مهدی خانعلی‌زاده

"فلسطین‌زدایی"؛ پازل صهیونیست‌ها برای کشورهای اسلامی

کدخبر: 2089272

تلاش‌هاى برخی کشورهاى عربى نظیر عربستان، امارات و قطر براى برقرارى رابطه نیمه‌رسمى با رژیم‌صهیونیستى، دو بال اصلى پروژه "فلسطین‌زدایى از اذهان عمومى مسلمانان" را تشکیل مى‌دهد؛ پازلى که صفحه اصلى آن توسط آمریکا طراحى شده و اقدامات این کشورها در حکم قطعات تکمیل کننده آن هستند.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »، مهدی خانعلی‌زاده:: سخنان رهبر معظم انقلاب در ششــمین کنفرانــس بین المللى حمایــت از انتفاضه فلسطین، فرازهاى مهم متعددى دارد که نیاز به تحلیل و واکاوى جدى آن‌ها از سوى تحلیلگران و کارشناســان است تا بتوان این نکات را در قالب یک برنامه راهبردى و نگاه اصولى براى اتخاذ سیاست خارجى منسجم در ارتباط با مسأله فلسطین گردآورى کرد. با این حال، اشــاره دقیق رهبــر انقلاب به مســأله «خارج شدن فلســطین از اولویت کشورهاى اســلامى» که به تعبیر ایشان به دلیل «توطئه‌هاى پیچیده دشمن» صورت پذیرفته، مى تواند از زوایاى مختلفى مورد بررسى قرار گیرد؛ بویژه آنکه در حال حاضر عوامل متعددى در این زمینه در حال فعالیت هستند.

نگاهى به وضعیت منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا در ســال هاى اخیر مشخص مى کند که یک برنامه ریزى دقیق و پیچیده از سوى کشورهاى غربى براى ایجاد مانع و مشکل در میان کشورهاى اسلامى وجود دارد؛ برنامه اى که نه فقط یک ادعاى نظرى، بلکه برگرفته از مستندات میدانى و عملیاتى است. سفر اخیر «ترزا مى»، نخست وزیر انگلیس به منطقه و حضور در اجلاس کشورهاى عربى حاشــیه خلیج فارس را مى توان اصلى ترین سند براى اثبات این مدعا دانست، اما جانمایه اصلى این پروژه، ایجاد یک محور مشــترک براى متحد کردن کشورهاى عربى و اسلامى علیه یک دشــمن خیالى و جایگزینى آن با دشمن واقعى یعنى رژیم صهیونیستى است.

شــاید بررسى آنچه در روزهاى گذشته و در کنفرانس امنیتى مونیخ گذشــت، اهمیت ســخنان رهبر انقلاب را بیشــتر از قبل به نمایش بگذارد. عربستان و ترکیه به عنوان دو کشور اسلامى که نقش مؤثر و البته منفى در تحولات سال هاى اخیر غرب آسیا داشته اند، محور ســخنان خود در این کنفرانس را به «تهدیــد معرفى کردن جمهورى اســلامى ایران» اختصاص دادنــد و از آنچه «دخالت تهران در امور داخلى کشــورهاى اسلامى» نامیدند، انتقاد کردند.

همین «راهبرد منطقه اى» اســت که سبب شده تا رهبر انقلاب با اشاره به لزوم توجه به این پروژه خطرناک، تأکید کنند: «متأسفانه، توطئه هاى پیچیده دشــمن، توانسته است بــا بهره گیــرى از غفلت برخــى دولت ها، جنگ هاى داخلى را بر ملت ها تحمیل کند و آن ها را بــه جان یکدیگر بیندازد و تلاش این خیرخواهــان امّت اســلامى را کم اثر کند. آنچه در این میان حایز اهمیت است، تضعیف جایگاه مسأله فلسطین و تلاش براى خروج آن از اولویت است.»

از طرفى تلاش‌هاى اخیر برخى کشــورهاى عربــى نظیــر عربســتان، امــارات و قطر بــراى برقــرارى رابطــه نیمه رســمى با رژیــم صهیونیســتى، دو بال اصلــى پروژه «فلسطین زدایى از اذهان عمومى مسلمانان» را تشکیل مى دهد؛ پازلى که صفحه اصلى آن توسط ایالات متحده آمریکا طراحى شده و اقدام هاى برخى کشورهاى عربى - اسلامى در حکم قطعات تکمیل کننده آن هستند.

راه حل به بن بست رساندن راهبرد «فلسطین زدایى» دقیقــاً توجه به همین نکته حیاتى است؛ یعنى «پررنگ کردن مسأله فلسطین» دغدغه اشــغال فلســطین به عنــوان یک سرزمین اســلامى در ذهنیت تاریخى همه ملت هاى مســلمان تثبیت شــده است، اما به دلیل پیاده ســازى پروژه نفــوذ در میان دولت هاى اســلامى و منحرف کردن افکار عمومى جوامع اســلامى، متأســفانه مسأله فلســطین در جدول اولویت هاى مسلمانان جابه جا شده و دیگر از اهمیت پیشین خود برخوردار نیست؛ مسأله اى که سبب تندتر و وقیح تر شدن صهیونیست ها و اعمال سانسور گسترده رسانه اى در این زمینه شده است.

به نظر مى رســد، برگزارى نشســت هاى متعدد و تکرار نام فلســطین در رســانه ها و ایجاد مطالبه در میان ملت ها از ســران کشــورهاى اســلامى بــراى پرداختن به این مســأله، راهکار اصلى رفع مظلومیت از ســاکنان سرزمین هاى اشــغالى است؛ فلسطینى هایى که به تعبیر رهبر انقلاب، در حال به دوش کشــیدن بار مقاومت در برابر جنایتکاران جهانى هستند و نباید در هیچ حالتى آن ها را تنها گذاشت.

ارسال نظر: