نامه سرگشاده سهامداران پارس خودرو خطاب به رئیس سازمان بورس:

آقای شاپور محمدی! این همه عجله برای مفت‌فروشی پارس‌خودرو برای چیست؟/ آیا سهامداران باید بخاطر کمبود وقت برای افزایش سرمایه شرکت تاوان بدهند؟

تالار بورس در روز عرضه سهام هلدینگ خلیج فارس

آیا ما سهامداران خرد باید، به جای شرکت، که بخاطر کمبود وقت برای ثبت افزایش سرمایه تا پایان سال، واینکه شامل مالیات از تجدید ارزیابی نشود; ضرر وتاوان بدهیم؟

به گزارش «نسیم آنلاین»، جمعی از سهامداران پارس خودرو در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان بورس نوشتند:

ریاست محترم سازمان بورس و اوراق بهادار

جناب آقای شاپور محمدی

سلام علیکم

ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا (س)، همچنین با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما و همکارانتان و ضمن تشکر از زحمات و تلاش های بی شائبه جنابعالی در جهت ارتقاء و شفاف سازی هر چه بیشتر بازار سرمایه، نکات مهمی را در خصوص تخلفاتی که اخیرا در حال رخ دادن در بعضی از سهم ها، همچون  حق تقدم پارس خودرو با نماد خپارسح  است، جهت اطلاع جنابعالی به استحضار می رساند، امید وافر داریم که در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد تا حق سهامداران پایمال نگردد.

همانطور که مستحضرید حق تقدم خپارس بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ 1395/09/07 با توجه به افزایش سرمایهُ شرکت از مبلغ 6,774,000 میلیون ریال به ‌مبلغ 22,720,426 میلیون ریال ( از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ 11,781,226 میلیون ریال، از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مبلغ 4,165,200 میلیون ریال ) ، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از تاریخ 1395/09/16 لغایت تاریخ 1395/11/15   تعیین شده  بود که طبق پیام ناظر از روز 1395/9/28معاملات سهم آغاز گردید که از فرصت 60 روزه، تنها 48 روز سهم قابل معامله بود و تمدید هم نشد. (براساس مفاد ماده 166 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و ماده 9 دستور العمل مراحل زمانی افزایش سرمایه ی شرکت های ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار ) 

ماده 166 : در خریدسهام جدید صاحبان سهام شرکت به نسبت سهامی که مالکند حق تقدم دارند و این حق قابل نقل و انتقال است مهلتی که طی آن سهامداران می توانند حق تقدم مذکور را اعمال کنند کمتر از شصت روز نخواهد بود. این مهلت از روزی که برای پذیره نویسی تعیین می گردد شروع می شود.

ماده 9: شرکت موظف است آگهی پذیره نویسی حق تقدم را پس از تایید سازمان بلافاصله در روزنامه یا روزنامه های کثیرالانتشار شرکت که آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر می گردد به چاپ برساند. زمان پذیره نویسی حق تقدم، از تاریخ انتشار آگهی پذیره نویسی حق تقدم آغاز می شود و مدت آن 60 روز خواهد بود.

تبصره 1: مهلت پذیره نویسی حق تقدم در صورت ارائه دلایل موجه و مورد قبول سازمان، فقط یکبار و حداکثر تا 30 روز قابل تمدید است.

پس از پایان دوره پذیره‌نویسی و در صورت وجود حق‌تقدم‌ استفاده نشده، شرکت‌ها باید به استناد  مفاد ماده 172 و 173 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و همچنین  ماده 11، 12 و 13 دستور العمل مراحل زمانی افزایش سرمایه ی شرکت های ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به عرضه حق تقدم استفاده نشده کنند و بدین منظور ملزم به انتشار اعلامیه پذیره‌‌‌نویسی هستند که، بعد از گذشت 15 روز از اتمام مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام پارس خودرو، در اعلامیه پذیره نویسی عمومی، مهلت پذیره نویسی عمومی برای فروش حق تقدم های استفاده نشده این سهم از تاریخ 1395/12/01 لغایت تاریخ  1395/12/15تعیین گردید.

در پایان روز کاری 3 اسفند 95، اطلاعیه عرضه حق تقدم شرکت پارس خودرو به صورت عمده (غیر مدیریتی) توسط سازمان بورس صادر گردید که شگفتی همگان را در پی داشت. در این اطلاعیه قیمت بلوکی پایه سهم را 10 ریال اعلام، و تاریخ عرضه را 9/12/1395 اعلام کرده اند که هنوز 6 روز به پایان حداقل 15 روز  مهلت پذیره نویسی عمومی باقی مانده است.

حال با توجه به موارد اعلام شده فوق چندین سوال مهم از سوی سهامداران در ذیل مطرح شده است :

الف: چرا مدت زمان حداقل 60 روزه  مهلت قانونی بصورت بهینه استفاده نشده است و صرفا بدلیل دیر باز شدن سهم این مدت به 48 روز کاهش یافته است؟

با توجه به اینکه قانون گذار مدت زمان پذیره نویسی عمومی را حداقل 15 و حداکثر 30 روز و حتی برای یک دوره 30 روزه دیگر نیز قابل تمدید می داند، چه عجله ای در فروش این حق تقدم های استفاده نشده، و آن هم در سریعترین زمان ممکن، یعنی نهمین روز عرضه، و با قیمت بسیار نازل بوده است؟ در حالی که که اکثر حق تقدم های استفاده نشده، مربوط به سهامداران خرد بوده  که این امر باعث ضرر و زیان سنگین آنان  خواهد شد.

همانطور که شما و همگان مستحضرید و دولت نیز بارها اعلام کرده و در خبرها نیز اعلام شده است، قرار است طی روز های آینده (روز آن دقیقا مشخص نشده)، شرکت سیتروئن فرانسه برای بدست آوردن 50 درصد سهم سایپا کاشان، با شرکت سایپا عقد قرار داد نموده، و این خبر می تواند با توجه به شراکت پارس خودرو با این شرکت، و مالک 50 درصد دیگر سایپا کاشان، به شدت بر روی سهام پارس خودرو تاثیر گذار باشد. حال با توجه به نزدیک بودن این زمان چرا این همه عجله برای فروش سهام حق تقدم خپارس در نازلترین قیمت می باشد؟

در روز 11/12/1395 مجمع فوق العاده شرکت تولید خودرو سایپا کاشان که پارس خودرو مالک 50 درصدی آن می باشد، برگزار خواهد شد. طبق بند 2 دستور جلسه مجمع ( تغییر نوع شرکت و تصمیم گیری در خصوص تغییر شخصیت حقوقی و تبدیل شرکت از سهامی عام به سهامی خاص )، یکی از موارد مهم دستور جلسه خواهد بود و مورد بررسی قرار می گیرد و تصمیمات اتخاذه می تواند با توجه به حضور شرکت سیتروئن فرانسه برای قرار گرفتن در ترکیب مالکیت سایپا کاشان،  برروی سهم پارس خودرو اثر گذار باشد و اکنون سوال این است که چرا این همه عجله برای فروش حق، با نازلترین قیمت قرار است صورت گیرد؟

: آیا بنظر شما این همه عجله و حتی تخلف در زمان عرضه بلوکی بدون آنکه زمان قانونی آن طی شود، باعث، ایجاد شائبه در ذهن سهامداران و از بین رفتن اعتماد بازار نخواهد شد؟

: آیا ما سهامداران خرد باید، به جای شرکت، که بخاطر کمبود وقت برای ثبت افزایش سرمایه تا پایان سال،  واینکه شامل  مالیات از تجدید ارزیابی  نشود; ضرر وتاوان بدهیم؟

: در معاملات بلوکی ابتدا سهم ها ارزش گذاری می شوند و بر اساس ارزش آن برای معامله بلوکی، قیمت پایه محاسبه می گردد. در حالی که قرار است 17 درصد شرکت یکجا و بصورت بلوکی معامله گردد. سوال اینجاست که بر چه اساسی قیمت پایه 10 ریال گذاشته شده؟ در صورتی که اگر شخص حقیقی یا حقوقی  بخواهد سهم پارس خودرو را به این تعداد بخرد قطعا قیمت سهم پارس خودرو رشد بالایی را خواهد داشت و این حرف که قیمت فعلی سهم زیر 100 تومان می باشد بهانه ای بیش نخواهد بود.

جناب آقای محمدی:

در پایان ما سهامداران با توجه به موارد گفته شده فوق، در جهت احقاق حق از شما به عنوان ریاست سازمان بورس موارد زیر را خواستاریم:

لغو مجوز غیر قانونی معامله بلوکی 9/12/1395، با توجه به زمان زیاد باقیمانده پذیره نویسی عمومی

شفاف سازی در خصوص آخرین وضعیت زمان عقد قرار داد شرکت سیتروئن و مالکیت 50 درصدی سهم سایپا کاشان به دلیل اثر گذاری بر روی قیمت سهام مربوطه

استفاده قانونی از مهلت مقرر حداکثر 30 روزهو حتی تمدید 30 روزه مجدد آن تا تعیین تکلیف قرار داد سیتروئن و همچنین با توجه به تعداد زیاد سهام حق تقدم استفاده نشده سهامداران خرد

ارزش گذاری صحیح قیمت پایه معامله بلوکی و موکول کردن آن، به روزهای پایانی مورد اشاره در بند 3 (فوق) در صورت انجام معامله بلوکی

با تشکر : جمع کثیری از سهامداران حقیقی پارس خودرو

 

*** گفتنی است، سهامداران پارس خودرو قرار بود قبل از ظهر امروز مقابل سازمان بورس تجمع اعتراضی برگزار کنند.

ارسال نظر

گزارش «نسیم آنلاین»: ملت ایران منتظر عذرخواهی دولت روحانی و شخص زنگنه است!

صادرات گازِ مجانی به ترکیه فراموش شد!

دولت بدون تفنگ تحقیر و سرانجام تسلیم خواهد شد/ ما به اصرار دولت‌ها وارد سازندگی شدیم

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن تاکید بر اینکه یک دولت بدون تفنگ، توسط دشمنان تحقیر و سرانجام تسلیم خواهد شد،گفت: سپاه فعالیت اقتصادی و انتفاعی نمی‌کند، فعالیت‌های ما در عرصه محرومیت زدایی، سازندگی و خنثی سازی راهبردهای دشمن برای فشار اقتصادی به کشور است.

ممنوعیت سفر، آمریکا را امن‌تر نمی‌کند/ تنش‌زایی آمریکا در سوریه به نفع داعش است

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در توئیتر خود به رفع توقیف ممنوعیت مهاجرتی ترامپ و تنش‌زایی جدید آمریکا در سوریه واکنش نشان داد.

القاعده انتقام شکست را از ساکنان و مناطق غیر نظامی در دمشق می‌گیرد

یک منبع محلی در دمشق در گفتگو با خبرنگار «نسیم آنلاین» با اشاره به عدم موفقیت القاعده در عملیات روز گذشته این تشکیلات در ریف دمشق گفت: تشکیلات تروریستی القاعده بعد از شکست در عملیات مشترک روز گذشته با صهیونیست‌ها با هدف گرفتن انتقام، غیرنظامیان و مناطق مسکونی در دمشق را با عملیات خمپاره‌ای مورد هدف قرار داد که طی آن شماری شهید و مجروح شدند.

مهم‌ترین مطالب سرویس

دستاورد اقتصادی دولت حسن روحانی به باد رفت
نرخ تورم دو رقمی شد/ بانک مرکزی: نرخ تورم به ۱۰.۲ درصد رسید
گران‌فروشی عجیب نخستین خودروی پسابرجامی با هماهنگی مدیران ایران خودرو
ایران خودرو پژو ۲۰۰۸ را ۳۰ میلیون بیشتر از قیمت جهانی به مردم می‌فروشد!
انتقاد رئیس هیات مدیره بانک شهر از راه‌اندازی شایعات درباره شبکه بانکی
نهادهای مسئول با عاملان راه اندازی شایعات و اخبار بی اساس در خصوص شبکه بانکی برخورد کنند
رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در گفتگو با «نسیم آنلاین»:
برنامه رساندن سهم ایران از کشتیرانی در دریای خزر به ۵۰ درصد محقق نشد!
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین