مدیرعامل اسبق بانک ملی در گفتگو با «نسیم آنلاین»: بانک مرکزی تاثیرگذاری خود را از دست داد

مشکل بانک مرکزی در مدیریت سیاسی و غیر کارشناسی راس آن است

کدخبر: 2089304

عبدالحمید انصاری اذعان داشت که شبکه بانکی سیاستگذاری بانک مرکزی را در برخی موارد نادیده گرفته و افزود که مسئولان بانک مرکزی اقتدار لازم را در برخورد با چالشهای نظام بانکی از خود بروز نمی‌دهند.

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»- مدیرکل سابق اعتبارات بانک مرکزی، بانک مرکزی را یکی از دستگاههای تاثیرگذار در عرصه اقتصاد کشور دانست که مجمع سالیانه آن باید سر وقت برگزار شود.

طبق قانون مجمع بانک مرکزی باید تیرماه سال جاری برگزار می‌شد که به نظر می‌رسد با هشت ماه تاخیر، در روزهای آینده - امروز- و با حضور رئیس جمهور این مجمع برگزار شود.

براساس بند (د) ماده 17 قانون پولی و بانکی مصوب 1351، جلسات مجمع عمومی بانک مرکزی باید حداقل سالی یک بار تا پایان تیر ماه برگزار شده و ترازنامه آن و همچنین گزارش‌های نظارتی درباره سیاست‌گذاری و عملکرد بانک تعیین تکلیف شود.

براساس قانون، مجمع بانک مرکزی باید با نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی یا به پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی و به دعوت وزیر اقتصاد تشکیل شود؛ در بند (ج) قانون پولی و بانکی کشور برای مجمع عمومی بانک مرکزی وظایف مهمی نظیر رسیدگی و تصویب ترازنامه بانک مرکزی، رسیدگی و اتخاذ تصمیم نهایی نسبت به گزارش‌های هیأت نظار، رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره پیشنهاد تقسیم سود ویژه و انتخاب اعضای هیأت نظار به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش‌بینی شده است.

قانون، ریاست مجمع را بر عهده رئیس‌جمهور گذاشته و همچنین تعیین کرده که وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و دو وزیر به انتخاب هیأت دولت در این مجمع عضویت داشته باشند.

عبدالحمید انصاری در گفتگو با «نسیم آنلاین »، در توضیح دلایل تاخیر در برگزاری مجمع امسال بانک مرکزی گفت که پرداخت پاداش معوقه با توجه به تعیین سقفی که دولت و مجلس تعیین ساخته مشکل ساز شده و افزود که به نظر میرسد بانک مرکزی در تلاش بوده تا با انجام این مهم، ضمن اجرای مصوبات مجلس و دولت، پاسخ به مطالبات سالهای گذشته را هم اجرایی سازد.

مدیرعامل اسبق بانک ملی ، با ابراز تاسف از اینکه بانک مرکزی در دو دهه اخیر تاثیرگذاری خود را در حوزه کلان و سیاستگذاری پولی و مالی از دست داده تصریح کرد که متاسفانه سیاستهای اعلامی بانک مرکزی از ناحیه نظام بانکی جدی گرفته نمی شود و در بسیاری از موارد هم دور زده می‌شود.

انصاری اذعان داشت که شبکه بانکی سیاستگذاری بانک مرکزی را در برخی موارد نادیده گرفته و افزود که مسئولان بانک مرکزی اقتدار لازم را در برخورد با چالش‌های نظام بانکی از خود بروز نمی دهند.

مدیر عامل اسبق بانک ملی گفت که بانک مرکزی از بدنه کارشناسی قوی و صاحب نظری برخوردار بوده و ادامه داد که مشکل کنونی بانک مرکزی در مدیریت سیاسی و غیر کارشناسی راس آن است.

وی، تاکید کرد که در بدنه کارشناسی بانک مرکزی تحلیل‌های درستی انجام می‌پذیرد اما ارتباط مناسبی بین بدنه کارشناسی و مدیریت بانک مرکزی برای اجرایی کردن این تحلیل‌ها صورت نمی‌گیرد.

ارسال نظر: