معاون اول رئیس‌جمهور:

برنامه‌ریزی برای توسعه باید مبتنی بر میزان منابع، ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها باشد

کدخبر: 2088879

جهانگیری با بیان اینکه استان اصفهان همانند هر استان دیگری از ظرفیت های متعدد برای توسعه برخوردار است و در عین حال با موانعی نیز مواجه است گفت: مهم این است که برنامه ریزان توسعه با توجه به ظرفیت ها و محدودیت ها جهت گیری های لازم را مشخص کنند و برنامه ریزی برای توسعه باید مبتنی بر میزان منابع، ظرفیت ها و محدودیت ها باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه استان اصفهان همانند هر استان دیگری از ظرفیت های متعدد برای توسعه برخوردار است و در عین حال با موانعی نیز مواجه است، گفت: مهم این است که برنامه ریزان توسعه با توجه به ظرفیت ها و محدودیت ها جهت گیری های لازم را مشخص کنند و برنامه ریزی برای توسعه باید مبتنی بر میزان منابع، ظرفیت ها و محدودیت ها باشد.

اسحاق جهانگیری ظهر امروز (پنجشنبه) در سومین همایش دوسالانه بنیاد مطالعات و پیشرفت نصف جهان اظهار داشت در ملاقات اخیر جمع محدودی از اعضای دولت با مقام معظم رهبری، مهمترین مسائل کشور مورد بررسی قرار گرفت و یکی از محورهای مورد بحث در این دیدار این بود که کشور برای توسعه با مشکلات بزرگ و پیچیده ای روبرو است و امروز ابر چالش هایی در پیش روی نظام قرار گرفته که برای حل این چالش ها نیازمند برنامه ریزی دقیق هستیم.

وی بیکاری را یکی از ابر چالش های کشور برشمرد و افزود: در دوره ای حدود 20 میلیون دانش آموز در کشور وجود داشت و امروز تعداد دانش آموزان حدود 13 میلیون است و این تراکم جمعیت به مقطع دانشگاه و کنکور رسیده است و در حال حاضر بیش از 4 میلیون دانشجو در حال تحصیل هستند و این یعنی سالانه 1 میلیون نفر فارغ التحصیل دوره کارشناسی در کشور خواهیم داشت که این افراد متقاضی ورود به بازار کار هستند.

جهانگیری با اشاره به اینکه ظرفیت اقتصاد ایران برای اشتغال زایی ظرفیتی محدود است، گفت: در بهترین دوران اقتصادی کشور، سالانه حدود 600 هزار شغل ایجاد شده است و از سال 84 تا 91 که بدترین سالهای اشتغالزایی بوده است، تقریبا میزان شغل خالص ایجاد شده جدید برابر با صفر بوده است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در دو سال اخیر با موج جدیدی از متقاضیان شغل روبرو شده ایم تصریح کرد: در سال 94 و 95 هر سال حدود 1 میلیون و 200 هزار متقاضی شغل اضافه شده و حدود 3 میلیون نفر هم بیکار از گذشته در کشور وجود دارد که اگر بتوانیم با مدیریت صحیح همه ظرفیت های کشور را به کار گیریم در بهترین شرایط سالانه حدود 600 الی 700 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد که این یعنی حدود 500 تا 600 هزار نفر به میزان بیکاران اضافه می شود.

وی اصلی ترین راه اشتغالزایی را افزایش تولید و سرمایه گذاری دانست و با تاکید بر اینکه باید راهی پیدا شود که میزان تولید و سرمایه گذاری در کشور افزایش پیدا کند خاطر نشان کرد: متاسفانه در سالهای گذشته روند رو به رشد تولید و سرمایه گذاری، سیر نزولی در پیش گرفته که در آینده درباره دلایل این رخداد توضیحاتی خواهم داد.

جهانگیری در ادامه با یادآوری اینکه برای سرمایه گذاری در کشور منابع مشخصی وجود دارد گفت: نظام بانکی، بودجه دولت ،‌آورده بخش خصوصی و منابع خارجی ظرفیت هایی هستند که باید برای سرمایه گذاری مورد استفاده قرار گیرند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه نظام بانکی شرایط بسیار دشواری دارد، به مشکلات ناشی از فعالیت برخی موسسات اعتباری غیرمجاز اشاره و خاطر نشان کرد: در این گونه موارد که مردم سپرده های خود را در این موسسات گذاشته اند، وقتی مشکلی پیش می آید همه انتظار دارند که دولت کاری کند و یا در مواردی که یک واحد صنعتی بخش خصوصی دچار مشکل می شود همه می گویند چرا دولت ورود نمی کند و حقوق کارگران این واحدها را نمی پردازد.

وی افزود: وقتی که این واحد صنعتی سود میلیاردی از این واحد کسب می کرده کسی به او اعتراضی نداشته و حالا که این واحد و کارگران را رها کرده است انتظار دارند دولت حقوق کارگران را پرداخت کند و لی به این موضوع توجه نمی شود که بودجه دولت محدودیت دارد. البته دولت نمی تواند نسبت به این مسائل بی تفاوت باشد و برای عبور از اینگونه بحران ها به واحد های صنعتی کمک می کند.

جهانگیری پس از اشاره به برخی مشکلات نظام بانکی ، به محدودیت بودجه دولت اشاره کرد و اظهار داشت: بودجه عمرانی دولت میزان ناچیزی است و بخش اعظمی از بودجه جاری نیز صرف پرداخت حقوق کارکنان می شود. متاسفانه کسانی که بازنشست می شوند هم از دولت خارج نمی شوند و امروز صد در صد حقوق صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح و 75 درصد حقوق اعضای صندوق بازنشستگی کشوری نیز توسط دولت پرداخت می شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به هجمه ها و موانعی که برای حضور و استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود دارد، تصریح کرد: عده ای دائما بخش خصوصی را متهم به رانت خواری و فساد می کنند البته ما برای برخورد با رانت خواری و فساد اهتمام جدی داریم اما باید شرایط فعالیت برای بخش خصوصی واقعی که افرادی تحصیلکرده و فهیم هستند مهیا شود.

وی در ادامه سخنان خود لازمه جذب منابع خارجی را تعامل و رابطه مناسب با کشورهای خارجی ارزیابی کرد و گفت: اقتصاد ایران در جایگاه هجدهم جهانی قرار دارد و اگر می خواهیم از منابع خارجی استفاده کنیم باید این منابع را از کشورهایی جذب کنیم که در جایگاه بالاتر از ایران قرار دارند.

جهانگیری مسائل زیست محیطی را نیز از دیگر ابر چالش های کشور دانست و اظهار داشت: مشکلات زیست محیطی پایتخت، کلان شهرها و استان هایی نظیر خوزستان و ایلام هر کدام به نوعی تبدیل به چالش شده است و این در حالی است که کمبود منابع آب در کشور نیز با این مشکلات گره خورده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به نگرانی چندی پیش دولت در خصوص تامین آب شرب برای تعداد زیادی از شهر های کشور در ایام تابستان، گفت: شرایط به گونه ای بود که باید برای تامین آب شرب حدود 100 شهر در ایام تابستان جیره بندی می کردیم که خوشبختانه با لطف خدا و بارش های اخیر، این مشکلات تا حد زیادی برطرف شده است اما همچنان مسئله کمبود آب بعنوان یکی از مهمترین چالش های پیش روی کشور است.

وی ادامه داد: در مواجهه با این گونه چالش ها دو نوع برخورد وجود دارد که هم می توانیم این مشکلات را به عوامل اختلاف و عدم هماهنگی تبدیل کنیم و هم می توانیم با انسجام ملی، هماهنگی و همدلی کشور را از این چالش ها عبور دهیم البته دولت تدبیر و امید مسیر دوم را انتخاب کرده است و معتقد هستیم که حل این چالش ها با محوریت مقام معظم رهبری و با همدلی قوای سه گانه و مشارکت نخبگان کشور می توانیم از این بحران ها و مشکلات عبور کنیم.

جهانگیری تصریح کرد: ظرفیت جمهوری اسلامی ایران در حدی است که می تواند از بزرگترین چالش ها عبور کند. جوانان ایرانی سرمایه های بزرگی هستند و اخیراً در گزارش معاون علمی و فناوری رییس جمهور اعلام شد که تعداد زیادی از جوانان زیر 30 سال با سرمایه ای اندک شرکت های دانش بنیانی را راه اندازی کرده اند که هم اکنون این شرکت ها متقاضیانی از بخش خصوصی دارند که حاضرند رقم های میلیاردی برای آن بپردازند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به حجم منابع طبیعی عظیم کشور، گفت: در سال 92 که دولت تدبیر و امید کار خود را آغاز کرد میزان برداشت قطر از میادین مشترک دو برابر میزان برداشت ایران بود و در ابتدای سال 94 نیز میزان برداشت با قطر برابر بود و خوشبختانه با برنامه ریزی های دولت تدبیر و امید میزان برداشت ایران تا پایان سال بیش از قطر خواهد بود.

وی افزود: در میادین نفتی غرب کارون که با کشور عراق مشترک هستیم میزان برداشت 80 هزار بشکه در روز بود که با سیاست گذاری دولت تدبیر و امید این میزان امروز به 240 هزار بشکه در روز رسیده است.

جهانگیری تصریح کرد: باید قدردان حمایت های مقام معظم رهبری و تلاش نیروهای مسلح باشیم که کشور در این منطقه ناامن، از نعمت امنیت برخوردار است و به کانون توسعه تبدیل شده است.

معاون اول رییس جمهور هدف اصلی طراحی قدرت های بزرگ برای ناامن سازی منطقه ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران بود ولی خوشبختانه ایران امروز از امنیت خوبی برخوردار است و خودشان می دانند که همکاری و مشارکت ایران کلید حل مسائل منطقه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان اصفهان در تمامی تحولات بزرگ کشور نقش کلیدی و محوری داشته است، گفت: دانشمندان و نخبگان اصفهان باید کمک کنند تا کشور بتواند از چالش های پیش رو عبور کند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید موانع و مشکلات استان اصفهان حل و فصل شود، یکی از مشکلات اصلی این استان را مسائل زیست محیطی عنوان کرد و افزود: توسعه استان اصفهان در گرو این است که دغدغه های زیست محیطی در این استان وجود نداشته باشد و گزارش ها نشان می دهد که اصفهان در برخورداری از تعداد روزهای هوای سالم از دیگر کلان شهرها پیشتاز بوده و این به دلیل برنامه ریزی و اقداماتی است که دولت در این استان انجام داده و اقداماتی همچون توزیع بنزین استاندارد، ساماندهی سوخت مصرفی واحدهای صنعتی و ساماندهی حمل و نقل شهری را انجام داده است.

معاون اول رییس جمهور همچنین به مشکل محدودیت منابع آب در استان اصفهان نیز اشاره و خاطر نشان کرد: چند جلسه در شورای عالی آب در خصوص مشکلات استان اصفهان بحث و بررسی شد و تصمیماتی نیز اتخاذ گردید که دولت مصمم است همه این مصوبات را به صورت کامل اجرا کند.

وی با یادآوری اینکه همه کشورهای نفت خیز در شوک قیمت نفتی با مشکل مواجه شدند و حتی عربستان برای اداره کشور ناچار شد 100 میلیارد دلار از ذخایر خود برداشت کند اما ایران برای اداره کشور از ذخایر استفاده نکرد و البته اجرای برخی طرح ها با کندی مواجه شد که امیدوارم با استفاده از راهکارهای مختلف بتوانیم این تاخیر را جبران کنیم.

جهانگیری با اشاره به درخواست برخی استان ها برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، گفت: نظر رهبر معظم انقلاب این است که منابع این صندوق باید برای روزهای خاص نگهداری شود و دولت هم فقط در موارد استثنایی مانند مهار آب های مرزی با مجوز ایشان از این منابع استفاده کرده است.

معاون اول رییس جمهور همچنین با انتقاد از کسانی که دائما بر وجود رکود تاکید دارند، گفت: اینکه برخی واحدهای صنعتی هنوز مشکل دارند یک واقعیت است اما چگونه می شود که به رشد مثبت اقتصادی 7 درصد رسیده باشیم اما همچنان در رکود باشیم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در ابتدای سال به من بعنوان فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی دستور دادند که برای راه اندازی 7500 واحد صنعتی که با مشکل مواجه بودند برنامه ریزی کنیم و امروز براساس گزارش ها تا کنون 22 هزار واحد صنعتی از این محل تسهیلات دریافت کرده اند.

جهانگیری افزود: معتقد هستم کارهای فراوانی در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل انجام شده و دستاوردها بسیار بزرگ است که انشااله در روزهای آینده گزارشی از اقدامات صورت گرفته ارائه خواهیم کرد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه استان اصفهان باید برای توسعه به سمت شرکت های دانش بنیان سوق پیدا کند، گفت: دولت برنامه ریزی خوبی برای توسعه اصفهان انجام داده و با ظرفیت دانشگاهی و توانمندی بخش خصوصی باید جهت گیری این استان را به سمت گردشگری و اقتصاد دانش بنیان معطوف کنیم.

وی همچنین با اشاره به درخواست مسئولین استان اصفهان مبنی بر توسعه فرودگاه گفت: کمترین تردیدی در دولت برای توسعه فرودگاه اصفهان وجود ندارد و با طرف خارجی برای اجرای این طرح مذاکره شده است.

در این مراسبم استاندار اصفهان نیز گزارشی از بنیاد مطالعات و پیشرفت نصف جهان ارائه کرد و به تشریح اقدامات انجام شده توسط این بنیاد پرداخت.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: