانسیل های مجلس دانش آموزی باید بیش از پیش استفاده شود و این مجلس می تواند‌ موضوعاتی را برای نظارت در دستور کار خود قرار دهد.

وی افزود: معتقدم در برخی تصمیم گیری ها، بهترین کسانی که می توانند مشاوره بدهند، دانش آموزان هستند، زیرا همه فعالیت های ما برای دانش آموزان است.

احمدی دانش آشتیانی از آمادگی خود برای پذیرش پیشنهادهای دانش آموزان خبر داد واضافه کرد: اعضای مجلس دانش آموزی باید ارتباط بیشتری با مدیران ستادی داشته باشند و نظرات خود را به آنان ارائه دهند.

وی گفت: تلاش خواهیم کرد تا مجلس دانش آموزی بیش از پیش به جامعه معرفی شود و از فعالیت های آنان نیز حمایت می کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اعضای مجلس دانش آموزی باید در مسائل مختلف به ویژه مسائلی که مربوط به جوانان می شود به ارائه نظر بپردازند تا از این طریق قدرت تجزیه و تحلیل آنها وسیع تر شود.

وی خواستار انعکاس بیشتر فعالیت های مجلس دانش آموزی در رسانه ها شد و افزود: از برگزاری جلسات با اعضای هیأت رئیسه مجلس دانش آموزی استقبال می کنم.

در این دیدار که معاون پرورشی و فرهنگی وزیر و نایب رئیس سازمان دانش آموزی نیز حضور داشتند، تبدیل دبیرستان ها به مراکز تولید علم، تلاش برای شناساندن جایگاه مجلس دانش آموزی، تشریح نظام 3-3-6 برای جامعه، توجه به امور فرهنگی حاشیه نشینان شهرها، آموزش امور قضایی به دانش آموزان و عضویت رئیس مجلس دانش آموزی در شورای معاونان وزارتخانه از جمله مطالبی بود که اعضای مجلس دانش آموزی با وزیر آموزش و پرورش مطرح کردند.

در پایان مراسم، دانش آموزان احکام خود را دریافت کردند.

ارسال نظر: