رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در اندیشکده بروکینگز:

ایران راهبرد سلب دسترسی منطقه‌ای را با تمرکز روی تنگه هرمز دنبال می‌کند

کدخبر: 2089122

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در نشست اندیشکده بروکینگز مدعی شد ایران راهبرد سلب دسترسی منطقه‌ای را با تمرکز روی تنگه هرمز دنبال می کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: ژنرال جوزف دانفورد در جلسه پرسش و پاسخ در «مرکز امنیت و اطلاعات قرن 21» در اندیشکده بروکینگز آمریکا به پرسش های مایک اوهاینلن مجری این جلسه و حاضرین پاسخ داد.

مجری گفت: یکی از چیزهایی که من به عنوان یک تحلیل گر تلاش می کنم متوجه اش شوم دسته بندی شما از تهدیدها است یعنی چارچوب « 1+4» فکر می کنم بسیاری از حاضران در این جلسه بدون تردید درباره این چارچوب و دسته بندی اطلاع دارند.این دسته بندی خیلی ساده و صریح است.چهار کشور اصلی هستند که ما باید نگران شان باشیم، روسیه، چین، کره شمالی و ایران.همچنین یک تهدید فراملی وجود دارد که ترکیبی از دولت اسلامی عراق و شام (گروه تروریستی داعش)، القاعده و سلفی گری و هر عبارت دیگری است که بخواهید بکار گیرید. من از آقای دانفورد می خواهم که خیلی سریع اوضاع جهان را برای ما مرور کنند.شما اخیرا در آذربایجان بوده اید و با رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه دیدار داشتید.شما بیش از یکسال و نیم است که با این مشکلات « چهار بعلاوه یک» دست و پنجه نرم می کنید.می خواهم اندکی توصیف کنید که این تهدید چهار بعلاوه ی یک چه تحولاتی داشته است و نظر شما درباره این تهدیدات چیست؟

ژنرال جوزف دانفورد گفت: سال گذشته وقتی ما تلاش می کردیم مشخص کنیم اولویت های ما چه خواهند بود، و وقتی تلاش می کردیم مخاطرات پیش رو را بررسی کنیم تا به اهداف خود در عرصه امنیت ملی برسیم، چهار کشوری را که شما صحبت کردید بررسی کردیم، یعنی روسیه، چین، ایران و کره شمالی و نیز افراط گری خشن.

بسیار اهمیت دارد که بگویم ما به این مسئله به دید «ابزاری برای پیش بینی» نگاه نکردیم ، منظور ما این نبود که تلویحا بگوئیم می خواهیم با این کشورها بجنگیم.

قطعا ما مشغول نبرد با افراط گری خشن هستیم اما چیزی که ما اعتقاد داشتیم این بود که اگر ما نیروی مشترک را آماده کردیم تا با یک تهدید و یا ترکیبی از این چالش ها روبرو شویم، توانایی و ظرفیت کافی برای روبرو شدن با این چالش ها را داریم اما چیزی که مطرح بود این بود که غیرمنتظره ها چه می شوند؟ چیزی که من پس از 40 سال خدمت می گویم این است که ما تا چه حد در پیش بینی آینده ناتوان هستیم.

پس چیزی که من می گویم این است که آنچه که ما در آینده با آن روبرو خواهیم بود احتمالا یکی از این «1+4» تهدیدها نخواهند بود.

وقتی که به توانایی های این «1+4» نگاه می کنید و به خصوص به افراط گری خشن نگاه می کنید طیف کاملی از چالش های پیش رو را می بینید.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا افزود: چیزی که من به افرادم می گویم این است که اگر ما معیاری را برای این دسته بندی چهار بعلاوه ی یک تعیین می کنیم، شما باید فرض کنید که هرچند ما این دسته بندی را انجام داده ایم اما باید از توانایی و انعطاف پذیری ذاتی برای روبرو شدن با غیرمنتظره ها برخوردار باشیم.پس به نظر من تصریح کردن این مسئله اهمیت بسیار زیادی دارد.

وقتی که ما به روسیه نگاه می کنیم می بینیم که روسیه مشغول نوسازی منابع هسته ای ، طیف کاملی از توانایی های دریایی خود ، توانایی های مدرن و متعارف ، توانایی های سایبری ، توانایی های فضایی و حتی در حال بهبود وضعیت خود در بخش زیردریایی است.

ما همچنین شاهد الگوهای عملیاتی(از جانب روسیه) هستیم که واقعا از اواسط دهه ی هزار و نهصد و هشتاد به بعد شاهدش نبودیم .وقتی به روسیه نگاه می کنیم مطلب دیگری را هم مشاهده می کنیم و آن این است که به اعتقاد من ، ما در بخش متعارف ، برتری رقابتی بر روسیه داریم و روسیه هم از این مسئله مطلع است، اگر به توانایی های ناتو در بخش های مختلف سیاسی ، نظامی و اقتصادی نگاه کنید چنین چیزی را مشاهده می کنید.

پس کاری که آنها می کنند این است که روس ها پائین تر از سطح آستانه ی درگیری فعالیت می کنند یعنی کاری می کنند که به درگیری منجر نشود.من این موضع گیری را «رقابت خصمانه» توصیف می کنم که بُعد نظامی دارد اما به درگیری نظامی ختم نمی شود.

در این روش از عملیات های نامتعارف و عملیات اطلاعاتی و سایبری استفاده می شود ، شامل جنگ های اقتصادی و نفوذ سیاسی می شود تا به اهداف شان برسند اما در نهایت کاری که آنها می خواهند بکنند این است که از اعتبار توانایی ما در تحقق تعهدات ما به ناتو و نیز از همبستگی ائتلاف ناتو بکاهند.

ژنرال دانفورد درباره ارزیابی خود از وضعیت تهدید چین گفت: ما شاهد توسعه همان نوع توانایی هایی هستیم که روسیه مشغول آنها است.قطعا رهگیری سرمایه گذاری چینی ها اندکی سخت تر از روسیه است اما ما همچنان شاهد طیف کاملی از توانایی ها در چین هستیم که بسیاری از آنها ، هدف شان جلوگیری از ورود ما به عرصه ی اقیانوس آرام یا آزادی عملیاتی ما در هنگام بحران در منطقه اقیانوس آرام است.

ژنرال جوزف دانفورد در بخش دیگری از اظهارات خود درباره ایران گفت: واضح است که در مورد ایران هم توانایی های مشابهی وجود دارد که به راهبرد ضد دسترسی منطقه ای معروف است.واضح است که در مورد ایران، تمرکز این راهبرد بیشتر روی تنگه هرمز است درحالیکه راهبرد چین و روسیه یک راهبرد و توانایی گسترده تر است.

اخیرا در کره شمالی نیز ما شاهد ترکیبی از هر دو هستیم یعنی هم توانایی موشک های بالستیک بین قاره ای و نیز تلاش برای قرار دادن تسلیحات هسته ای روی این موشک ها! پس کره شمالی نه تنها کره جنوبی و منطقه را تهدید می کند بلکه تهدیدی برای وطن ما نیز هست.

وقتی که ما به پیامدها نگاه می کنیم نخستین پیامد این است ما باید توانایی ها و ظرفیت های خود را به عنوان کشوری که در سطح جهانی اقدام می کند، متوازن کنیم. ما نباید صرفا روی یک منطقه متمرکز باشیم، پس چارچوب تهدید «1+4» باعث می شود که طیف کاملی از چالش ها را پیش روی خود داشته باشیم.

نکته دیگری که ما می توانیم بیشتر آن را بررسی کنیم این است که وقتی که من به این چالش ها نگاه می کنم تک تک این پنج چالش، چیزهایی به من درباره ماهیت جنگ در قرن بیست و یکم می‌گوید. یکی از این ماهیت ها این است که هر مناقشه ای شامل همه عرصه ها خواهد بود، یعنی دریا، فضا، زمین و فضای سایبری.

دومین نکته این است که مناقشه فرامنطقه ای خواهد بود یعنی احتمال دارد شامل چند منطقه جغرافیایی و تحت فرماندهی نظامی ما شود.به نظر من هر مناقشه ای در آینده صرفا روی یک منطقه معطوف و متمرکز نخواهد بود و پیامدهای فرامنطقه ای خواهد داشت.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: وقتی که ما به چارچوب 1+4 نگاه می کنیم به ما کمک می کند تا دریابیم که اولویت های ما برای توسعه نیروی مشترک چیست؟ چون ما نه تنها بررسی می کنیم که خودمان امروز در کجا قرار داریم بلکه بررسی می کنیم که توسعه توانایی های آنها در چه سطحی است؟ ما در نهایت هدف مان این است که اطمینان یابیم همچنان برتری خود را حفظ کرده ایم چون این برتری به ما اجازه می دهد تا منافع خود را به پیش ببریم. علت استفاده از این چارچوب همین است.

ژنرال جوزف دانفورد در ادامه جلسه پرسش و پاسخ در اندیشکده ی بروکینگز آمریکا درباره موضوع سوریه گفت: ما باید به این موضوع فکر کنیم که چگونه حقایق میدانی(سوریه) از روند سیاسی در ژنو حمایت می کند درحالیکه روند سیاسی در ژنو قرار است به ثبات بلند مدت و امنیت درداخل سوریه بپردازد.پس مشکلاتی که وجود دارند شامل جنگ داخلی ، امنیت و کمک های انسانی باید حل شوند.

نکته بعدی این است که به دیدگاههای متضاد طرف های دخیل و ذینفعان پرداخته شود.ما می دانیم که فضای موجود در سوریه فضایی پیچیده است، اگر نگاه کنید می بیند که در آنجا ایران هست، روسیه هست، رژیم سوریه هم هست، نگرانی های ترکیه و کردها و عرب ها وجود دارد، نگرانی ها شیعه و سنی وجود دارد پس همه این ها باید در نظر گرفته شود.

ما باید بدانیم و این بینش را داشته باشیم که چگونه اقدامات نظامی ما باعث می شود که شرایطی در عرصه میدانی ایجاد شود که این شرایط عملا به یک موضع سیاسی تبدیل شود که رکس تیلرسون به ژنو برود تا راه حل سیاسی برای آن پیدا کند. پرسش بعدی این جلسه درباره چین بود.ژنرال جوزف دانفورد در پاسخ به این پرسش به موضوعاتی درباره دریای جنوب چین پاسخ داد.مجری از ژنرال دانفورد خواست تا علاوه بر پنج تهدیدی که از آنها سخن به میان آورده بود، تهدید دیگری را به عنوان تهدید ششم برشمرد.

ژنرال جوزف دانفورد به موضوع بدهی های آمریکا اشاره کرد و گفت: قدرت اقتصادی یک کشور، بنیانی برای ایجاد توانایی های نظامی و تامین امنیت پیشرفته در هر کشور است. توانایی های ما و ظرفیت های ما چیزی است که ما می توانیم بکارگیریم و این مسئله به طرز جدایی ناپذیر به قدرت اقتصادی ما و توازن بودجه ای ارتباط دارد.

در ادامه کارشناس شورای آتلانتیک پرسشی درباره ایران مطرح کرد و گفت: آیا از زمانی که ژنرال فلین به ایرانی ها اخطار داد،شاهد هیچ تغییری در رفتار ایرانی ها در خلیج فارس بوده اید؟ اکنون آمریکا ناو یواس اس کول را در سواحل یمن دارد.

ژنرال جوزف دانفورد در پاسخ به پرسشی درباره ضرورت قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست سازمان های تروریستی و نیز چگونگی رفتار ایران در خلیج فارس پس از اظهارات ژنرال فلین مبنی براینکه به ایران اخطار می دهد، گفت: من به بخش نخست پرسش شما پاسخ می دهم اما به بخش دوم پاسخ نمی دهم ولی علت آن را هم بیان می کنم.در خصوص تغییر رفتار ایران باید بگویم که خیر من هیچ تغییری در رفتار ایران مشاهده نکردم، از دیدگاه من صادرات اصلی ایران عملا نفوذ بدخواهانه در کل منطقه است، آنها جنگ نیابتی بسیار تهاجمی دارند، ما در یمن شاهد آن هستیم، ما شاهد نفوذشان در سوریه هستیم، ما شاهد نفوذ بدخواهانه ایران در لبنان و عراق و بقیه منطقه هستیم.من هیچ تغییری را در یک ماه گذشته شاهد نبودم.

الگوی رفتاری‌شان در چندسال گذشته همین بوده است.اینکه چه تدابیر اقتصادی و سیاسی ممکن است گرفته شود تا رفتار ایران را تعدیل کند چیزی است که من درباره اش صحبت نمی کنم و اظهار نظر در این باره را به دیگران واگذار می کنم.

حیطه کاری من بخش نظامی است و از این رو ما اطمینان حاصل می کنیم که در درون فرماندهی مرکزی آمریکا، ما مسئولیت داریم که درباره آزادی جابجایی در تنگه هرمز اطمینان داشته باشیم و اینکه از مناقشه و بحران در منطقه جلوگیری کنیم و منافع خود را به پیش ببریم که شامل برخورد با افراط گری خشن در همه شکل های آن می شود.

ارسال نظر: