آخوندی

۵ درصد از جمعیت بد‌مسکن کشور به مسکن مهر منتقل شدند

کدخبر: 2088820

آخوندی گفت: در کشور جمعیتی در حدود ۱۹ تا ۲۰ میلیون نفر در وضعیت بد مسکنی زندگی می‌کنند. یعنی اینکه این جمعیت گسترده یا در بافت‌های فرسوده و تخریب شده میانی شهرها و یا در بافت‌های حاشیه شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش خانه‌های خالی از ۶۳۰ هزار به یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحد در سال‌های ۸۵ تا ۹۰، مساله امروز ایران را بد مسکنی و حاشیه‌نشینی عنوان کرد و گفت: مهندسان باید این دو مولفه را مدنظر قرار دهند که تاثیر نقش دولت در تزریق پول در جامعه کاهش و مفهوم شهر و شهرنشینی تغییر یافته است به همین دلیل مهندسان برای کسب و کار موفق باید تقاضای واقعی بازار را خوب بشناسند، آن زمان است که مساله آبادانی کشور به درستی حل می‌شود.

عباس آخوندی افزود: بودجه دولت در سال ۹۶، ۳۲۰ هزار میلیاردتومان است و کل رقمی که در بودجه برای فعالیت‌های عمرانی پیش‌بینی شده، ۶۰ هزار میلیارد تومان است که عموما ۵۰ درصد آن نیز تخصیص داده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: باید بپذیریم که این رقم‌ها برای توسعه ایران رقم‌های اندکی است و بنابراین اولین تغییر رخ داده که کاهش نقش دولت در تزریق پول در جامعه است را باید بپذیریم.

این سیاستگذار ارشد حوزه راه و شهرسازی تغییر دوم را که در زندگی تمامی افراد جامعه نقش مهمی ایفا می‌کند تغییر مفهوم شهر و شهرنشینی عنوان کرد و گفت: همواره تمایل داشته‌ام که با همکاران خود صادق باشم و هیچ حرف گزافه‌ای را نگویم و وعده‌ای ندهم که بیهوده باشد. بنابراین می‌خواهم به این نکته دقت داشته باشید که آینده شهرنشینی در ایران که نهایتا برای همه مهندسان ایران می‌تواند ایجاد اشتغال ایجاد کند باید با فهم درستی از سوی همگان درک شود.

آخوندی مساله عمده شهرهای‌کنونی کشور را بدمسکنی و کیفیت نازل زندگی در شهرها برشمرد و افزود: در کشور جمعیتی در حدود ۱۹ تا ۲۰ میلیون نفر در وضعیت بد مسکنی زندگی می‌کنند. یعنی اینکه این جمعیت گسترده یا در بافت‌های فرسوده و تخریب شده میانی شهرها و یا در بافت‌های حاشیه شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند. به عنوان نمونه در حاشیه شهر تهران بیش از ۵ میلیون نفر زندگی می‌کنند. در مشهد ۴۰ درصد جمیعت حاشیه‌نشین، در بندرعباس بیش از ۵۰ درصد از جمیعت شهرنشین، حاشیه نشین هستند و در بسیاری از شهرها حاشیه‌نشینی‌های بسیار گسترد‌ای داریم.

وی در طرح پرسشی با جامعه مهندسی کشور گفت: آیا فکر ‌می‌کنید حل مسائل ۱۹ میلیون نفر بدمسکن در ایران، تولید مسکن مهر، تولید انبوه مسکن است؟ اگرچه قصد ندارم راجع به مسکن مهر صحبت کنم، فقط می‌خواهم این توجه را بدهم که اصلا این تصور که یکبار دیگر چنین پروژه‌هایی در ایران شروع خواهد شد غیرممکن است و چنین پروژه‌هایی در کشور، آغاز نخواهد شد.

آخوندی با تاکید بر آنکه قصد صحبت‌های انتقادی را ندارد، افزود: واقعیت این است که از این ۱۹ میلیون نفر بدمسکن حتی ۵ درصد آنها نیز به مسکن مهر منتقل نشده‌اند. آنهایی که در بافت فرسوده بوده‌اند همچنان در بافت‌فرسوده و افرادی که ساکن بافت‌های حاشیه‌ای شهرها بوده اند، همچنان در همان بافت زندگی می‌کنند. وی ادامه داد: از سوی دیگر اتفاقی که رخ داده است این است که در سال های ۸۵ تا ۹۰ تعداد خانه‌های خالی از ۶۳۰ هزار خانه خالی به یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحد خانه خالی افزایش پیدا کرد. آیا حاصل فعالیت و عمر فعالیت حرفه‌ای ما مهندسان ساختمان باید این باشد که خانه‌هایی بسازیم که سرانجام خالی باشند؟

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر آنکه از این پس، تولید انبوه و با کیفیت نازل ساخت و ساز اساسا در کشور رخ نمی‌دهد، گفت: واقعیت این است که ما باید برویم مساله افراد بدمسکن را حل کنیم. یعنی مهندسی موفق است که بتواند مساله واقعی را حل کند و مساله واقعی نیز حل مساله ۱۹ میلیون بدمسکن است.

آخوندی ادامه داد: مساله واقعی نه مسکن مهر و نه تولید انبوه مسکن و نه تولید برج‌ها در شمال شهر تهران و ساخت برج‌ در منطقه ۲۲ تهران است، بلکه، مساله واقعی ساختمان، حل زندگی مردمی است که در وضعیت بدمسکنی به سرمی‌برند.

وزیر راه و شهرسازی طرح این نکات را آینده کسب و کار مهندسی در ایران عنوان کرد و گفت: برای مهندسان ساختمان از جهت بازار کسب و کار بسیار مهم است که بازار کسب و کار کجاها است و در کجاهاست که می‌توان درآمدزایی کرد؟

وی با اشاره به اینکه کمتر مهندسی در کشور وجود دارد که با بدمسکن‌ها زندگی کرده و سعی کند تا مساله آنها را حل کند، افزود: معمولا همه علاقمند هستند که دولت یکسری پروژه‌های بزرگ تعریف کند و در آن پروژه‌های بزرگ نیز مهندسان به کار گرفته شوند که با توجه به شرایط اقتصادی دنیا و ایران چنین اتفاقی در آینده ایران اساسا، رخ نخواهد نداد.

آخوندی تاکید کرد: اتفاقی در ایران در حال رخ دادن است و شرایطی ایجاد شده که باید یک وضعیت روشنی در اختیار مهندسان باشد. علامتی که تاکنون به مهندسان داده شده علامت خوبی نبوده و این بوده که همه منتظر باشید که دولت قرار است پروژه‌های بزرگی تعریف کند. من به شما عرض می‌کنم که بروید و ببینید که در بازار تقاضا چیست؟ تقاضای واقعی بازار را خوب بشناسید. اگر شما تقاضای واقعی بازار را خوب بشناسید آن زمان است که می‌توانید هم مساله خود، هم مساله ایران و هم مساله آبادانی کشور را به درستی حل کنید.

وی ادامه داد: مگر سایر نقاط جهان همچون اروپا، ژاپن و سایر کشورها که این همه مهندس تربیت می‌کنند آیا دولت برای آنها پروژه تعریف می‌کند؟ به عنوان نمونه، مگر چقدر تولید انبوه مسکن در کشور انگلستان انجام می‌شود؟ ولی اتفاقا شاهد هستیم که در آن کشورها برای مهندسان کار وجود دارد و کار، کار واقعی است. مهندسان می‌روند و مسائل واقعی شهروندان خود را حل می‌کنند.

آخوندی با عرض تبریک مجدد به مناسبت فرا رسیدن روز مهندس، گفت: تاکید می‌کنم که ما مهندسان که قدرت حل مسائل را داریم مسائل ایران را به طور واقعی شناسایی کنیم. شما به ما در دولت کمک کنید و متقابلا ما به شما در شناخت وضعیت عمومی بازار کسب و کار مهندسی در ایران کمک خواهیم کرد تا بتوانیم یکسری از مسائل مهندسی را در کشور حل کنیم و شاهد ارتقای کیفیت زندگی مردم و خود باشیم.

ارسال نظر: